SP-DIF geen geluid bij DVD's

Pagina: 1
Acties:

• Ethan_Hunt
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11-2019

Ethan_Hunt

En nu eerst... een biertje!

Topicstarter
Na een hoop geklooi heb ik het nog niet voor elkaar.
Ik probeer via de sp-dif uitgang van mijn SB Live! Value geluid uit mijn Altec Lansing speakers te krijgen. >:)

De ellende is dat de digitale uitgang wel door Windows gebruikt wordt. Het afspelen van mp3's en audio cd's kan gewoon digitaal via de sp-dif uitgang op de kaart. Maar bij DVD's gaat Windows de fout in. Ik kan dan alleen 4 speaker analoog geluid krijgen, zelfs met de digitale output aan (!!!), en als ik de stekker van het digitale geluid er dan uittrek wordt het stil... Geen geluid meer uit de speakers. :'(

Ik zit met mijn handen in het haar, want mijn mooie combinatie, die ooit glorieus werkte bij het afspelen van DVD's laat het plotseling afweten. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan en hoe ik de boel weer werkende krijg??? :?

Proud [DPC]Clan_Delft member
Specs: AMD Athlon 64 X2 4400+ | ASUS mobo | 4x 1024MB PC6400 DDR2
Voor uitgebreide specs zie http://specs.tweak.to/2994

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
"Ik kan dan alleen 4 speaker analoog geluid krijgen, zelfs met de digitale output aan (!!!), en als ik de stekker van het digitale geluid er dan uittrek wordt het stil... Geen geluid meer uit de speakers."

Dat rijmt niet, als de stekker eruit gaat en het geluid ook dan gaat er geluid door die kabel. En als die in je SPDIF-output zit dan is het dus digitaal geluid (als je digitale output aanstaat!?)(zowel in Windows sound config als in je SBLive! driversoftware). Let hierbij op, want bij de SBLive! 5.1 versies kan er uit de digitale output ook analoge shit komen als de 'digital only'-optie niet aan staat; dan geeft dezelfde output (SPDIF) namelijk het analoge center/subwoofer geluid!
Kut even door en je komt er vast en zeker uit, check even of je in de goeie poort zit, alles goed op digitaal staat etc.
Anders moet je misschien ook in het prog kijken waarmee je de DVDs afspeelt, daarin zit vaak ook veel soundconfigshit die de boel in de war schopt, bekijk dat goed!

• Ethan_Hunt

Ethan_Hunt

Topicstarter
Ook nieuwe drivers voor de Soundblaster Live! Value werken niet.
Als ik de digitale output uitzet, krijg ik netjes analoog geluid via 4 speakers.
Zet ik hem aan, en zet ik mijn speakers in digitale modus, dan krijg alleen nog geluid via mijn front-speakers. :(

Zowel bij WinDVD als bij PowerDVD krijg ik geen S/PDIF-geluid uit mijn speakers, daar waar dat eerder wel zo was.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De SB Live Value = 4.1
De SB Live 5.1 is de eerste 5.1 kaart maar hiervoor moet je eerst de drivers van 16.9 mb van de creative site plukken. Ik verzeker je hij kan 5.1, want bij mij werkt het ook. Het is even zoek bij creative maar als je hem vind is het echt een stuk beter.

p.s.: het is geen losse driver, maar een update

http://nl.europe.creative.com/support/drivers/

[ Voor 8% gewijzigd door Suicyder op 27-11-2002 13:02 . Reden: Toevoeging Link ]

• Ethan_Hunt

Ethan_Hunt

Topicstarter
Misschien ben ik hier niet helemaal duidelijk over geweest, maar ik heb een 4.1-speakerset.
Voorheen kon ik de Creative-kaart dan instellen op "Surround", ipv "4-speakers", en dan kreeg ik netjes 4.1 digitaal geluid als ik in PowerDVD "S/PDIF" aanzette. 8)

Mijn huisgenoot heeft dezelfde set boxen, dezelfde geluidskaart, dezelfde drivers van Creative, dezelfde Windows (XP Professional, Service Pack 1), en bij hem werkt alles normaal. :?

Ik zal idd die drivers van 16,9 mb downen en proberen.
edit:
Ik heb net gekeken maar er staan alleen de volgende drivers:
"Sound Blaster Live! DriverPack - Live! DriverPack 17/07/2002" van 24,71 mb. Die heb ik net geïnstalleerd, maar die geven het probleem zoals in mijn vorige stukje beschreven.

Zijn er aub nog meer suggesties?? _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Ethan_Hunt op 27-11-2002 13:15 ]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Uuuhm.....damnz.....
pak je subwoofer een keer en plug em d'r bij hem aan, hoewel ik niet denk dat daar iets mee is kun je altijd ff kijken.
Is er toevallig bij jou in de pc iets nieuws ingekomen vanaf het moment dat ie hiermee begon of iets geinstalleerd. Dat kan allemaal invloed hebben bij creativespul. Ze leveren prive kaarten maar de drivers is wel vaker lastig bij creative. Het wordt anders echt experimedingessen, installatie opnieuw enzo.

• Ethan_Hunt

Ethan_Hunt

Topicstarter
Ik heb dit probleem niet eerder gesignaleerd, omdat ik geen dvd's meer heb gekeken sinds augustus.
Maar in augustus heb ik mijn harde schijf, mijn kast en mijn videokaart vervangen. Dat is gepaard gegaan met het opnieuw installeren van Windows XP Professional, niet veel later gevolgd door het installeren van het Service Pack 1. Je zou toch denken dat bij zo'n kale start zelfs Creative-drivers die veranderingen had moeten accepteren.

Zodra mijn huisgenoot vanmiddag terug is ga ik idd even speakers ruilen. Kijken wat ie doet.

• Ethan_Hunt

Ethan_Hunt

Topicstarter
Na een wissel is gebleken dat ook zijn speakerset het niet goed doet op mijn pc. ;(

Het zit dus ergens in de instellingen van Windows... Aangezien ik niet weet waar, ga ik denk ik de belangrijkste dingen op mijn harde schijf backuppen en overnieuw beginnen. :'(

Hopen dat ie het dan weer gewoon doet... Tenzij iemand nog andere suggesties heeft??? Please? ;)

• Ethan_Hunt

Ethan_Hunt

Topicstarter
Goed, dus maar een format C: uitgevoerd... Helpt ook niet, na installeren van alle benodigde software nog steeds geen geluid uit mijn boxen bij het afspelen van DVD's als ik S/PDIF instel in PowerDVD of WinDVD. Bij het afspelen van mpegs of andere bestanden krijg ik wel uit alle vier speakers digitaal geluid. :P
Het afspelen van cd's kan niet in PowerDVD, maar de digitale muziekweergave staat ingeschakeld voor zowel mijn DVD-speler als mijn CD-brander. Ik zou dus gewoon digitaal geluid moeten krijgen bij het afspelen van DVD's.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is? :?

Pagina: 1