Dualboot w98 en w2k vraag

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik heb de searches gebruikt, maar kan 't niet vinden (ze werken nogal brak, zowel got als de omega :/ )

M'n vraag is: Ik heb er nu w2k erop staan, en wil er w98 bij omdat W2K niet alle spellen lekker draait.
m'n huidige situatie:
een 120 GB seagate HD opgesplitst in twee partities:
C: w2k + alle progs (FAT32)
D: Datafiles zoals muziek, mijn documenten, etc (FAT32)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat w2k messed up raakt, want ik heb nu een enorm cleane w2k install waar alles ultra snel mee loopt en dat wil ik graag zo houden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ed. op 27-11-2002 14:57 . Reden: Fat32 edit ]

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 10:34

FoolZero

Freedom of speech...

Misschien is het wel handig om aan te geven of je FAT 32 en/of NTFS partities hebt, want dat kunnen in dit geval echte showstoppers zijn voor een dualboot.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:49

momania

iPhone 30! Bam!

Eerst 98 installen dan 2k....

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 06:23

keur0000

-------- N O N E --------

je kan alleen W98 installeren als je 1è partitie NTFS is en je 2e FAT32 is.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Ed.
momania schreef op 27 November 2002 @ 14:53:
Eerst 98 installen dan 2k....
Dat wil ik dus juist niet doen... Omdat m'n w2k nu zo enorm goed loopt (heb er vorige week een complete dag aan besteed dit voor elkaar te krijgen... ga 't niet nog eens doen)

En zowel C en D zijn momenteel FAT32

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

keur0000 schreef op 27 November 2002 @ 14:56:
je kan alleen W98 installeren als je 1è partitie NTFS is en je 2e FAT32 is.
Lijkt me verstandig om dat dus net even andersom te stellen.
Windows98 wilt toch echt wat bootfiles van de primaire partitie afhalen en kan deze echt niet lezen als dat een NTFS partitie is.
Rolex schreef op 27 november 2002 @ 14:58:
Dat wil ik dus juist niet doen... Omdat m'n w2k nu zo enorm goed loopt (heb er vorige week een complete dag aan besteed dit voor elkaar te krijgen... ga 't niet nog eens doen)

En zowel C en D zijn momenteel FAT32
Een installatie van Windows98 moet gewoon kunnen. Nu weet ik even niet hoe dat precies met de Program Files directory gaat. In het verleden heb ik voor beide OS-sen gewoon dezelfde directory aangehouden. Alleen de installatie dir van Windows98 kun je het beste gewoon in de C:\Windows directory doen.

Na de Windows98 installatie zul je even de BootManager van Windows2K moeten herstellen en alles werkt weer als vanouds, maar dan MET Multiboot! :)

[ Voor 51% gewijzigd door FoolZero op 27-11-2002 15:05 ]

Heal the internet ...

• Ed.
FoolZero schreef op 27 november 2002 @ 15:01:
[...]

Lijkt me verstandig om dat dus net even andersom te stellen.
Windows98 wilt toch echt wat bootfiles van de primaire partitie afhalen en kan deze echt niet lezen als dat een NTFS partitie is.

[...]

Een installatie van Windows98 moet gewoon kunnen. Nu weet ik even niet hoe dat precies met de Program Files directory gaat. In het verleden heb ik voor beide OS-sen gewoon dezelfde directory aangehouden. Alleen de installatie dir van Windows98 kun je het beste gewoon in de C:\Windows directory doen.

Na de Windows98 installatie zul je even de BootManager van Windows2K moeten herstellen en alles werkt weer als vanouds, maar dan MET Multiboot! :)
Ok thx! waar vind ik die multiboot manager van w2k eigelijk? (heb 'm nog nooit eerder gebruikt)

Is het trouwens met die program files folder niet zo dat als je onder w98 dezelfde progs wilt gebruiken als onder w2k, je alle progs opnieuw moet installen onder w98 en dan over de locatie heen van waar ze al stonden. Want zodoende maakt 't programma in beide windows ossen de juiste regkeys aan terwijl je de programma's niet op twee verschillende plekken hoeft te installen.

Tell me if I'm wrong

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Rolex schreef op 27 November 2002 @ 15:35:
Ok thx! waar vind ik die multiboot manager van w2k eigelijk? (heb 'm nog nooit eerder gebruikt)
Volgens mij is er een recovery optie in de W2K setup procedure. Deze zou de bootsector weer overschrijven en alles in orde maken.
Zelf heb ik altijd een nieuwe installatie van Windows2K gedaan, maar dan een andere directory opgegeven. Na de eerste reboot van deze installatie brak ik dan de setup af. De bootsector was dan reeds hersteld en de boot.ini pastte ik dan met de hand aan. De nieuwe Windows2K directory ging meteen naar het grof vuil.
Is het trouwens met die program files folder niet zo dat als je onder w98 dezelfde progs wilt gebruiken als onder w2k, je alle progs opnieuw moet installen onder w98 en dan over de locatie heen van waar ze al stonden. Want zodoende maakt 't programma in beide windows ossen de juiste regkeys aan terwijl je de programma's niet op twee verschillende plekken hoeft te installen.

Tell me if I'm wrong
Ik durf hier geen 100% zekerheid te geven. Wat ik zeg. Bij mijn installaties heb ik nooit problemen gehad met de Program Files directory, terwijl Win98SE en W2Kpro deze deelden. Maar misschien dat iemand anders hier wat meer over weet :?

Heal the internet ...

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat betreft je vraag eerst Win2k installeren en dan pas Win98, had je hier terecht gekund:

En je kunt hier meer vinden over de boot.ini, de multibootmanager van Win2k.

Wat betreft je program files: ik raad je aan om 2 losse program files aan te houden, anders krijg je straks allemaal versieconflicten.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ed.
Ben net klaar w98 erop te zetten, en tik dit dus nu ook onder w98... En ik moet zeggen over w98: opstarten doet ie als de besten. Heb net m'n stopwatch ernaast gehouden: 19:62 seconden!
Dat haald w2k van z'n leven niet :)

(ik ga nu bezig met die repair optie van die w2k cd)

• Ed.
Tis allemaal gelukt, ik heb nu perfect w98 en w2k naast elkaar draaien. Bij die w2k repair ging ik wel 2x de mist in met de verkeerde opties, maar als je de emergency neem (R) en dan de middelste uitvinkt (win system files) dan doet ie de rest automatisch.

Geweldig OS, dat w2k :)
Pagina: 1