Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]problem met schakeling, pc gaat uit bij 7/12V schakelen

Pagina: 1
Acties:

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
het volgende is ons probleem.. naja meer die van mij dan die van Oeloe. maargoed ik heb volgens de tekening hier onder die Oeloe gemaakt heeft gesoldeert. dit alles is perfect aangesloten. hij heeft alles doorgemeten en alles geeft netjes 7 en 12V aan. maar zodra ik een fan op de tulp aansluit dan is het welke kan ik hem ook over haal gaat mijn pc uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schakel5082.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schakelpaneel0003.JPG

het hele paneel is aangesloten op 1 enermax 350Watt voeding.
hierop zit dus 4 ccfl's en met 2 schakelaars bestuurd hij 4 8cm panaflow. dat betekend dus 2 fans per switch.

kortom mijn vraag is nu wie weet de oplossing.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

doet ie dat bij elke 7v schakeling?? zoja dan heb je in het begin een aardedraad gepakt ipv een +pool :)

ik heb zelf gewoon voor een 12 / 5 v schakrling gekozen omdat ik dat hard genoeg vond

loop voor elke schakeling de draden na en maak er evt even een schematje van :)

Verwijderd

UIT? Be more specific... over reset? Of echt UIT à la powerknopje 5 sec vasthgehouden? Ik mag toch niet hopen dat je een botte sluiting trekt ??? :O

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 00:28 ]

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 00:27:
doet ie dat bij elke 7v schakeling?? zoja dan heb je in het begin een aardedraad gepakt ipv een +pool :)

ik heb zelf gewoon voor een 12 / 5 v schakrling gekozen omdat ik dat hard genoeg vond

loop voor elke schakeling de draden na en maak er evt even een schematje van :)
hij valt uit als je naar de 7 of naar de 12V schakeld.. oeloe heeft zoals ik al zei alles na gechecked en ze geven goede waardes..
soms slaat ie namelijk niet uit :X :( getest op een oude AT voeding..
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 00:27:
UIT? Be more specific... over reset? Of echt UIT à la powerknopje 5 sec vasthgehouden? Ik mag toch niet hopen dat je een botte sluiting trekt ??? :O
als ik zeg uit dan is het echt UIT.. dus je haalt de schakelaar over naar de 12V bijv. en de pc is meteen uit... soort van kortsluiting.. tis iig beschermt want na 5min kan ie weer aan gezet worden..

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
sorry, ff offtopic maar dat ziet er wel :9~ :9~ uit!

Verwijderd

Vraagje, gebeurt hetzelfde ook als je inplaats van je fan een weerstand gebruikt die hetzelfde vermogen dissipeert (zelfde weerstand als de fan)?

Zou kunnen zijn dat je last hebt van een spanningspiek/kortsluitstroom.

Op het moment dat de fan geen spanning meer krijgt, werkt deze even als een generator, op dat moment sluit je een andere spanning er op aan en dat kan nu voor een overspanning zorgen op bv je 5 volt.

Oplossing zou kunnen zijn (als bovenstaande speelt), een weerstand in serie met je fan (hoeft niet zo groot te zijn (1/10de van je fan weerstand).

[bij-edit]En natuurlijk kan het ook heel simpel zijn, zie spacy :) (hieronder)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 00:43 ]

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 15:52

spacy

+++

Ik zou eens een andere schakelaar proberen,
ik denk dat er kortsluiting is op het schakelmoment

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ProCal schreef op 27 november 2002 @ 00:37:
sorry, ff offtopic maar dat ziet er wel :9~ :9~ uit!
volgensmij heb jij mijn topics dat inmiddels uit 5 delen bestaan niet gevolgd :) ik zal het je besparen omdat nu alles fotoz daar niet meer werken maar klik is op me huisje en dan naar flightcase en zie je waar ie in komt :)

maar die frontje van alu komt nog in plexi...

[edit]
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 00:41:
Vraagje, gebeurt hetzelfde ook als je inplaats van je fan een weerstand gebruikt die hetzelfde vermogen dissipeert (zelfde weerstand als de fan)?

Zou kunnen zijn dat je last hebt van een spanningspiek/kortsluitstroom.

Op het moment dat de fan geen spanning meer krijgt, werkt deze even als een generator, op dat moment sluit je een andere spanning er op aan en dat kan nu voor een overspanning zorgen op bv je 5 volt.

Oplossing zou kunnen zijn (als bovenstaande speelt), een weerstand in serie met je fan (hoeft niet zo groot te zijn (1/10de van je fan weerstand).

[bij-edit]En natuurlijk kan het ook heel simpel zijn, zie spacy :) (hieronder)
ik denk idd dat het iets van een spannings piek is oid.. wat ook een idee was van bartbanaan plaats een diode of ledje bij de fans aan. dit zou ook iets moeten opvangen. bedoel je dit idee?
spacy schreef op 27 november 2002 @ 00:42:
Ik zou eens een andere schakelaar proberen,
ik denk dat er kortsluiting is op het schakelmoment
wel erg toevallig dat het bij 2 schakelaars zijn..

[ Voor 59% gewijzigd door ReseTTim op 27-11-2002 00:47 ]

Verwijderd

okee, ik heb een vergelijkbaar iets meegemaakt.
was bezig met een fanbus ook met double push double throw schakelaars.
wat ik in je foto kan zien is het dezelfde als die jij hebt gebruikt.
Telkens als ik naar 7v overschakelde pc uit.
starten met de schakelaar aan op 12 volt of uit en dan schakelen naar 12v ws geen probleem.
starten vanuit 7 v of schakelen naar 7v vondt mijn pc niet fijn.
Mijn probleem bleek te komen door mijn voeding.
Helaas weet ik het merk voeding niet meer omdat ik die heb weggedaan met de behuizing.
Maar ik denk dat je hetelfde probleem hebt.
als je inschakelt op 7v werkt de pc dan wel?
Ik heb bovendien dit schema gebruikt.
Misschien heb je er iets aan.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.peterse/7v12v_schematics.gif

• ProCal
  • Laatst online: 31-08-2023
ReseTTim schreef op 27 november 2002 @ 00:42:
[...]

volgensmij heb jij mijn topics dat inmiddels uit 5 delen bestaan niet gevolgd :) ik zal het je besparen omdat nu alles fotoz daar niet meer werken maar klik is op me huisje en dan naar flightcase en zie je waar ie in komt :)

maar die frontje van alu komt nog in plexi...
WTF... wat een mans gedoe :9~:9~ dát ziet er pas stoer uit! M'n complimentz... :Y)

[ Voor 2% gewijzigd door ProCal op 27-11-2002 00:52 . Reden: edittt ]

Verwijderd

Als het echt een spanningspiek zou zijn van de fan, dan zou een diode over de fan voldoende moeten zijn, net zoals over een relais. (wel een snelle van het type 1n4148 of 1n4448, dit zijn snellere shotkey diodes, de 1N4001 reeks is niet geschikt, te langzaam).

Kan ook wel zo zijn dat je voeding het niet leuk vindt, iets tussen 5 en 12 volt aangesloten en dat deze daardoor hikt. (is het wel een slecht ontwerp).

Ik zou zeggen probeer het.

Verwijderd

Moderne fans hebben een ingebouwde diode en bovendien sluit je daarmee alleen een negatieve piek kort.

Het lijkt mij btw dat een laagohmige voeding zo'n rotpiekje onmiddellijk kortsluit ipv uit te gaan.

Gezien het aantal onderdelen van de schakeling zoek ik het toch bij de schakelaar, kan het zo zijn dat het een maak-voor-breek type is en dat er op het moment van schakelen toch een sluiting is?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 01:24 ]

• Sine
  • Laatst online: 21:22
of er zit een elcotje in de fan

die zoals MRGEKKIE al zei krijg je dan een overspanning op de 5V lijn bij het overschakelen van 12 naar 7

Een overspanning wordt door de voeding gezien als een ernstige fout en hij zal uit veiligheid zichzelf uitschakelen

Repareren doe je zo.

Verwijderd

oftewel je moet ff een cheapo voeding zonder beveiliging nemen :P

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 15:44:
oftewel je moet ff een cheapo voeding zonder beveiliging nemen :P
en die wil jij in de flightcase erbij doen?

Pagina: 1