Systeem draait stabiel, maar kan maar af en toe opstarten!!

Pagina: 1
Acties:

• lpetersen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb dus m'n PIII 1Ghz overgeclocked naar 1,2Ghz. ALS m'n systeem opstart draait ie uiterst stabiel, Soldier of Fortune/UT 2003/GTA3 spelen is totaal geen probleem. Maar het probleem is dus dat ie maar af en toe opstart, m'n beeldscherm blijft op standby staan. Multiplier staat op 7.5x en FSB op 160.
Hoe los ik dit probleem op??

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Heb je het core-voltage soms in het BIOS verhoogd? Ook interessant: welke chipset, welk mobo?

Verwijderd

Rotte voeding mayb?

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:42

Memendo

V4-power/Team BSD

cold boot problem, ga maar eens kijken op google ofzo is genoeg over te vinden en ik heb nu ff geen tijd om het goed uit te leggen.

Zie hier
On a cold boot, the CUSL2 does NOT apply the manual voltage setting for the processor until after a successful POST (after the BEEP). This is only a problem when over-clocking your CPU to it's upper limits, as the default voltage may not be enough to make a successful POST. There is currently NO FIX for this (apart from modifying the processor pins) and EVERY CUSL2 does this on cool boot. It's as simple as that.

[ Voor 76% gewijzigd door Memendo op 27-11-2002 16:06 . Reden: link + quote ]

• lpetersen
John_Glenn schreef op 27 November 2002 @ 14:50:
Heb je het core-voltage soms in het BIOS verhoogd? Ook interessant: welke chipset, welk mobo?
Ik heb de voltage omhooggegooid naar 1.85v. Ik heb een Asus CUV4X-E mobo.
Zal even kijken naar dat cold boot problem!

• lpetersen
Het schijnt dus dat je EERST je voltage moet verhogen, rebooten, en dan windows opstarten. Dan reboot je weer en ga je naar je bios en verhoog je je FSB en weer naar windows. Zo zou het moeten werken gezien de website.

"The solution is to first change voltage, and reboot, let the system boot normally to windows. Then change the FSB (in a separate session). This workaround also seems to work for people having probs changing memory settings. Some say bios version 1003 beta 4 solves the cold boot problem, while some say it won't. I hope this helps overclockers."

Verwijderd

Bij mij hielp een betere chipsetkoeling ook gewoon. Wou niet gewoon rebooten, bleef hangen, en na een poosje kon ik weer gewoon booten. Met betere koeling kon ik zelfs op een hogere snelheid nog gewoon booten.

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

lpetersen schreef op 27 November 2002 @ 17:43:
Het schijnt dus dat je EERST je voltage moet verhogen, rebooten, en dan windows opstarten. Dan reboot je weer en ga je naar je bios en verhoog je je FSB en weer naar windows. Zo zou het moeten werken gezien de website.

"The solution is to first change voltage, and reboot, let the system boot normally to windows. Then change the FSB (in a separate session). This workaround also seems to work for people having probs changing memory settings. Some say bios version 1003 beta 4 solves the cold boot problem, while some say it won't. I hope this helps overclockers."
Pintrick kun je ook nog proberen. Je laat het moederbord dan denken dat het standaard voltage hoger is.

Moet je dit maar eens goed lezen

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

lpetersen schreef op 27 November 2002 @ 15:38:
[...]

Ik heb de voltage omhooggegooid naar 1.85v. Ik heb een Asus CUV4X-E mobo.
Zal even kijken naar dat cold boot problem!
OK - de reden dat ik dat vroeg had inderdaad te maken met het "cold boot problem" (alleen wist ik niet dat het een naam had). Maar je hebt daar waarschijnlijk inderdaad mee te maken.
Het voltage per wire trick instellen is een goede oplossing, heb ik ook gedaan. Tip: ga niet zoals veel mensen met draad uit ATA100 kabel ofzo aan de slag. Ten eerste zonde van je ATA kabel, maar het is ook veel te dik, zodat je processor een beetje scheef op de socket gaat staan. Voor een paar cent kan je bij de electrozaak wikkeldraad halen. Dat is 0,1mm in doorsnee en geisoleerd met lak (met een aansteker zo eraf te halen). Een paar keer om je pins wikkelen gaat hiermee perfect, en je kan er dan ook nog een knoop in leggen.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat is inderdaad een goede tip John_Glenn.. Had ik nooit aan gedacht maar is wel een zeer goed iets!!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

John_Glenn schreef op 28 november 2002 @ 13:06:
[...]

Een paar keer om je pins wikkelen gaat hiermee perfect, en je kan er dan ook nog een knoop in leggen.
[/quote]

Je kan ook een dunne draad in de socket steken, dan komt de CPU niet omhoog.
Pagina: 1