Toon posts:

SCSI garantie/setup ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
M'n IBM Ultrastar 10K 36LZX 36.7 Gb disk is overleden. Dit is de eerste hd in mijn bezit die ik tijdens mijn 7 jaren computerervaring kapot heb zien gaan. Het was nogwel mijn eerste SCSI disk, gekocht voor de snelheid en "betrouwbaarheid" lol.

Ik was van plan vorig jaar op de HCC een Maxtor 10K Atlas III hd te kopen, maar zag tot mijn verbazing dat:
A. ze bijna nergens te vinden waren, 3 standjes hoogstens.
B. ze net zo duur waren als op pricewatch.

Ik kwam toen wel een duits standje tegen die IBM SCSI schijven verkochten, twee keer zo grote opslag capaciteit voor de zelfde prijs als de Maxtors dus kocht ik die. (big mistake)

Gelukkig zit het IBM Service Center (SC) Europe in Nederland, dus heb ik geen hoge verzendkosten voor die RMA.

Nu ben ik van plan om een Seagate 15K.3 18Gb te kopen voor Windows en mijn Applicaties op te draaien, de garantie schijf van IBM (36Gb) als dataopslag en dan een 60Gb IDE schijf te kopen om een wekelijkse back-up te maken.
Weet iemand toevallig ook waar Seagate's Service Center ligt? ('k heb al bij hun site gekeken)

Ook heb ik lang lopen na te denken of ik IDE RAID zou nemen bijv. 4 schijven in RAID0/1 dan heb je meteen een back-up. Dan kon je natuurlijk ook met parity (RAID 5) gaan werken maar dan heb je eigenlijk een hardware IDE RAID controller nodig. Of ik kon SoftRAID 1 gaan draaien met SCSI disks, net zo duur dan.

Urhh ik zie dat deze post wel langdradig :O wordt dus:

1. Weet iemand toevallig ook waar Seagate's Service Center ligt i.v.m. RMA's?
2. Hoe hebben jullie je hd setup en de back-up voor elkaar.
3. Ervaringen met RMA's
4. Heb je nog goede suggesties voor mij en mede tweakers.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 19:59 ]

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 09:05
Ik weet wel dat seagate ook een Service Center heeft/had op het bedrijventerrein bij Schiphol, net zoals IBM, heb een hele tijd terug een 2 gig ide schijfje opgestuurd naar Seagate.
Backups doe ik niet of nauwelijks aan... crasht ie, dan crasht ie maar, ik hou dr gewoon zo min mogelijk cruciale dingen op staan, zo zit ik altijd goed.
Over RMA's met IBM heb ik niet te klagen... ben zelf de (on)gelukkige eigenaar van een 45 Gb 75GXP schijf, en heb em al 3x kunnen opsturen, verder geen problemen mee gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door EelcoB op 27-11-2002 20:56 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
seagate: Koolhovenlaan 1, 1119 NB Schiphol-rijk

heb al zoveel disks voor mn werk RMA gestuurd dat ik 't wel kan dromen ;)

Backups: uh.... not.. Belangrijkste shit op tape (DDS3), de rest geen backups... 300 Gb is niet (betaalbaar) te doen...

Workstation heeft SCSI als boot (Atlasjes 10k, 18Gb), 2x80 gig IDE voor storage.

server heeft 3x18gig 10k in raid 5 (Dell Poweredge 2400), en 3x60Gb IDE voor de storage..

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 27-11-2002 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor het adres.
Het wordt nu zeker een Seagate 15k.3 en een IDE 60Gb schijf als back-up. Als ik die IBM nog een keer kan verpatsen, koop ik nog een IDE 60Gb schijf voor RAID0 en een IDE 120Gb voor back-up.

Even voor de mensen die aan SCSI willen gaan beginnen kan ik IBM disks wel afraden (langzaam, warm, lawaai, zie ook storagereview.com) Je ziet ze ook vaak op vraag/aanbod sites ze zijn blijkbaar erg populair... om van de hand te doen ;)

Voor de rest nog mensen die slechte ervaringen hebben met RMA's?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 19:51:
2. Hoe hebben jullie je hd setup en de back-up voor elkaar.
18Gb seagate x15 als boot
80GB maxtor 7200rpm als testschijf
120GB schijf 5400rpm als backup/ftp
3. Ervaringen met RMA's
IBM - WD - seagate zeer snel en goed
Samsung: dat kennen ze niet
4. Heb je nog goede suggesties voor mij en mede tweakers.
[/quote]

koop een 15k schijf van seagate met minimaal 8MB cache (16 is er ook maar moelijk verkrijgbaar)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 23:57:
Thanx voor het adres.
Het wordt nu zeker een Seagate 15k.3 en een IDE 60Gb schijf als back-up. Als ik die IBM nog een keer kan verpatsen, koop ik nog een IDE 60Gb schijf voor RAID1 en een IDE 120Gb voor back-up.

Even voor de mensen die aan SCSI willen gaan beginnen kan ik IBM disks wel afraden (langzaam, warm, lawaai, zie ook storagereview.com) Je ziet ze ook vaak op vraag/aanbod sites ze zijn blijkbaar erg populair... om van de hand te doen ;)

Voor de rest nog mensen die slechte ervaringen hebben met RMA's?
De seagate schijven zijn ook niet erg stil hoor. En warm worden ze ook.
Maar wel lekker snel :)

Gezocht!
Router

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Seagate RMA is naar mijn ervaring gewoon top. duurde 1 week. IBM duurde 6 weken ofzo.
Even voor de mensen die aan SCSI willen gaan beginnen kan ik IBM disks wel afraden (langzaam, warm, lawaai, zie ook storagereview.com) Je ziet ze ook vaak op vraag/aanbod sites ze zijn blijkbaar erg populair... om van de hand te doen
check ook de reliability survey van storagereview.com. de 36 LZX komt daar zwaar beroerd uit. ongeveer niveau 75/60 GXP. niet normaal.

de betrouwbaarse scsi schijf is daar overigens de Quantum Atlas 10 K II (toen nog Quantum dus) en de Cheetah X15 doet het ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
The Dolf schreef op 28 November 2002 @ 00:06:
[...]

De seagate schijven zijn ook niet erg stil hoor. En warm worden ze ook.
Maar wel lekker snel :)
Als ik bij storagereview kijk staan de IBM's bovenaan bij temperatuurmeting en geluidsniveau. (lager is beter :P)

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 00:43:
[...]

Als ik bij storagereview kijk staan de IBM's bovenaan bij temperatuurmeting en geluidsniveau. (lager is beter :P)
Maar
Even voor de mensen die aan SCSI willen gaan beginnen kan ik IBM disks wel afraden (langzaam, warm, lawaai, zie ook storagereview.com)
Mensen die overstappen naar scsi komen dus van ide. En een seagate cheetah maakt in verhouding meer lawaai en is veel warmer.

Gezocht!
Router

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:31
Ik heb hier 2 maal 18.2 GB IBM U2W schijven en een Seagate baracuda 18.2 U2W. Ik vindt de IBM's veel stiller als de seagate. Doen het overigens prima (alledrie).
Pagina: 1