XP->domein & DNS vraag

Pagina: 1
Acties:

• snrg_Paco
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb een win2000 server draaien. Ik heb er AD (active directory) opgezet en dat draait. DNS ziet hij nog niet perfect maar dat leg ik straks wel uit.

Ik had het vroeger voor elkaar gekregen om op de clients in de DNS het IP-adres van de server te geven en dan hoefde ik niet het DNS-nummer van me provider te geven. Dit maakt het hele netwerk flexibel zodat ik niet alle pc's langs hoef. Op een of andere manier weet ik niet meer hoe dat moet :confused:

Mocht hier een simpele oplossing voor zijn dan hoor ik het graag maar het is neit mijn hoofdprobleem.

Wat is dan mijn probleem:
Ik krijg mijn XP-bak niet in de domein. Ik kan hem niet wijzigen daarin. Ik ga naar system->computer name->en dan kan ik niet network ID of change doen. Het enige wat ik kan doen is mijn naam wijzigen van me eigen computer.

Wie heeft hier meer ervaring in en weet ook het antwoord of een deel oplossing. Many thnx alvast!

grtz,

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-08 20:38

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Op de vraag voor je network id voor XP:
Heb je de home edition op de professional ? De home edition kan je namelijk niet op een domein aanmelden !!

Voor je DNS (en Gateway):
Dit moet je via de DHCP scope van je Server uitdelen. ik zou in dit geval de DHCP van je router disabelen, en gewoon via W2k-srv doen. Als je je nieuwe dhcp scope gaat aanmaken kom je vanzelf tegen dat ie om de gateway en de DNS vraagt

Succes

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Zuig schreef op 27 november 2002 @ 08:52:
Op de vraag voor je network id voor XP:
Heb je de home edition op de professional ? De home edition kan je namelijk niet op een domein aanmelden !!

Voor je DNS (en Gateway):
Dit moet je via de DHCP scope van je Server uitdelen. ik zou in dit geval de DHCP van je router disabelen, en gewoon via W2k-srv doen. Als je je nieuwe dhcp scope gaat aanmaken kom je vanzelf tegen dat ie om de gateway en de DNS vraagt

Succes
Lijkt mij eerder dat je een zone moet aanmaken: root-server.net
met daarin een a record verwijzend naa rhet IP adres van je Provider DNS.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt op die server gewoon een caching DNS server draaien, dan kunnen de clients die gewoon als DNS server gebruiken (en dan is via DHCP uitdelen idd het makkelijkst).

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:24

[ash]

Cookies :9

Je moet op die DNS gewoon een "forwarding" instellen naar de DNS server van je provider en de "root-hints" moeten ingevuld zijn.

Verwijderd

wat veel domme antwoorden weer, enigste die het redelijk goed heeft is ash.

Op de DNS server moet je je . (punt) zone weggooien, en in de properties van je DNS server forwarders instellen (je isp's DNS server) of roothints instellen.

dus als je eigen dns het niet snapt, dan vraagtie aan de DNS van je ISP het ip adres.
Vervolgens zet ie het in z'n cache

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Hmm, volgens mij heb ik ook zitten slapen, want wat ik aanhaalde is eerder voor het registreren van lokale dns entries in een hogere root server. (zo ist iig hier in justitieland het geval.)
Inderdaad moet je een forwarder aangeven binnen je eigen DNS server..

* Equator bedankt arjo_kamp voor het wakker maken ;)

• snrg_Paco
Ik heb de pro versie van XP.

en op de 2e vraag:
Ik zit nu bij forwarding en ik heb de .(punt) verwijderd.

Nu zit ik bij me andere tevens laatste maar wat moet ik dan als root-hints geven..
Ik heb quicknet thuis staan en de enige knooppunten die ik heb zijn:
DNS nummer 213.73.255.52
De rest is allemaal dynamisch en zelfs het dns-nummer hadden ze reeds veranderd.

En stel dat ik dat moet aanmaken wat moet ik dan toevoegen:
nieuwe:
host, alias, domein of overdracht??

grtz,

• snrg_Paco
Ok het DNS gebeure is gelukt maar ik kan nog helaas me computertje niet in het domein krijgen.

Ik heb dus de pro versie van XP maar ik als ik naar system->computer name ga dan is network id grijs (disabled) en met change kan ik alleen me naam veranderen en niet me werkgroep/domein.

Ik vraag me af wat er gebeurd is allemaal. Ik heb me NWkaart al eens verwijderd en er op nieuw ingezet. De wizard heb ik toen laten draaien maar allemaal zonder suc6.

Kan iemand me daarbij helpen?

grtz,

Verwijderd

regel eerst je dns goed...

kijk in je dns snapin >> je domain >> staan daar 4 dirs beginnend met _?

• snrg_Paco
ik heb er idd 4 namelijk:
_msdcs
_sites
_tcp
_udp

Ik kan ook bij me clienten de dns nummer invullen wat de IP-nummer is van de server. Dat werkt dus goed neem ik aan maar ligt mijn probleem bij de server(win2000) of aan de client(winXP)?

grtz,
Pagina: 1