Toon posts:

Videokaart herkenning PB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik zit met een probleem, ik heb bij een maat zijn PC geformatteerd, alles is perfect gelopen behalve de videokaart. Ik weet voor de rest helemaal niets over de systeem specs etc.

Windows 98 pakt alleen een standaard videokaart (16 kleuren) met als gevolg dat het er niet uitziet, zoeken naar nieuwe hardware lukt niet, drivers heeft hij zo niet (wel een master cd).

Hoe kan ik dit oplossen, kan ik een progje draaien die de echte videokaart vind zodat ik de drivers erbij kan zoeken? of die master cd?

Verwijderd

Gewoon openschroeven en kijken wat voor kaart erin zit. :) Staat meestal wel een serie nr of iets dergelijks op de kaart waarmee je de drivers kan gaan zoeken op internet.

Verwijderd

En zie je niet toevallig helemaal aan het begin als je je PC opstart de vid kaart info staan.. voordat je BIOS enzo komt.. Anders word het denk ik inderdaad openschroeven..

Verwijderd

En de volgende keer voordat je formatteert eerst even alle hardware opzoeken in de bestaande windows en de bijbehorende drivers proberen te vinden op het internet.

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Op de site van PB staan wel modellen, staat die daar misschien tussen (het model dan) :?

http://support.packardbel...MySupport&cat=PRI&lang=6&

Staat die daar tussen :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas staat er niet tussen, het is ook al een oud beestje. Ik dacht Pentium 2 266MHz ofzo.

Ik vrees voor hem dat het openschroeven wordt :(

Alvast bedankt!

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 13:26
METHOD #1 - Run Debug program:
1. From a DOS prompt, Win 3.x, Win9x, WinNT, or Win2K command prompt type DEBUG and press Enter.
2. A single dash will appear at which point type DC000:35 and then press Enter (DC000:50 may also work for newer cards).
3. You may need to type D at the second dash and press Enter for all of the information to appear.
4. You will observe the following screen:
Your video card model description will appear on the right side of the screen.

In this case the card is identified as:
Model: Edge 3D 3000 Series
BIOS: Vers. 1.00
VRAM: 4Mb

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 16:46:
Nee helaas staat er niet tussen, het is ook al een oud beestje. Ik dacht Pentium 2 266MHz ofzo.

Ik vrees voor hem dat het openschroeven wordt :(

Alvast bedankt!
Hoezo ' :( ' - JIJ bent hier zo snugger geweest zonder enige info van te voren over de apparatuur en dus de drivers de boel te herformatteren |:(

Is het een onboard VGA? Zo ja en indien het echt een P2-266 is, dan is het een ATi Rage Pro AGP. De drivers staan op de PB site, maar nieuwere zijn bij ATi zelf uiteraard te vinden.

Als het geen P2 maar een Cyrix PR266 is, dan is het geintegreerde SiS 5597. In dat geval advies: je krijgt een 40% performance verbetering als je een simpele 4MB PCI VGA kaart erin vrot :D

Wil je dit zeker weten, 2 mogelijkheden:

- openschroeven die kast. ATi spot je zo- ATi in koeieletters op een grote chip. De SiS is te herkennen doordat er maar één zeer grote chip met heatsink midden op de mobo staat en verder vrijwel niets. Is het geen 266MHz geval, dan zou het bij sommige oudere systemen (tem 233MHz) S3 Virge of Trio kunnen zijn, of bij nieuwere systemen een onboard VooDoo3-2000 (v.a. P2-350 als ik me niet vergis)
- Knoppix CD scoren, ervan booten en in een console
code:
1
lspci

draaien. Dan krijg je ook eea te zien (onder andere een betere besturingssysteem :+ )

edit:
Methode 3, idd de Debug methode zoals hierboven geschreven staat...

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 27-11-2002 17:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

gewoon de Master Cd's gebruiken die je standaard bij je PB krijgt.
Gewoon zorgen dat de bios op 'boot from CD' staat en dan cd'tje erin douwen, als het goed is begint hij nu vanzelf en worden alle drivers automatisch geinstalleerd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 20:18:
gewoon de Master Cd's gebruiken die je standaard bij je PB krijgt.
Gewoon zorgen dat de bios op 'boot from CD' staat en dan cd'tje erin douwen, als het goed is begint hij nu vanzelf en worden alle drivers automatisch geinstalleerd.
De PB MCD's zijn niet bootable :z

Als je het via de officiele manier wil doen, moet je de bootflop hebben die bij de MCDs hoort. Met sommige versies kun je vanaf de MCD een bootflop maken, maar niet bij allen.

Daarnaast zit een gedeelte van de copieerbescherming van die krengen op de harde schijf (zgn 'hidden sector')- dat gedeelte is eraf geformatteerd en is te vervangen, maar niet op eenvoudige wijze (+- 20 minuten naar de PB helpdesk bellen, zou ik schatten). En laat nou net de hardware info ook op die hidden sector staan... :X

En sowieso krijg je dan een brakke install van Win95 OSR 2.1 of Win98FE, dus je bent veel beter af met je eigen install. En zo moeilijk is dat niet- in de meegeleverde documentatie staat het, de chips zijn herkenbaar in de PC, kortom je bent een }:O as je het niet vindt...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Zorg er maar voor dat je die Master CD's niet kwijt raakt dat kost je 33 Euro.
Pagina: 1