[bind] 1 server down ander neemt het over

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
hallo,

Ik ben beetje met bind bezig omdat ik een domaintje probeer op te zetten.

Nou is in dat domain 2 webservers a en b.

en nou wil ik het volgende:

www.domain.com wijst naar webserver A.
Maar als Server A down is wil ik graag dat hij naar server B connect.

Ik dacht van dat moet wel kunnen want bij 2 NS records pakt ie ook de 2e als de 1e down is. dus heb ik dit gedaan:
code:
1
2
www             A       192.168.1.1
www             A       192.168.1.9

Nou werkt dit wel in internetexplorer als ik er naar connect en 1 down is gaat ie netjes naar 9 en andersom , maar als ik bijvoorbeeld met leechttp connect doet ie niets :(.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat kan realiseren?
En weet iemand toevallig nog een erg uigebreide (NL) howto voor bind9?

Alvast bedankt

edit:
Ik zie dat hij het zo nu en dan doet :(

[ Voor 4% gewijzigd door eppie op 27-11-2002 01:35 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
Ik zie het idee maar ik vraag me af of DNS de manier is om dit te fiksen...omdat DNS een distributed systeem is en je dus nooit precies weet wanneer de caches updaten.

Tenzij het gaat om 'voor langere tijd' overnemen gaat deze strategie niet zo goed werken vrees ik - je zou dan moeten zorgen dat een andere computer het IP overneemt ofzo (dat kan wel - evt. kun je zelfs het MAC-adres overnemen).

Maar al te veel ervaring heb ik hier ook niet mee, dus....

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 12:09

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

DNS Round Robin inschakelen

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
eppie schreef op 27 November 2002 @ 01:23:
Maar als Server A down is wil ik graag dat hij naar server B connect.
Round Robin heeft volgens mij erg weinig met fail-over configuraties te maken...meer met load-balancing.

Ook leuk, maar niet echt wat er gevraagd word. Als een van de twee dan down gaat zal de helft van de requests dus mis gaan en de andere helft niet (denk ik).

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Hoe is het dan het beste op te lossen? de 2 webservers zijn tevens ook nameserver over het domain, heb je dan nog last die geupdate caches?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Je moet gewoon een load balancer ervoorzetten die de netwerk load over de twee verdeelt, als dan de ene plat gaat gaat de andere gewoon door. maar wat nu als de loadbalancer plat gaat :? (dan zet je er daar ook twee van neer met nog een load balancer 8)7 )

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:02

Kettrick

Rantmeister!

Je kan met round-robin nooit de functionaliteit van een load-balancer krijgen, de DNS weet nl. niet waneer een server down is, en zal dus ook gewoon dat IP teruggeven aan clients.

Je zult hiervoor een apart systeem moeten bouwen.

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 20:17
Als browsers (ftp-clients etc) SRV records zouden ondersteunen zou dit wel mogelijk zijn, nou maar hopen dat dit geimplementeerd gaat worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Steije op 27-11-2002 15:16 ]

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Verwijderd

Ik heb ervaring hier mee. Op de master in named.conf gewoon:

code:
1
2
3
4
zone "domein.nl" {
        type master;
        file "/etc/bind/db.domein.nl";
};

Juiste domein en filename invullen dan wel :)
en op de slave:

code:
1
2
3
4
5
6
7
zone "domein.nl" {
        type slave;
        file "/etc/bind/db.domein.nl";
        masters {
           ip.ip.ip.ip;
        };
};

Zelfde opmerking als bij de master, ip vervangen door het ip van de master. De filename die je invult op de slave mag niet bestaan. Als je daarna bind reload of restart zal de slave automatisch de zonefile van de master downloaden. Als je de slave wil updaten delete je gewoon de db file en reload of restart je bind op de slave.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 15:21:
Als je de slave wil updaten delete je gewoon de db file en reload of restart je bind op de slave.
Tsssk. Tis geen MS software hoor.
Gewoon netjes het serial aanpassen op de master, en reloaden (rndc reload [file]) op de master. Als je de NS records netjes hebt ingesteld en notify staat aan, dan zal de slave gelijk de zone overnemen.

Verwijderd

DNS tricks zijn niet echt een goede manier om een fail-over cluster te maken...

Voor het maken van een cluster moet je maar eens een kijkje nemen op http://www.linux-ha.org

Als je de installatie handleiding volgt dan heb je binnen een half uurtje een Linux cluster opstaan... Zelf gebruiken wij dit ook op het werk en het werkt perfect...

Verwijderd

stuartje jij hebt het over een master-->slave dns server koppeling wat echt geen reet te maken heeft met wat eppie wilt bereiken, een backup webserver hebben.

maar inderdaad, omdat dns nooit weet of 1 van de 2 plat is, stuurt hij gewoon random 1 van 2 ip adressen terug bij lookups, en dit kan dus ook het ip adres zijn van de server die plat is op dat moment. Dus sla je de plank alsnog mis.

(Toen jij met leechftp wilde connecten gaf het resolven waarschijnlijk het ip adres terug dat dood was, daarom ging dat fout)

Dit kun je beter op een andere manier oplossen, dan met dns.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 14:30 ]

Verwijderd

Op beide servers een nameserver installeren met elk zijn eigen instellingen. Als ns1 down gaat neemt ns2 over en verwijst die naar zijn apache ( mits forward juist ingesteld )

• eppie
  • Niet online
(overleden)
dus eigenlijk hoef ik niets te veranderen want op elke machine staat al een nameserver behalve de ip's aanpassen dan?

Dat is heel mooi dan :D
DNS tricks zijn niet echt een goede manier om een fail-over cluster te maken...

Voor het maken van een cluster moet je maar eens een kijkje nemen op http://www.linux-ha.org

Als je de installatie handleiding volgt dan heb je binnen een half uurtje een Linux cluster opstaan... Zelf gebruiken wij dit ook op het werk en het werkt perfect...
Dit lijkt me wel interessant maar iets te veel werk het is maar voor een simpel websiteje :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 18:08:
Op beide servers een nameserver installeren met elk zijn eigen instellingen. Als ns1 down gaat neemt ns2 over en verwijst die naar zijn apache ( mits forward juist ingesteld )
Dit is dus niet waar.
Clients versturen requests @rondom naar een dns server.

Wat WEL een goede oplossing is: TTL van je records laag houden (5 min) en bij server uitval op je master dns de zone wijzigen (ip van van de webserver veranderen in dat van de backup, en het serial ophogen). Na een reload en een notify zal de secondary dns de zone overnemen, en wijzen beide dns servers naar de backup webserver.
Clients gebruiken dan nog maximaal 5 min de oude niet werkende server.

Deze opzet gebruik ik al geruime tijd en werkt uitstekend.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ja, en als dan midden in de nacht er een server uitvalt gaat dat grote zwaailicht boven je bed aan zodat je de master dns zijn zone kan wijzigen :) Sorry tis laat :)

* Zwerver gaat slapen

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1