[HTML] Site krijgt scrollbar in IE, waarom?!

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:49
Ik ben bezig met het klussen van een website voor iemand (http://www.bovelander.net/guidotest/website/home.html), maar gek genoeg krijg ik hierbij een scrollbar in Internet Explorer. Het komt niet door ruimtegebrek, want in full-screen gebeurt het ook. In Mozilla en Opera gaat het wel goed...

Heb ik misschien ergens iets verkeerd gedaan in de code?

Gaarne geen commentaar over de felle kleuren, ik heb het niet bedacht! :P

omniscale.nl

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Die kleuren.... :r :+

code:
1
body leftmargin="0" topmargin="0"

Je bent de bottommargin en rightmargin vergeten. Hierdoor telt IE een standaard marge op bij de 100% hoogte die je in de tabel aangeeft. Vandaar dat je de scrollbar krijgt.

Overigens zijn dat 2 hopeloos verouderde attributen. Zet 't liever in je stylesheet:
code:
1
2
3
body {
   margin:0; padding:0;
}
en gooi die margin-attributen 't raam uit. 't Kan denk ik sowieso niet zo veel kwaad je even wat meer te gaan verdiepen in CSS :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• posttoast
drm schreef op 27 November 2002 @ 20:14:
Die kleuren.... :r :+

code:
1
body leftmargin="0" topmargin="0"

Je bent de bottommargin en rightmargin vergeten. Hierdoor telt IE een standaard marge op bij de 100% hoogte die je in de tabel aangeeft. Vandaar dat je de scrollbar krijgt.

Overigens zijn dat 2 hopeloos verouderde attributen. Zet 't liever in je stylesheet:
code:
1
2
3
body {
   margin:0; padding:0;
}
en gooi die margin-attributen 't raam uit. 't Kan denk ik sowieso niet zo veel kwaad je even wat meer te gaan verdiepen in CSS :)
Er komt nog wel een hele stylesheet bij hoor, maar ik zal daar dan inderdaad wel even die margins inzetten. Bedankt voor de tip, ik ga het gelijk proberen! :)

omniscale.nl

• posttoast
Okay, ik heb er nu een stylesheetje aangehangen (aangepaste versie van een andere site die ik gemaakt heb), maar het werkt nog steeds niet... :?

Ik vermoed trouwens dat het hier iets mee te maken heeft (weet het eigenlijk wel zeker, want als ik het weghaal is het opgelost):

helemaal onderin de body laad ik een aantal pics van 0x0 pixels (pics die in de onmouseovers van de buttons gebruikt worden zodat die later niet meer geladen hoeven te worden). Kennelijk heeft het daar iets mee te maken, maar hoe zorg ik dat ik die pics kan preloaden zónder dat het de layout verpest?

[ Voor 62% gewijzigd door posttoast op 27-11-2002 20:48 . Reden: Vaag vermoeden ]

omniscale.nl

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 13:55
Wat zijn die kleine zwarte puntjes onderin dan? Zijn dat de afbeeldingen die je met je preloader laadt? Ik heb de indruk dat het daar aan ligt...

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  <!-- Begin navigation preload -->
   [img]"pics/button_home_1.gif"[/img]
   [img]"pics/button_opdrachten_1.gif"[/img]
   [img]"pics/button_portretten_1.gif"[/img]
   [img]"pics/button_prijswinnaars_1.gif"[/img]
   [img]"pics/button_vrijwerk_1.gif"[/img]
   [img]"pics/button_achtergrond_1.gif"[/img]
   [img]"pics/button_biografie_1.gif"[/img]
   [img]"pics/button_contact_1.gif"[/img]
  <!-- End navigation preload -->

ik zou dit ergens bovenin je pagina zetten. boven de table. dan is het probleem geloof ik verholpen. Wat het is weet ik niet.

• posttoast
Oeps, jullie hadden al gereageerd toen ik nog aan het editen was. Ik ga het eens bovenaan zetten inderdaad...

Bovenaan zetten heeft geen zin, het probleem blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door posttoast op 27-11-2002 20:50 ]

omniscale.nl

• prutsger
Volgens mij, weet het trouwens wel zeker, zijn er wel mooiere "scripts" om je images te preloaden, zonder dat je dit op je pagina merkt. Maar dan heb je al gauw javascript oid nodig. Maar dan zie je die puntjes tenminste niet

• prutsger
Als je het bovenaan zet, schuif je het probleem naar beneden... als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Verwijderd

Vincent Bovelander schreef op 27 november 2002 @ 20:48:
Oeps, jullie hadden al gereageerd toen ik nog aan het editen was. Ik ga het eens bovenaan zetten inderdaad...

Bovenaan zetten heeft geen zin, het probleem blijft.
probeel het eens binnen de table te zetten dan?

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 20:16
Preload script................ moet tussen je <head> tags staan

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
image1 = new Image();
image1.src = "http://dit.is.de.url/naar/plaatje.1";
image2 = new Image();
image2.src = "http://dit.is.de.url/naar/plaatje.2";
// End -->
</script>

[ Voor 37% gewijzigd door eXcyle op 27-11-2002 20:54 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Waarom preload je de images niet met JavaScript? Zijn zat voorbeelden voor te vinden.
Mocht je het toch op deze manier willen doen, zou ik je aanraden de images in een invisible div te zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
html:
<div id="preload"> [hier de plaatjes] </div>
css:
div#preload {
   position:absolute;
   visibility: hidden;
   display:none;
}

Toch zou ik het persoonlijk liever met JavaScript oplossen

[ Voor 3% gewijzigd door drm op 27-11-2002 20:53 ]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• posttoast
Het gekke is dat die preload scriptjes niet echt lijken te werken... Hij moet namelijk nog steeds de plaatjes laden wanneer ik die scripts gebruik!

Maar ik zal het nog eens proberen met het script van eXyle.

Nog een vraagje aan eXyle: dat script van jou staat toch verder volledig los van mijn onmouseover scriptje?

[ Voor 21% gewijzigd door posttoast op 27-11-2002 20:55 ]

omniscale.nl

• eXcyle
yep staat voledig los van een mouse over

je krijgt die scroll balken btw omdet je table 100% is en je daar vervolgens nog plaatjes onder weergeeft (die toch de standaard regel hoogte aannemen

[ Voor 11% gewijzigd door eXcyle op 27-11-2002 20:57 ]

• posttoast
Cool! Je script werkt perfect, probleem opgelost :)

omniscale.nl

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik heb het ook in Opera, dus pakte ik mozilla er bij en wat denk je: alleen die doet het niet :P

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

maar de scrollbalken zijn er nog....
Is het niemand opgevallen dat er een aantal .... links onderin staan :D
Selecteer het boelte maar :) haal die us eerst weg :)
En het kan niet aan ruimtegebrek binnen.... want je table staat op w=100% en h=100%

en asjeblieft!!!!

zet deze meta tag erin :)

<meta http-equiv="imagetoolbar" content="false">

Gaat de image toolbar in IE6 weg.. :P (in de <HEAD>)

[ Voor 46% gewijzigd door ReCreator op 27-11-2002 21:07 ]

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• eXcyle
ja maar die pics staan buiten de table :p
code:
1
2
3
4
  </table>

<!-- Begin navigation preload -->
   [img]"pics/button_home_1.gif"[/img]

en aangezien de table op 100% staat wordt hij dus groter dan 100%

• posttoast
Ja, ik had het even lokaal getest. Nu werkt het op bovenstaande link wel goed, ik gebruik nu de preloader van Excyle.

omniscale.nl

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als ik jou overigens nog een tip mag geven (* Woudloper speelt vandaag een beetje XHTML moraalridder) zal ik nog eens gaan kijken naar het gebruik van XHTML met daarbij goed gebruik van CSS.[/ME]

Er kan daar nog wel het nodig aan verbeteren (binnen heel WG wereld en óók bij mezelf) aangezien het toch wel erg belangrijk is dat je de presenatie en structuur van je document toch zo moet scheiden dat ze niets meer met elkaar te maken hebben. Met andere woorden het veranderen van de presentatie van een document mag niet meer worden gedaan in het opbouwen van de structuur.

• posttoast
Woudloper schreef op 27 November 2002 @ 21:52:
Als ik jou overigens nog een tip mag geven (* Woudloper speelt vandaag een beetje XHTML moraalridder) zal ik nog eens gaan kijken naar het gebruik van XHTML met daarbij goed gebruik van CSS.[/ME]

Er kan daar nog wel het nodig aan verbeteren (binnen heel WG wereld en óók bij mezelf) aangezien het toch wel erg belangrijk is dat je de presenatie en structuur van je document toch zo moet scheiden dat ze niets meer met elkaar te maken hebben. Met andere woorden het veranderen van de presentatie van een document mag niet meer worden gedaan in het opbouwen van de structuur.
Sja, het liefst zou ik perfect met HTML, PHP, CSS en van alles meer willen kunnen werken. Er staat hier ook al een aantal boeken op de plank. Maar helaas zit ik nog altijd met die verschrikkelijke spelbreken: tijdgebrek... Bovendien is er nog zoveel meer wat ik óók wil leren.

Ach ja, wat een narigheid dat je je nooit meer eens ouderwetsch echt kunt vervelen. :P

omniscale.nl

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in :)

Ik was de laatste paar avonden (hoef gelukkig geen surprises voor te bereiden :P ) mij weer eens in het inlezen in de diverse boeken die ik had liggen op de plank en zag dat er nog best wel wat te leren valt :)

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01
Wat je zou kunnen doen is een framepage maken waarin je het middelste frame zo groot maakt als je blauwe gedeelte van de site, de frames eromheen kun je dan in principe leeg houden met de grijze achtergrond. in de indexpage kun je dan aangeven dat het middelste frame wel / geen / of scrollbalken automatisch in moet voegen (als het nodig is) dit kan dan redelijk simpel

suc6

For rent

• posttoast
j_v_malsen schreef op 27 November 2002 @ 23:18:
Wat je zou kunnen doen is een framepage maken waarin je het middelste frame zo groot maakt als je blauwe gedeelte van de site, de frames eromheen kun je dan in principe leeg houden met de grijze achtergrond. in de indexpage kun je dan aangeven dat het middelste frame wel / geen / of scrollbalken automatisch in moet voegen (als het nodig is) dit kan dan redelijk simpel

suc6
Dat idee had ik eerst ook ja, maar ik wilde dit keer eens niet met frames werken. Bovendien werkt het nu al, toch bedankt! :)

omniscale.nl

Pagina: 1