[xp] outlook delen via netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
3 computers, alledrie met windows xp prof. nl sp1. Er wordt verbinding gemaakt via een router. 1 computer staat standaard aan om de mp3's, data etc. te sharen. Mailprogramma gebruikt op alledrie de computer is outlook express (standaard xp) 6.00.2800. Nu wil ik op de 2e en/of 3e computer eigenlijk dat gebruikers hun e-mailprofiel gebruiken van de server. Dus als ze bijv. hun mail check op de file-"server", komen die mailtjes binnen in postvak in. Blijkbaar worden ze dus opgeslagen op de pc. Als ze naar een andere computer gaan kunnen ze daar hun e-mails niet controleren of bekijken. Daarvoor moeten ze dan weer terug naar de server. Is het mogelijk dat een client pc (hier 2 of 3) op de server de inhoud van het postvak in van outlook express ophaalt en als er mails binnen komen (via pop3) dat deze dan ook op de server opgeslagen worden?
P.S. ik heb al ge-google-d en ge-search-ed maar niks gevonden, vandaar nieuw topic.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
In OE:

tools -> accounts -> tabblad mail -> dubbel klikken op account -> tabblad advanced

aanvinken:
- leave a copy from messages on server
- (eventueel) remove from server after .... days

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dat kan opzich wel ja, maar een echt mooie oplossing is het imho niet.

Aangezien ik zelf ook wel benieuwd ben hoe je dit het handigst op kan lossen zal ik dit draadje wel ff volgen :) Ik denk zelf dat je toch in de richting van MS Outlook icm. Exchange moet gaan denken, maar misschien kan het ook wel simpeler... Zou mooi zijn :)

• Winnetou
  • Niet online
Ja dit is dus niet helemaal de oplossing die ik zou willen, omdat dit ook betekent dat je op een gegeven moment op verschillende computers de zelfde mails hebt staan, en je ze dan op allemaal stuk voor stuk moet gaan verwijderen. Als er een progje is om dit mogelijk te maken lijkt het mij ook ok, maar het moet toch wel gewoon kunnen dat een outlook op een andere locatie "synchroniseert" met de server en dat ook aan het einde van de sessie weer doet, of dat hij de bestanden waar de inhoud van bijv. postvak in in opgeslagen staan via het netwerk opent.

Verwijderd

Je kunt dit ook doen door de locatie van de map te verplaatsen. Dit kun je doen bij Opties -> Onderhoud -> Archiefmap. Netwerklocaties zal die niet direct pakken die moet je ff via de registry instellen.
HKEY_CURRENT_USER\Identities\{nummer kan verschillen}\Software\Microsoft\Outlook Express\5.0
key "store root" en dan daar bijvoorbeeld \\Ntserver\Profiles\user\Outlook Express invullen. Zorg er wel voor dat de eerste keer dat outlook opend hier de mail in gekopieerd is anders maakt ie zelf weer een eigen locatie aan. MS ondersteunt deze manier van mail opslaan via het netwerk niet. Dit is op eigen risico gebruiken. Maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

• Winnetou
  • Niet online
Nou ik heb ff gedaan wat je zei. Idd pakt Outlook normaal niet die netwerkomgeving. In het register ff die code verandert...
Toen outlook express gestart en:
Foutmelding 1: Kan Outlook Express niet starten. De toepassing kan het Outlook Express-berichtenarchief niet openen. De computer heeft onvoldoende geheugen of uw schijf is vol. Neem contact op met de Microsoft helpdesk voor verdere ondersteuning. (0x8007000E, 5)
Foutmelding 2: Kan Outlook Express niet starten omdat MSOE.DLL niet kan worden geïnitialiseerd. Outlook Express is mogelijk niet juist geïnstalleerd.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik hoop dat je de oude registry setting(s) nog hebt, want je zult het nu ff terug moeten draaien. Heb je de settings niet meer, of krijg je het niet hersteld, verwijder IE/Outlook dan ff in je configuratiescherm (als dit mogelijk is tenminste).

Ik weet niet of met XP SP1 ook IE6 SP1 mee komt, zo niet, download IE6 SP1 dan even, en installeer die.

Suc6!

• Supern00b
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05-2023
Wat is er mis met gewoon netwerk-mappen ? Ik bedoel als die registry setting zou werken is dat mooier natuurlijk maar een netwerkmapping met daaronder de *.dbx bestanden moet het gewoon doen.

Een klein nadeeltje is wel dat wanneer je om een of andere reden die mapping kwijt raakt (bijvoorbeeld netwerk troubles of PC staat gewoon uit) je een probleempje kan krijgen.
Je start outlook op, krijgt vervolgens (als ik me goed herinner) de melding kan de bestanden niet vinden je klikt op OK en alles begint weer lokaal en das lastig want dan staat het weer op 2 plaatsen en mot je weer weer importeren.

--- Off Topic ---

Ik heb zelf iets anders eigenaardigs. Heb een e-mail account lopen via outlook en een (fake/reserve/tijdelijk of hoe je het noemen wil) e-mail account lopen via outlook express. Wanneer ik dan outlook express opstart is er niks aan de hand, maar wanneer ik de Outlook opstart (de default mailreader) en ik haal e-mail op geeft die aan dat hij ook de e-mail van outlook express wil binnenhalen en dat wil ik nou net niet. (moet dan wel eerst steeds een wachtwoord ivullen en die cancel ik dan ook altijd maar) Raar vind ik het wel, blijkbaar vint MS het niet leuk als je 2 mail proggies naast mekaar heb lopen :? tis offtopic maar als iemand iets toevallig weet :? :?

[ Voor 41% gewijzigd door Supern00b op 27-11-2002 23:40 ]

Abit KR7A-RAID, Athlon TB-1200, Corsair PC-2400, Hercules Geforce 3 Ti 500 Numero 1 Till 1400MHz 8737 Numero 1 Till 1500 MHz 9013

• Winnetou
  • Niet online
wat bedoel je met netwerkmappen? normaal gesproken pakt outlook geen mappen buiten de computer, dus via het netwerk. outlook express hoeft niet geopend te worden als die andere computer uitstaat.

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Dus als je een networkdrive maakt dan ziet hij het met een beetje geluk als een harde schijf van de computer. ( verkenner-->extra--> netwerkverbinding maken)
TIs het proberen waard zou ik zeggen

No worries m8

Verwijderd

Ik heb hier zelf een mailservertje draaien die automatisch kijkt of er mail is en laat clients ze ophalen via IMAP, die houdt ook de mail op de server zodat waar je inlogt je altijd al je mail hebt. Ik gebruik Mercury, is freeware. http://www.pmail.com/overviews/ovw_mercury.htm

• Winnetou
  • Niet online
Nee die netwerkdrive werkt niet, het moet echt een map op die computer zijn. Ook als je een netwerkverbinding maakt werkt het niet. Kan outlook express niet als mailserver-achtig iets draaien, of moet echt het hele netwerk dan overstappen op een ander mailprog.

• Supern00b
alwinh schreef op 28 November 2002 @ 09:15:
wat bedoel je met netwerkmappen? normaal gesproken pakt outlook geen mappen buiten de computer, dus via het netwerk. outlook express hoeft niet geopend te worden als die andere computer uitstaat.
Inderdaad standaard niet maar als je de standaard map van outlook express veranderd (in de registry) lukt dat wel.

ps. das dezelfde key als hierboven beschreven.

[ Voor 6% gewijzigd door Supern00b op 28-11-2002 10:41 ]

Abit KR7A-RAID, Athlon TB-1200, Corsair PC-2400, Hercules Geforce 3 Ti 500 Numero 1 Till 1400MHz 8737 Numero 1 Till 1500 MHz 9013

• Winnetou
  • Niet online
ja dûh maar dan krijg ik die foutmelding dus van 'Kan Outlook Express niet starten'. Ik weet nog wat er stond dus dat is geen probleem, niks opnieuw installeren, maar het werk niet :'(

Verwijderd

Met oulook (dus niet expres) kan dit wel. Als je 1 keer outlook hebt opgestart (1e keer) dan maakt hij een outlook.pst bestand aan. In deze file staat al je mail. Als je deze vervolgens wist, vraagt hij bij de volgende keer outlook starten waar hij staat. Deze manier kun je dus gebruiken om de client pc's door te sturen naar je server.

Misschien kan het bij outlook expres op een soort gelijke manier.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:56 ]

• Winnetou
  • Niet online
Ik weet ook wel waar de berichten opgeslagen worden: "C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Application Data\Identities\{123456-789-1234-567-89blabla}\Microsoft\Outlook Express" Hier worden de e-mails als .dbx opgeslagen. Nu wil ik dus dat die andere Outlook Express ook deze archieven gebruikt. Als ik in het register echter die key aanpas naar ofwel een netwerkmap (z:) ofwel \\computer\share\ dan werkt het niet en krijg ik de eerder genoemde foutmeldingen.

• Supern00b
alwinh schreef op 28 November 2002 @ 16:51:
ja dûh maar dan krijg ik die foutmelding dus van 'Kan Outlook Express niet starten'. Ik weet nog wat er stond dus dat is geen probleem, niks opnieuw installeren, maar het werk niet :'(
Dit doet mij denken aan outlook waar ik ook zo'n "soort" probleem heb gehad.

Als ik outlook configureerde als pop3 mail lezer, kon ik schedule+ niet opstarten zonder de foutmelding te krijgen : onvoldoende geheugen.

Als ik diezelfde outlook configureerde alsof die aan een e-mail server zou hangen en stelde later toch pop3 in had ik dit probleem niet.

Ik vermoed dan ook dat (om de een of andere reden) je configuratie niet "correct" is (hoe het wel moet weet ik niet) maar bij mij werkt outlook express wel met die mapping en ik vermoed dan ook dat dat dan ook met een koppeling (\\computer\outlook\ect) moet lukken zoals avdriel al schreef.

Ps. Ik denk als dit ook niet lukt je toch maar the knowledge base moet raadplegen. Kweet het anders ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Supern00b op 28-11-2002 17:26 ]

• Winnetou
  • Niet online
misschien heeft het iets te maken met de rechter? de server heeft ntfs en de user op de server heeft iig wel alle rechten daar, maar ik ben er niet helemaal achter of iemand die via het netwerk komt nou dezelfde rechten heeft. de gast-account staat aan, maar ik heb het idee dat hij toch op username let. op beide computers staan namelijk precies dezelfde usernames. Die user die via het netwerk naar zijn outlook mails moet komen kijken is gebruiker, niet administrator.

• Supern00b
o, euh... als je daar snel vanaf wil (rechten kwesties voor het testen en dergelijke) zou je op elke PC dezelfde gebruikersnaam aan moeten maken met dezelfde wachtwoorden dan heb je die rechten problemen in ieder niet. (en geef dan ook voor test doeleinden ze dan ook admin rechten das wel handig)

ps. de rechter tja, zou kunnen :P vraag het hem eens :)

[ Voor 15% gewijzigd door Supern00b op 28-11-2002 17:48 ]

• Winnetou
  • Niet online
Ja dat heb ik dus zoals ik al zei, op allebei de computers dezelfde gebruikers met dezelfde wachtwoorden. Dan zouden ze dus gewoon schrijftoegang moeten hebben op de server, maar ik probeerde net wat te kopieren en dat werkte niet. Ik zoek straks nog wel ff uit of het misschien daaraan ligt.

• Supern00b
Mappen volledig delen is wat anders dan mappen volledig delen en ook nog gebruikers aan toekennen. (de een is sharing de ander security) maar als je een map deelt en de gebruiker eraan toe kent moet je er sowieso kunnen komen. *

* Bij XP kan het een tikkeltje anders zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Supern00b op 28-11-2002 18:06 ]

• Winnetou
  • Niet online
Ik heb nog ff een paar dingen geprobeerd. Allereerst van de ntfs-xp naar de fat32-xp en dat loopt prima. Dan kan ik idd gewoon die mailtjes van die andere computer openen als ik de doellocatie naar die share verander. Toen nog getest vanaf de fat32 naar ntfs, maar zodra ik het op die manier probeer krijg ik die foutmeldingen. Ik dacht dus dat het aan die rechten moest liggen. Heb zo'n beetje alles en iedereen op die ntfs map volledig beheer gegeven, maar nog steeds krijg ik die foutmelding. Het ligt dus (bijna) zeker weten aan het feit dat de rechten op de een of andere manier niet goed staan, want andersom werkt het wel. Nu is de server ntfs, dus weet iemand misschien wat voor rechten je welke gebruikers/groepen moet geven en hoe het kan dat als je bijv. "Iedereen" volledig beheer geeft het nog niet werkt.

• Winnetou
  • Niet online
Ok het komt dus door die rechten zoals je hierboven kan lezen. Wie weet hoe je met ntfs de rechten moet instellen zodat een andere computer met dezelfde users precies dezelfde rechten heeft op de mappen, en hoe doe je dat als je niet exact dezelfde users hebt?

• Winnetou
  • Niet online
Dank allemaal het is gelukt. Problemen met de gebruikers, rechten en shares, maar uiteindelijk toch opgelost. Het werkt perfect!

Pagina: 1