Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
[edit]
probeer eens zonder mb erachter. Dus 32 of 64.
[ Voor 10% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2002 19:49 ]
Wat roep je eigenlijk recursief aan? Stopt de boel wel
We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| public double[][] retrieveNextDataset() throws IndexOutOfBoundsException{ increase(); return shares; } private void increase() throws IndexOutOfBoundsException{ boolean increaseFlag = false; count++; shares[countryIndex][supplierIndex]+=stepSize; if(shares[countryIndex][supplierIndex] <= localRestrictions[countryIndex][supplierIndex].max) { countryIndex =countries-1; supplierIndex = suppliers-1; } else { shares[countryIndex][supplierIndex] = localRestrictions[countryIndex][supplierIndex].min; supplierIndex-=1; if(supplierIndex<0) { countryIndex-=1; if(countryIndex<0) { System.out.println("Alle landen afgelopen.."); System.out.println("Aantal increases:"+count); throw new IndexOutOfBoundsException ("Alle landen afgelopen"); } supplierIndex = suppliers-1; } increaseFlag = true; } if(!isValidDatasetIntRestrictions () || increaseFlag){ increase(); } } private boolean isValidDatasetIntRestrictions(){ double targetSOBGPS = 0; // target avg share of business 'group prefered suppliers' for(int i=0; i<= countries-1; i++){ targetSOBGPS = internationalRestrictions[i]; for(int z=0; z<= suppliers-1; z++){ targetSOBGPS-= shares[i][z]; } if(targetSOBGPS <-0.02 || targetSOBGPS>0.02 ){ return false; } } return true; } |
Ok wat je hierboven ziet zal wel vrij wazig lijken.. Er zit toch een verband in
deze code zit in een object dat een datasetfactory moet voorstellen. Één dataset is een 2 dimensionale array met per dimensie 3 variabelen (type= double). Met die dataset voer ik een bepaalde berekening uit. De formule achter de berekening zit zo in elkaar dat het bepalen van een maximum alleen gedaan kan worden doormiddel van het doorrekenen van alle mogelijke waardes voor de variabelen in de formule. Álle mogelijke waardes is eigelijk niet helemaal waar, want de variabelen zijn nog wel gebonden aan bepaalde constraints.
Vanwege de complexiteit van de formule wil ik niet dat alle combinaties van variabelen geprobeerd worden, deze filter ik er dus van te voren uit. En dat is wat je ziet in de bovenstaande code.
De functie: "retrieveNextDataset()" wordt uitgevoerd binnen een loopje.. binnen datzelfde loopje wordt de returnwaarde van de functie gebruikt in de formule om de uitkomst te bepalen en te kijken of de uitkomst hoger is dan alle voorgaande uitkomsten.
De dataset waar ik het net over had bestaatd dus feitelijk uit 9 variabelen. Deze variabelen kunnen een waarde hebben tussen localRestrictions[countryIndex][supplierIndex].min en localRestrictions[countryIndex][supplierIndex].max. Gezien ik toch een heel aantal mogelijke combinaties wil laten doorrekenen begin ik daarom bij ieder van de 9 variabelen bij de .min waarde. Van daaruit laat ik de waarde ophogen met waarde
'stepSize'. Iedere keer als de functie increase() wordt aangeroepen wordt 1 van de variabelen in de 2 dimensionale array dus opgehoogt. Hoe dat gebeurd is met een soort bufferoverflow systeem.
ik heb dat gedaan door het alsvolgt te bekijken: er zijn in de 2 dimensionale array feitelijk 2 verschillende indexes. Iedere keer als 1 van de variabelen waar de 'supplierIndex' naar wijst over zijn '.max' waarde heen gaat dan wordt de supplierindex met verlaagt en wordt de volgende variabele 1 verhoogt. Dit gaat zo in loopje.
Er zijn echter nog meer constraints, namelijk: internationalRestrictions[].. per dimensie in de dataset mag de som van de 3 doubles shares[i] niet verder afwijken dan van -0.02 tot 0.02 van de waarde waar internationalRestrictions[i] voor staat.
de functie:
1
| public double[][] retrieveNextDataset() throws IndexOutOfBoundsException |
1
2
3
| if(!isValidDatasetIntRestrictions () || increaseFlag){ increase(); } |
de increaseFlag wordt dus gezet opbasis van de check of de huidige dataset waarden binnen hun .min en .max waarde vallen en de functie isValidDatasetIntRestrictions () controleerd of de de som van de variabelen van de eerste dimensie in de shares array maximaal een afwijking heeft van -0.02 tot 0.02.
overgens zijn de waarden in shares[countryindex][supplierindex] doubles met waarden tussen 0.01 en 1, hetgeen voorstelt: van 1% tot 100%, maar procenten rekenen zo lastig
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
hier klikken voor sequence diagram
[ Voor 35% gewijzigd door bille op 28-11-2002 02:00 ]
32 MB voor een programstack is heel erg veel, al helemaal voor een taal die alleen primitieven erop kan zetten (alle objecten worden op de heap gealloceerd). Even een hypothetisch voorbeeld:
stel dat een functieaanroep op zich 8 bytes van de stack in beslag neemt, en dat ie 4 parameters heeft van 8 byte per stuk. Dan komt er nog wat destruction en exception code op van laten we zeggen 32 bytes, en hij gebruikt ook nog 16 ints, floats en pointers aan lokale variabelen (elk 4 byte per stuk)
Dan is de stack frame van 1 functie: 8 + 4 * 8 + 32 + 16 * 4 = 136 byte. Maken we daar even 128 van, dat rekent wat makkelijker
32 MB = 225
128 = 27
De functie kan zichzelf dus 225 / 27 = 218 keer aanroepen, dat is 262144 keer
Dat is erg veel voor een recursieve functie, die over het algemeen een orde O(log n) algoritme implementeren
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Het is echter niet onmogelijk
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
http://java.sun.com/j2se/1.4.1/docs/tooldocs/linux/java.html
Het werkt volgens mij gewoon: dit werkt bijvoorbeeld voor een kleine test:
java -Xss3000000 Validate
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
overgens is 262144 niet echt veel lijkt mij... ik heb temaken met ehm.. 9 variabelen die ieder 50 verschillende waarden kunnen hebben.. dus dat zijn 50^9= mogelijkheden 1953125000000000 en per X aantal mogelijke combinaties zit er 1 valide combinatie tussen en die moet gebruikt worden. Die wordt uitgezocht met behulp van de code die ik gegeven heb.
Echter heb ik eens even snel een testje gedaan met de volgende code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| public class Blaat { static int count = 0; public static void main(String[] args){ Blaat myBlaat = new Blaat(); myBlaat.calc(); System.out.println("Count= "+count); } public void calc(){ count++; if(count != 100000){ calc(); } } } |
en dat ding gaat al direct over zijn nek! zelfs wanneer ik -Xss128000000 (128MB) gebruik dan gaat ie direct over zijn nek... Als ik dan kijk naar de berekening van .oisyn .. dan valt me op dat in dit geval zelfs 100.000 keer al teveel is
[ Voor 79% gewijzigd door bille op 28-11-2002 13:45 ]
Ik denk eerlijk gezegd dat je je JVM op of een of andere manier verkloot hebt. Misschien moet je hem even opnieuw installeren? Dit verschil zou wel erg merkwaardig zijn.
Mwah ik denk niet dat dat erg veel verschil maakt, zelfs al draait hij in dezelfde JVM.bille: misschien dat het komt doordat ik gebruik maak van een IDE die ook al in JAVA draait
Elke thread heeft een eigen stack. De applicatie wordt vanuit die IDE in ieder geval op een andere thread gestart (tenzij de IDE heeeeel erg slecht isdie verschillende apps zullen wel verschillende stacks hebben neem ik aan?
Ik zou hem sowieso eens van de command line proberen te starten.
Blaat.java:3: illegal character: \160
áááápublicástaticávoidámain(String[]áargs){
^
^
^
hmjah dat bedoelde ik dus.. vanaf de cmd gestart... en dus bovenstaande effect
overgens:
C:\>java -version
java version "1.4.0_01"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.0_01-b03)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.0_01-b03, mixed mode)
[ Voor 24% gewijzigd door bille op 28-11-2002 13:49 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.