Toon posts:

[ASP.NET] kan niet connecten met de database*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik beginnen met spelen met visual .NET an probeer ik wat ASP programmatjes te maken.
Maar als ik via de .asp pagina een database probeer op te roepen krijg ik een server error: Login failed for user 'CASSANDRA\ASPNET'. een bekende fout schijnt maar ik kom er maar neit uit. het schijnt dat je gebruikers moet aanmaken voor je sql server zodat ik er wel naar kan connecten. ik gebruik Microsoft SQL server. 8.00.382 zat er dacht ik standaard bij. ook log ik in met NT integrated security. maar dat zou ook anders moeten kunnen.
wie weer hoe ik dit moet oplossen?

Ik heb windows XP
en Microsoft .NET Framework Version:1.0.3705.288
en ASP.NET Version:1.0.3705.288

wie kan mij helpen?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
stap 1: ff een user aanmaken in je sql server (bij logins), permissie geven op de database, (maak um maar dbowner), en check of je daarmee in kan loggen met bijvoorbeeld query analyzer.

stap 2: een connection string maken of builden, en die in je code stoppen..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hele sql server uitgeplozen maar ik kan neit vinden waar ik users kan aanmaken?
moet dat in een command venster? waar zit die optie?

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Dat doe je in de Enterprise Manager onder Security.

Verwijderd

kleine tip, Koop een goed boek

ben nu net zelf ook begonnen om asp.net onder de knie te kijgen, tja
pfff tis wat anders dan ASP code !!. om jezelf eerst door alle tutorials op het internet heen te worstelen kost enorm veel tijd. en ook al krijg je het aan de praat, snappen wat er gebeurt is veeel belangrijker

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ASP != ASP.NET. Titel modded.

Om het ff quick en dirty te doen, kan je aanloggen op je SQL Server met als user 'sa', en geen pwd.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

whoami schreef op 27 november 2002 @ 19:49:

Om het ff quick en dirty te doen, kan je aanloggen op je SQL Server met als user 'sa', en geen pwd.
ahahahaha je moest eens weten hoeveel mensen dit vergeten aan te passen VOOR dat ze live gaan >:)

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 27 november 2002 @ 19:49:

Not associated with a trusted SQL server connection :'(

Verwijderd

ik heb deze foutmelding ook gehad, en tja de oplossing |:( die ik had gevonden was....

herinstalleren van de SQL server waarbij je NIET kiest voor de windows authenticatie maar voor SQL (sa). laat het wachtwoord tijdelijk leeg.

als je dit doet zal alles normaal werken. ik weet nu niet een connection string te bedenken waarbij dit wel werkt.

de oorzak van dit alles ligt volgens mij bij het feit dat ie je "compu naam" en je gebruikersnaam combineerd om te controleren of je rechten hebt.

kijk voor een aangepaste cennection string eens bij www.microsoft.com

update:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;176377

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 20:04 ]

• whoami
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 19:52:
[...]

ahahahaha je moest eens weten hoeveel mensen dit vergeten aan te passen VOOR dat ze live gaan >:)

Als je het goed doet, dan zet je je connectionstring in je web.config, en dan moet je enkel daar de connectionstring aanpassen.

Verwijderd

whoami schreef op 27 november 2002 @ 20:03:

[...]

Als je het goed doet, dan zet je je connectionstring in je web.config, en dan moet je enkel daar de connectionstring aanpassen.
klopt, ik zat meer te denken in het open stellen van je sql server,
dus de sa (admin accout) zonder wachtwoord direct koppelen aan een extern ip.

ps. klopt mijn redenatie van de "compunaam" en "username" combinatie.
ik ben er zelf nog niet uit, wat is het voordeel cq. naadeel ??

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
sqlConnectionString="data source=127.0.0.1;user id=sa;password="

dit staat er al in.
welke sql server kan ik het beste gebruiken?

• whoami
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 20:18:
code:
1

dit staat er al in.
Dat staat idd al in je web.config, maar je moet nog een sectie bijmaken waar je je eigen connection string zet.

Je zult een sectie in web.config moeten bijmaken, die appSettings heet, en daarbinnen voeg je een 'key' toe:
code:
1
2
3
4
<appSettings>
  <add key="MyConnectionString"
           value="Data Source=dbserver;Initial Catalog=MyDB;user id=..../>
</appSettings>

Maar goed, misschien probeer je eerst maar eens een connectie tot stand te brengen met je databank, en daarna pas gaan spelen met die web.config.

edit:
oeps ik heb de boel verneukt

[ Voor 16% gewijzigd door whoami op 27-11-2002 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is me nog steeds niet gelukt. ik gebruik de sql server van microsoft. ik kan daar (tot zoer ik zie) nergens gebruikers instellen. volgens mij ligt daar het probleem. kan ik een andere sql server gebruiken? zoals SQL server CE 2.0? of is dat iets compleet anders?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:58

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Een en anders staat hier heel mooi uitgelegd:
http://www.asp.net/msde/default.aspx

En dan onderdeel 4.

Het gaat weliswaar over een heel ander pakket, maar het principe met instellen is hetzelfde.

* gorgi_19 doet weer eens moeilijk..... |:(
maar het kan op deze wijze ook.. :P

[ Voor 17% gewijzigd door gorgi_19 op 27-11-2002 23:32 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 13:37
Je moet in de enterprise manager van SQL Server de server open klappen, dan databases, dan de database. Je kunt dan onder users een nieuwe user toevoegen. Je moet dan ASPNet user toevoegen als user.

Je kan ook de connectie string aanpassen die je gebruikt om een connectie te maken. Voorwaarde is wel dat SQL is geinstalleerd met mixed security, dus NT security of een SQL account gebruiken.

Maar wat ik hierboven beschreef moet gewoon werken en is een prima best practice

[ Voor 3% gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 27-11-2002 23:28 ]

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 13:37
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 20:18:
code:
1

dit staat er al in.
die connection string die er staat is prima, als je mixed authenticatie hebt aanstaan op SQL, zoek effe in de help hoe je dat moet doen.

Verwijderd

Welke ontwikkel tool gebruik je? Visual Studio.NET....
Indien je VS.NET gebruikt kijk dan eens onder Servers.... Kan je daar mee inloggen?

Indien SQL Server ALLEEN gebruik maakt van Windows Authentication, dan heeft 'Userid = sa' geen nut, want dan wordt de windows account voor ASP.net gebruikt oftewel: ASPNet.
Deze user moet je dan toevoegen aan je Logins onder SQL Server Enterprise manager.
Om te zien waar gebruik van gemaakt wordt (Windows Authentication of Mixed) in SQL Server, kijk dan eens onder de Properties van de desbetreffende server op het tabblad 'Security'

Nb. kies NIET voor "Edit registration properties...."

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
en je kan in je SQL Server Enterprise Manager (via je start menu te vinden) de eigenschappen opvragen van de server, en daar kun je in het tabblad 'security' je instelling op mixed mode zetten in plaats van alleen windows security..

om hier nou de server opnieuw voor te installeren.. nah..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1