Toon posts:

[SQL] De som van aantallen van een bepaald product

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, ik heb een probleem en ik kom er niet uit. Ik weet dat het mogelijk is en dat het ook niet zo moeilijk is maar ik kom er gewoon niet uit. Ik zal ffies de situatie schetsen.

In een Access database (Access 2002) zijn de volgende tabellen en hun velden aanwezig. Ik heb de sleutels even aangegeven met een K.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Bestelling
      BestellingsNr      AutoNumber
   K ProductNr           Number
      Aantal                Number
   K FactuurNr           Number

Product
   K ProductNr           AutoNumber
      Omschrijving      Text
      CatagorieNr       Number

Nu wil ik dus per product weten hoeveel van die producten zijn verkocht. Het probleem is echter dat een product in de tabel Bestelling vaker kan voorkomen (alleen niet in combinatie met hetzelfde factuur). Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg steeds de melding dat het veld ProductNr geen onderdeel is van de statistische functie. Ik wil dus een query hebben waarin een kolom met producten is en een kolom met het aantal van dat product verkochte items. Iemand die me hier mee kan helpen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
COUNT & GROUP BY

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ehmz, COUNT begrijp ik niet helemaal. Ik wil immers het totaal aantal verkochte producten hebben per product?

:) Okeej, Sum werkt dus ook wel. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik wist wel dat 't makkelijk was :). We kwamen er hier met z'n alleen niet uit :?. Nou jah, nu werkt 't tenminste :). Bedankt ;).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 15:00 ]

• whoami
  • Nu online
Eh, ja, sum dan. :+

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Lamaar

[ Voor 97% gewijzigd door Gert op 27-11-2002 15:03 . Reden: ik tiep te langzaam :( ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 21:06

momania

iPhone 30! Bam!

Gert schreef op 27 november 2002 @ 15:02:
code:
1
SELECT p.Omschrijving, SUM( b.Aantal ) FROM Product AS p, Bestelling AS b WHERE p.ProductNr = b.ProductNr GROUP BY p.[b]ProductNr[/b]

Zoiets? :o
Omschrijving zal wel een varchar zijn en groeperen op productnr zal dus sneller gaan..
scheelt ook weer een veld om aan te spreken... *performance*

:Y) (8>

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, nu heb ik alleen nog één probleem. Hoe krijg ik nu het veld Product.Omschrijving bij de uitvoer van die query? Als ik namelijk de volgende code gebruik krijg zegt ie weer dat het veld Omschrijving geen onderdeel is van de statistische functie:

code:
1
2
3
4
SELECT Product.ProductNr, Product.Omschrijving, sum(Bestelling.Aantal) AS TotaalAantal
FROM Bestelling, Product
WHERE Bestelling.ProductNr=Product.ProductNr
GROUP BY Product.ProductNr;

• whoami
  • Nu online
Grouperen op productnr zal niet altijd uitkomst bieden. In MySQL misschien wel, maar in echte dbms'en moet je alle velden die in de select-clause staan, en geen aggregated function zijn in de group by list voorkomen.

• whoami
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 15:06:
Hmmz, nu heb ik alleen nog één probleem. Hoe krijg ik nu het veld Product.Omschrijving bij de uitvoer van die query? Als ik namelijk de volgende code gebruik krijg zegt ie weer dat het veld Omschrijving geen onderdeel is van de statistische functie:

code:
1
2
3
4
SELECT Product.ProductNr, Product.Omschrijving, sum(Bestelling.Aantal) AS TotaalAantal
FROM Bestelling, Product
GROUP BY Product.ProductNr;

Zie mijn eerdere reply.
En zie deze SQL Tutorial

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

whoami schreef op 27 november 2002 @ 15:06:
Grouperen op productnr zal niet altijd uitkomst bieden. In MySQL misschien wel, maar in echte dbms'en moet je alle velden die in de select-clause staan, en geen aggregated function zijn in de group by list voorkomen.
Wist ik wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 27 november 2002 @ 15:06:
Lol, daarmee beantwoord je meteen m'n vraag :).

• Gert
Ha, was mijnes toch goed. :p

• whoami
  • Nu online
Gert schreef op 27 November 2002 @ 15:10:

Zo zie je maar dat je beter niet je reply edit om dingen te verwijderen. Daar heeft niemand wat aan.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Gert schreef op 27 november 2002 @ 15:10:
Jah ;) zal ff niet te letten op de selects :z

• Gert
whoami schreef op 27 November 2002 @ 15:12
Zo zie je maar dat je beter niet je reply edit om dingen te verwijderen. Daar heeft niemand wat aan.
Was ook meer omdat ie de layout verneukte en het er dubbel op stond. :)

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

code:
1
2
3
4
FROM Bestelling, Product
GROUP BY Product.ProductNr, Product.Omschrijving

Verwijderd

Heb je al een COMPUTE BY geprobeerd (als dit in Access kan tenminste)
Pagina: 1