Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 17:20:
Bij technische studies doen ze het volgens mij anders. Ze houden het huidige niveau hoog en ze verzinnen er studies bij die een lager niveau hebben en dan ook nog vaak een engelse "coole" naam.
Nou dan heb jij een andere ontwikkeling gezien dan ik (1 jaar geleden afgestudeerd Technische Informatica @UT).
Wat ik de afgelopen jaren heb gezien:
- wiskunde wordt gemakkelijker (wiskunde 1,2 ipv calculus 1,2)
- ophogen van studiepunten terwijl hoeveelheid stof gelijk bleef (overgang van 4 naar 5 jarig curriculum)
- een 'ze moeten het halen' mentaliteit, waarbij bij een te laag gemiddelde voor een tentamen cijfers worden opgehoogd ongeacht het niveau van de studenten (ben zelf werkcollegedocent geweest en heb dit met lede ogen aangezien

)
- een 'ze moeten het halen' mentaliteit, waarvoor oneindige hoeveelheden herkansingen aangeboden worden. 4x per jaar tentamen in een vak kunnen doen is werkelijk achterlijk en zorgt er niet voor dat studenten optimaal gestimuleerd worden.
- een 'we moeten het ze niet te moeilijk maken' mentaliteit door vakken bij voorkeur in korte cycli te onderwijzen en te tentamineren waardoor een fatsoenlijke diepgang en bezinking nauwelijks mogelijk is (blok-systeem, 2 blokken per trimester).
- een 'we moeten het onszelf niet te moeilijk maken' mentaliteit van de onderwijsinstellingen door bij de bezemklassen (studenten die vakken nog in een oude vorm moeten halen) enorm makkelijke tentamens te geven, mondeling vakken te laten halen of domweg hogere cijfers toe te kennen.
En dan heb je nog de populaire studies in bepaalde vakgebieden die een soort makkelijke variant van de basis studie zijn of een combinatie van meerdere maar geen van beide goed uitdiepen, de zgn studies met een populair klinkende Engelse naam zoals er hierboven al naar werd gerefereerd

Door het lagere niveau van dit soort studies wordt ook de basisopleiding uitgehold.
Mijns inziens moet er het volgende veranderd worden:
- een keihard eerste half of heel jaar van de studie met als doel alle mindere studenten eruit te filteren, het liefst met de lichting van februari eruit. Dit lijkt me overigens een betere methode dan filteren aan de deur, want VWO cijfers zeggen niets over iemands geschiktheid voor een bepaalde studie.
- geen eindeloze herkansingen en afschaffing van de 6-en cultuur
- geen hulp voor studenten die achter lopen door ophoogacties of mondelinge opdrachten. Indien het vak niet gegeven wordt dan moet maar een vervangend programma samengesteld worden met dezelfde zwaarte.
- schrap al die populaire studies en vul de specifieke kennis in door bepaalde vakkenpakketten/profielen op de basisopleiding.
Ja het is treurig gesteld met de ontwikkeling van de kwaliteit aan de universiteiten denk ik zo

Gelukkig is onderscheid eenvoudig aan te tonen

Want ondanks dat universiteiten het de studenten niet moeilijk maken is bijv. cum laude of met lof afstuderen nog wel redelijk zeldzaam en nog wat waard op de arbeidsmarkt
Met bachelor master wordt het alleen nog maar erger denk ik. In de eerste 3 jaar zal men niet aan verdieping toekomen en dan net op het moment dat die verdieping kan plaatsvinden dan kan er een compleet andere richting ingeslagen worden. Juist in Nederland hadden we nog relatief breed en toch goed opgeleide mensen in veel vakgebieden. Ik vrees dat me nu ook net als in Engeland mensen zullen krijgen met een bachelor in 'databases' en die werkelijk niet te vergelijken zijn met 3e jaars informatici hier, laat staan informatici die de volledige opleiding hebben gevolgd. Een bachelor zal afzakken in niveau, het wordt immers belangrijk om na 3 jaar iets afgerond te hebben. De tweejarige master zal dat niet kunnen compenseren aangezien het grootste gedeelte al besteed zal zijn aan een grote afstudeeropdracht en niet aan academische verdieping.
[
Voor 25% gewijzigd door
Rukapul op 27-11-2002 23:53
]