[WinXP] Opstart issues van programma's

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik merk dit bij meerdere PC's, alhoewel ik de FAQ gelezen heb en de search gebruikt, kom ik geen topic hierover tegen. Het probleem zit als volgt:

Nadat Windows XP (NL SP1) geboot is en ik in me heb ingelogd op de Administrator (enigste account op mijn PC), duurt het vaak nog 1-2 minuten voordat programma's zoals MSN Messenger, PPPoE Netwerkverbinding en mIRC gestart zijn. Tussen die periode van enkele minuten is mijn PC ook erg slakkerig traag. Nadat enkele minuten verstreken zijn, gaan plots alle programma's tegelijk opstarten.

Het gekke is dat als ik bij het loginscherm wacht met in te loggen en gewoon niks doe voor een poos, krijg ik wel een "normale" opstartprocedure van alle programma's, dus allemaal laden ze zodra ik heb ingelogd.

Nu merkte ik laatst op toen ik mijn PC langer dan 5 minuten in het loginscherm had laten staan, dat er een hele reeks andere programma's werden opgestart, waarvan ik wist dat ze actief waren, maar nooit hun icoon zag in de system tray.
Dus 5 minuten wachten aan het loginscherm starten pas eTrust Antivirus, RivaTuner, CloneCD tray en nog een deel anderen.

In de map 'opstarten' heb ik staan: CloneCD Tray, mIRC, MSN Messenger, PPPoE verbinding en ZoneAlarm. Sidenote: ZoneAlarm start wel altijd op in de system tray.
De andere programma's moet ik een tweede keer uitvoeren om hun icoon te zien (MSN Messenger) of afsluiten (via taskmanager) en dan opnieuw starten (CloneCD tray).

In de 'Run' folder in het register staan: CloneCD tray, EM_EXEC (Logitech muisproggie), NVcpl (Nvidia Control Panel), eTrust Monitor, RivaTuner en iTouch (Logitech keyboard)

Verwijderd

met start > run > msconfig kun je makkelijk wat zaken uitschakelen

voor de rest moet je zorgen als je een ongebruikte netwerkkaart in je pc hebt zitten dat deze gedisabled is of dat je zeker bent dat ie niet op DHCP staat (en niet kan vinden dus)
configureer je ongebruikte netwerkkaarten altijd met een vast IP

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb 1 netwerkkaart erin steken, maar deze is voor de ADSL lijn. Deze heeft geen IP toegewezen en ook al doe ik dit, verandert het de situatie nog niet. Vroeger had ik wel een tweede, zeldzaam in gebruik zijnde netwerkkaart, maar deze had een IP geconfigureerd.

DHCP staat idd ingeschakeld, maar ik vind zo direct geen manier om hem uit te schakelen. (vakjes zijn grayed out)

Verwijderd

ik zeg ook : ongebruikte netwerkkaarten ;)

al in msconfig gekeken naar progjes die niet noodzakelijk zijn :?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Dus het kan geen kwaad dat mijn netwerkkaart (die in gebruik is) wel DHCP enabled heeft ?
En in MSConfig heb ik enkele onnodige proggies uitgezet, maar heeft niets geholpen.

Ik denk dat ZoneAlarm de boosdoener is van de vertraging van de eerste reeks proggies. Waarom dit is weet ik niet, het lijkt simpelweg alsof ZA een hele boel te doen heeft. De reden van de tweede vertraging kan ik niet raden.

[ Voor 40% gewijzigd door Phuncz op 27-11-2002 15:43 . Reden: Iets vergeten te zeggen ]

Verwijderd

nope dat kan geen kwaad maar je hebt gewoon vertraging bij een netwerkkaart die niet in gebruik is en z'n ip probeert te zoeken bij een DHCP server (die kan ie dus dan niet vinden)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb maar één netwerkkaart in deze bak zitten en die is in gebruik (geconfigureerd voor PPPoE, geen internet sharing, wel DHCP actief, geen IP ingesteld).

Verwijderd

eeermmm je snapt het niet helemaal denk ik :?

die vlieger gaat alleen op voor een netwerkkaart die niet verbonden of niet in gebruik is..
als ie een DHCP server moet zoeken die ie niet kan vinden kan het vertragingen met zich mee brengen maar da's bij jou dus niet aan de orde

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ah ! Nu snap ik het. Anyway, trage prul van mij blijft traag. :(

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
code:
1
net stop dhcp

Stopt de DHCP client service, maar dan kun je met je ADSL dus niet meer via DHCP werken. Misschien dat 't dan sneller gaat?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik zal het testen, bedankt !

DHCP is nu uitgeschakeld. Maar een vraagje: wordt DHCP niet opnieuw geïnitialiseerd bij reboot ?

[ Voor 65% gewijzigd door Phuncz op 27-11-2002 19:33 . Reden: update ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Weet dan echt niemand hoe dit euvel opgelost kan worden ??

Verwijderd

programma's die pas na een tijd opstarten, zelfs indien niet ingelogd, kan liggen aan het feit dat deze als service draaien. Bovendien heb ik er soms ook last van dat bepaalde systray icons soms niet getoond worden bij autorun programma's. Ik veronderstel dat dit een bug (feature :+) van windows XP is.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Is er een manier om die services te versnellen of iets dergelijks ? Zodat ze op tijd starten of ten minste wanneer ze zouden moeten opstarten.

Verwijderd

versnellen niet direct, maar je zou onnodige services kunnen disablen. Per default staan er een hele zooi services aan die je toch nooit nodig hebt.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb al laatst een deel uitgeschakeld die ik toch nooit gebruik, maar dat heeft blijkbaar geen effect gehad. Ik zal het nog eens overlopen. Ik ga binnenkort ook eens proberen door ZoneAlarm er af te gooien, misschien dat daar het probleem ligt.
Pagina: 1