Toon posts:

[MY-SQL] onder Linux installeren ?!

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg nu van die vage errors dat ik eerst een of ander bestandje ergens neer moet pleuren voordat mysql gestart kan worden als service. Als ik em toch start als service dan loopt ie vast op het aanmaken van de mysqld.pid en als ik gewoon dus mysql intik dan zegtie dattie mysql.sock niet kan uitlezen o.i.d.

Weet iemand dus hoe ik MySQL wel als service geinstalleerd krijg?

Ik heb b.t.w. een beetje haast, ik moet deze HD incl. MySQL install voor 13.30 in zwolle afleveren.... (is een uur reizen vanaf hier, dus ik heb nog 30 minuten!!)

• KlaasB
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07-2024
http://www.linuxnewbie.nl/
En dan onder het hoofdstuk Apache.

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.

It's not a bug, it's a feature

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik zal het donderdag even proberen, het werkt nu dus nog niet, maar dan ga ik nog weer even bij die klant langs.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Hoe installeer je een mysql server? Gewoon,
apt-get install mysql-server :) Of hoe jouw favoriete distrubutie het dan ook mag doen. Ik ieder geval vooral niet zelf gaan compileren etc als het ook makkelijk kan.

• KlaasB
Tja, en ik denk dus: Alles, behalve voorgekauwde pakketjes.

Verwijderd

Als je Redhat 7 gebruik moet je even naar de site van RH toegaan want daar zit een bug in. Heeft te maken met rechten op dat pid filetje

suc6

Verwijderd

Topicstarter
owwww, kijk, da's een goeie tip! thnx! ik dacht ook al, dattik het goed had gedaan n.l.

• KlaasB
Met source compilen had je dat probleem dus niet gehad.

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-02 16:45
Maar ja ... dan moet je INSTALL.TXT lezen ;)

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

Verwijderd

./configure --prefix=/usr/local/mysql
make
make install
/usr/local/mysql/bin/mysql_install_db
/usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u root password 'jepass'
/usr/local/mysql/bin/safe_mysqld&

Vanaf source dus..

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 07 november 2000 21:31 schreef paulh het volgende:
Maar ja ... dan moet je INSTALL.TXT lezen ;)[/quote]Hebben ze die dan in Linux distributies, heb er nog nooit een gezien ;->

Verwijderd

Topicstarter
uhm, hallo, iedereen begint nou zo'n beschuldigend toontje aan te slaan dat ik source had moeten compilen.... maar uhm, zo doe ik het altijd. Alleen MySQL is net effe iets lastiger als PHP ( ./configure, make, make install)
Ik begon ook niet over binary installatie's.

Morgen middag kan ik al jullie tips in de praktijk gaan brengen.

Verwijderd

Er zit zo'n mooi mysql.server script bij, dat staat ook in de INSTALL (oh, moet je dat lezen dan) dan kan je gebruiken om mysqld bij booten op te starten (via /etc/rc.d/init.d). En oh ja run mysqld dus NIET als root he.

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>oh, moet je dat lezen dan[/quote]Ik kan deze denegrerende toon NIET waarderen. Je kunt er gerust vanuit gaan dat ik eerst lees voor ik hier post. De meesten hebben ook nog niet half het recht om dit walgelijke toontje aan te slaan aangezien ze nog niet eens een tiende snappen van wat ik van Linux snap. Kijk eerst in een profile voordat je uit de hoogte gaat doen. :( :( :(

• mavink
Mijn punt was dus eingelijk dat het met een beetje fatsoenlijke distributie (ben zelf een debian fan maar met andere moet het ook wel kunnen denk ik) je niet druk hoeft te maken om compileren.

De eerste keer is het nooit een probleem, maar als je dan wilt upgraden kan je je al zorgen gaan maken of er geen belangrijke dingen overschreven worden, en na 3 of 4 keer ben je dat echt wel zat.

Met debian gaat het ongeveer als volgt:
- met apt-get install/remove <naam pakket> installeer of verwijder je iets.
- met apt-get update haal je een nieuwe index van beschikbare softwareversies op (inclusief dingen als security updates en dergelijke als je het goed hebt ingesteld)
- met apt-get upgrade wordt vervolgens alle software geupdate naar de nieuwste versie, en hij vraagt het netjes als hij dingen wil vervangen.
- en dat alles uiteraard via internet, of eventueel van CD als je een langzaam modem hebt.

Dit is dus niet bedoeld als "mijn manier is de beste" of het begin van een flamewar over wat de beste distributie zou zijn, maar gewoon om aan te geven dat een goed package systeem makkelijker is dan telkens zelf dingen compileren.

Verwijderd

MySQL compilen moeilijker dan PHP? Gewoon mijn stukje cut & pasten en ff wachten, klaar..

Verwijderd

Topicstarter
Niels, je kunt er vanuit gaan dat ik de methode die jij beschrijft geprobeerd heb. Ik zie 1 klein verschilletje, maar dat doet niet echt ter zake, maar dat zal ik dan morgen nog even proberen.

• GaveGozer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09-2025

GaveGozer

That's Me

DUH

Ik was hier en ai 't nie geleuf dan maak ik ow so wat anders wies!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Mijn punt was dus eingelijk dat het met een beetje fatsoenlijke distributie (ben zelf een debian fan maar met andere moet het ook wel kunnen denk ik) je niet druk hoeft te maken om compileren.[/quote]Niet druk maken om te compilen?? Ik maak me niet druk om apt-get of RPM achtige fenomenen.

Configureren, compilen en eventueel installen (make install of cp), c'est tout.

Ik probeer die 'handige' installatie pakketjes te vermijden als de pest. Je hebt heeeeel af en toe misschien kans dat ik wat binaries ophaal en die ff op de goeie plek zet, maar meer ook niet.

Vraagje, met dat apt-get, download'ie dan de source en gaatie die compilen en installeren, of download'ie binaries en zet'ie dat ergens weg?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 november 2000 10:13 schreef The Daan het volgende:
Niet druk maken om te compilen?? Ik maak me niet druk om apt-get of RPM achtige fenomenen.

Configureren, compilen en eventueel installen (make install of cp), c'est tout.

Ik probeer die 'handige' installatie pakketjes te vermijden als de pest. Je hebt heeeeel af en toe misschien kans dat ik wat binaries ophaal en die ff op de goeie plek zet, maar meer ook niet.

Vraagje, met dat apt-get, download'ie dan de source en gaatie die compilen en installeren, of download'ie binaries en zet'ie dat ergens weg?[/quote]met het package systeem van debian download ie inderdaad de binaries, en installeerd die. Wat is nou eigenlijk het voordeel van compileren. Aan de kwaliteit van de debian packages zal het niet liggen, die zijn gewoon erg goed en stabiel (getest). Je kan met packages ook heel snel even iets updaten, je kan bijvoorbeeld elke dag even "apt-get update; apt-get upgrade" draaien zodat hij elke dag de software upgrade (wat toch iets minder tijd kost dan het elke dag compileren). Je bent met packages ook verzekerd dat je snel een update ontvangt wanneer er een leak in de software zit. Dus waarom vermijd jij packages, en wat is het grote voordeel van compileren boven het installeren van packages.

• mavink
Ik ben niet de enige debian fan geloof ik... Het voordeel van een goed package systeem is dat je je zelf niet druk hoeft te maken om updates. Als er bijvoorbeeld een lek in sendmail zit (om maar eens iets te noemen) dan zie je dat vanzelf een keer langskomen als je een upgrade doet. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om iedere week op sendmail.org te kijken of er fixes zijn.

En dat is maar een voorbeeld; ik heb honderden stukken software op m'n pc staan, zoals bijvoorbeeld xfree 4 en kde 2, en dat allemaal zelf compileren als er weer eens een nieuwe versie is is dus echt een ramp!

Debian installeert trouwens inderdaad binaries, voor (op het moment) intel, sparc, alpha en nog wat? In ieder geval werken deze goed, andere zijn nog in ontwikkeling.

edit:

Bijna nog iets vergeten: met apt-get source <package> krijg je de nieuwste sources, hoef je dus ook niet allemaal websites af te lopen als je toch eens zelf iets wilt compileren!

Verwijderd

Het voordeel van zelf compilen is dat je exact aan kan geven wat er wel of niet in je binaries komt (of kernel for that matter). Als jullie met dat Debian gedoe bv. het volgende willen:

Apache met daarin als module PHP4.0.3pl1, met daarin mysql support, ftp support en gd library met in de gd library FreeType support.

En, oh ja, PHP moet met de disable-debug, enable-track-vars en enable-trans-sid gecompiled zijn

Das mijn versie van apache, er zit in wat ik wil, niet meer en niet minder.
Daarnaast kan ik precies aangeven wat waar komt te staan, of eventueel de binaries en configs etc. zelf wegzetten wherever ik dat wil.
Daarnaast, sources zoeken en downloaden ga ik geen tools voor gebruiken hoor. freshmeat.net, linuxberg.org, ftp.sunet.se, sunsite.doc.ic.ac.uk en de officiele homepages van de aplicaties is genoeg sources voor mij om alles wat ik wil hebben binnen 10 minuten op mijn server te hebben.

Updaten? downlaod ik toch gewoon een patch, patchen en klaar.

Enne, jullie gaan me toch niet vertellen dat je je kernel van je systeem ook met die packages upgrade...toch? Vertel me dat je dat niet doet...

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Heej Cyberpunk!
Je maakt je bestwel geliefd met dat soort uitspraken. Eerst in me profile kijken...Poeh Poeh Student Hogere Informatica, zeker net begonnen nadat je van de Havo (baudartius College) afgekomen bent. Stoer Stoer Gimme More..dweep..

beetje aan het bijklussen als ik dit zo lees..Tss,,,

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 november 2000 12:16 schreef The Daan het volgende:
Het voordeel van zelf compilen is dat je exact aan kan geven wat er wel of niet in je binaries komt (of kernel for that matter). Als jullie met dat Debian gedoe bv. het volgende willen:

Apache met daarin als module PHP4.0.3pl1, met daarin mysql support, ftp support en gd library met in de gd library FreeType support. En, oh ja, PHP moet met de disable-debug, enable-track-vars en enable-trans-sid gecompiled zijn[/quote]Je hebt verschillende packages, bv php als apache module of een php cgi. Bij in-compiled opties die niet in het pakje zitten en je wel nodig hebt kun je natuurlijk altijd nog gaan compileren. Maar met de meeste software is dat niet het geval.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Enne, jullie gaan me toch niet vertellen dat je je kernel van je systeem ook met die packages upgrade...toch? Vertel me dat je dat niet doet...[/quote]Nee, natuurlijk niet.

• mavink
Hmmmmm daar gaan we dan. Als ik mysql-support voor php wil is dat een kwestie van php4-mysql installeren. Wat voor versie hij dan neemt? De nieuwste uiteraard. Hetzelfde geldt voor gd.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik me hier druk om heb hoeven maken, maar bij het apache-package zit alles als module gecompileerd, je kunt zelf kiezen wat je wel of niet wilt laden. Als je php installeert vraagt hij netjes of dat wel of niet aanmoet in je apache config. Dingen als enable-track-vars kan je in de php.ini aan en uit zetten.

Wat betreft kernel-upgrades: als ik zin en tijd heb compileer ik nog weleens een eigen kernel (en als ik bijvoorbeeld een compu heb die van een of andere vage raid-controller moet opstarten en die driver dus in de kernel moet zitten); maar over het algemeen is het apt-get install kernel-image-2.2.17 en hij haalt de hele zooi op. Alles als modules aanwezig, hij vraagt netjes of lilo gedraaid moet worden.

Het punt is eigenlijk dat het best te doen is om af en toe iets zelf te compileren; maar als je zoals ik thuis 3 computers hebt staan met allemaal verschillende software wordt het al vervelend. En als je dan je geld verdient met het beheren van nog meer servers wil je in ieder geval een makkelijke manier hebben om bugfixes te installeren. Dat is dus ook de reden dat veel providers debian gebruiken.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je hebt verschillende packages, bv php als apache module of een php cgi. Bij in-compiled opties die niet in het pakje zitten en je wel nodig hebt kun je natuurlijk altijd nog gaan compileren. Maar met de meeste software is dat niet het geval.[/quote]Nee, omdat de meeste binaries al met alles erin zijn gecompiled, dus IMHO onnodig groot, scheelt performance etc.etc.

Ach iedereen moet doen waardie zin in heeft, maar ik heb het liefste over alles zelf de controle. Wat er gecompiled wordt, hoe het gecompiled wordt en waar het neergezet wordt. Verder heb ik nooit problemen met downloaden, upgraden etc.etc. als het wat compile.

Voor mij gaan dat soort package managers een beetje de MS kant op...standaard install script zeg maar.

Het enige wat mij nog een beetje aanstaat is de ports collection van FreeBSD....die download ook gelijk alle libs die een bepaald progje nodig heeft.

Nee, doe maar maar lekker de source, zelf compilen en ik heb precies wat ik hebben wil...

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Voor mij gaan dat soort package managers een beetje de MS kant op...standaard install script zeg maar.[/quote]Ik snap absoluut niet hoe je de relatie legt met een package manager en microsoft. Een standaard package manager is toch alleen maar goed (mits het commercieel is, wat debian *absoluut* niet is als distro van free software foundation)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het enige wat mij nog een beetje aanstaat is de ports collection van FreeBSD....die download ook gelijk alle libs die een bepaald progje nodig heeft. [/quote]Dat doet de package manager van debian ook (apt).

Verwijderd

Install files onder windows bevatten ook binaries en wat configuration dingetjes, dat wordt uitgepakt, en meestal wordt er gevraagd waar je de zooi wilt hebben. als je bv. RPM gebruikt wordt de boel uitgepakt, maar er wordt niet gevraagd waar je het wilt hebben. Verder is het principe ongeveer hetzelfde.

Ik blijf erbij dat voor mij de source zelf compilen het beste is omdat je totale controle behoud, en zelf uitmaakt waar alles terecht komt en dat de binaries geoptimaliseerd zijn voor jouw systeem en bedoelingen.

Die Gnome GUI voor RPM was wel aardig...kon je duidelijk zien wat waar neergegooid is, maar ik heb geen X op mijn server staan dus daar heb ik ook weinig aan.
Hoe dat met dat apt-get gaat weet ik niet, maar ik ben vrij snel van packet managers afgestapt toen ik door kreeg hoe dat met die sources zat.

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 november 2000 12:19 schreef McMiGHtY het volgende:
Heej Cyberpunk!
Je maakt je bestwel geliefd met dat soort uitspraken. Eerst in me profile kijken...Poeh Poeh Student Hogere Informatica, zeker net begonnen nadat je van de Havo (baudartius College) afgekomen bent. Stoer Stoer Gimme More..dweep..

beetje aan het bijklussen als ik dit zo lees..Tss,,,[/quote]Ik baudartius? laaaang geleden misschien...
Wat is je punt nou?

Probleem opgelost b.t.w. :)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Zeker niet leren lezen?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

lang geleden.......geboren in 1982......

lekker bezig

• KlaasB
Het verschil met microsoft is dat je na installatie niet of te rebooten.

Pagina: 1