• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-01 08:08

Robert

You have your answer..

Topicstarter
Heeft een vastenmaand nu eigenlijk nog veel nut voor islam-gelovigen in Nederland ? Vooral voor nieuwere generaties die dus meestal minder gelovig zijn. Ik weet niet of die eigenlijk ook nog vasten ? gelovigen hier ?

Vasten in Nederland is voor veel islamieten moeilijker dan in hun eigen land omdat hier veel mensen logischerwijs niet vasten. Er word ook niet altijd evenveel begrip voor het vasten opgebracht door niet-gelovigen.
De vraag rijst bij mij of de ramadan nog wel zin heeft. Veel Islamieten geloven nog steeds in de koran, het is dus logisch dat zij nog steeds de tijd herdenken dat het boek openbaar is gemaakt. Het bepaalt namelijk in zekere mate voor veel islamieten nog steeds hoe ze leven denk ik.
Maar Islamieten in Nederland krijgen kinderen. En die groeien op in een omgeving waar buiten het gezin vasten iets vreemds is. Of het voor die latere generaties nog zin heeft ? Want vaak zijn ze niet meer zo streng gelovig opgevoed en voor hen betekent de ramadan dan ook veel minder. Maar je zou ook kunnen zeggen dat de ramadan juist heel belangrijk is voor die nieuwe generaties omdat ze zo toch nog een traditie in stand houden en zo niet helemaal hun geloof vergeten.

heel verhaaltje zeg :)

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

Nee, net zoals elk godsdientig ritueel trouwens..

Verwijderd

Ja, het vasten maakt ons weer bewust van de waarde die ons dagelijks voedsel wat wij nuttigen heeft. Het maakt ons bewust van al die mensen die dag in dag uit honger lijden. Al doe je het niet om godsdienstige redenen, dan zou het toch nog nuttig zijn.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Het heeft buiten die symbolische betekenis ook gewoon een culturele waarde. Geeft je wat identiteit (moet je niet verkeerd gaan uitleggen) binnen de rest van de wereld.

Toen ik ging studeren aan de TU Delft, was ik de meest twents sprekende eerstejaars op mijn faculteit. Dat heeft best wel iets, vind ik. Dat de rest deed alsof ik me daarvoor moest schamen kan me aan mijn reet roesten.

Dat soort dingen maakt je ook gewoon wat bewuster van wie/wat je nou eigenlijk bent, als je er op de juiste manier mee omgaat tenminste.

ieeeepppppp :P

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik, als atheist, vind de Ramadan één van de weinige gebruiken uit een religie waarvan ik deels het nut in kan zien.

Rationeel gezien maakt het natuurlijk niet zo veel uit wanneer je nou op zo'n dag eet en maakt het voor de minderbedeelden in de wereld niet uit of je vast of niet, maar ik denk dat de gewenning aan rijkdom tijdelijk doorbroken wordt.

Of die doorbreking van gewenning er nu voor zorgt dat je je bewust wordt van je rijkdom en dat je daardoor zelf gelukkiger wordt of dat het er voor zorgt dat je actie onderneemt om het de minderbedeelden te helpen, dat laat ik in het midden.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Hij heeft nu net zo vel zin als dat hij ooit gehad had kunnen hebben. En bovendien is de ramadan niet hetzelfde als vasten maar alleen vasten als de zon schijnd (Dat is leuk op de noordpool in de zomer).

Virgol

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Moet je bij het vasten natuurlijk niet alleen vasten om de regel te volgen. DAt gebeurt ook wel veel door kortzichtige mensen die heel angstvallig vasthouden aan 'de wet'. Als je op die fiets je kinderen meesleept is het eigenlijk een soort terreur vind ik. (Hiermee bedoel ik niet dat mensen die dat doen het ook als terreur bedoelen! Sommigen weten gewoon niet beter, shit happens.)

Verwijderd

Vasten heeft nog nooit zin gehad. Het is gewoon een vorm van massochisme.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Geloof je 't zelf?

Pagina: 1