Toon posts:

Dual of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan nieuw mobo, proc en mem te halen. Ik draai Gentoo Linux.
Wat is nou het allersnelste wat ik kan krijgen voor een beetje "schappelijke" prijs? Moet ik denken in de richting van een dual Athlon MP / P4 (en dan niet de duurste) of toch maar een single (en dan wel (richting) de snelste)?
Ik zoek de snelheid voornamelijk richting Renderen/Compileren. Wil ik dan een AMD of een Intel en is het uberhaupt slim een dual systeem te maken? Verder ga ik sowieso een Vapochill halen, dus welke is beter over te klokken?
Ik denk dat ik wel baat heb bij een SMP-systeem, alleen vraag ik me vooral af hoe het zit met de chipset en of beide processoren continue gebruikt worden onder Linux (Kernel 2.4.19-Gentoo-r9).
Is het voor mij nou beter om bijvoorbeeld een dual Athlon 2200+ te nemen of toch maar een single P4 3Ghz ... ? En welk mobo/chipset hoort daarbij?
Spelletjes interesseren me allerminst, voor het geval dat uitmaakt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
vapochill is toch maar voor 1 proc?

Iig is een dual athlon vriendelijker geprijsd dan een dual xeon.

Je renderd in linux dus? Met welk programma of welke renderer? Want sommige zijn bijvoorbeeld geoptimaliseerd voor p4's en andere niet, en als die renderer niet "multithreaded" is dan heb je nix aan een dual.

specs

Verwijderd

Zelfs Dual Athlon MP is vaak sneller dan Dual Xeon :P

Verwijderd

Topicstarter
K3Studio. Maar ik probeer 3DsMax onder WineX aan de praat te krijgen (waarvan ik weet dat er een geoptimaliseerde P4 versie bestaat). Ik weet alleen nog niet of dit werkt.
Maar wordt de multithreading nier geregeld door de kernel dan??

Verwijderd

Topicstarter
Errrhhh, is er geen vapochill voor 2 proc? Dat had ik nog niet gezien ... :S

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Wat hierboven ook al genoemd staat, Vapochill is maar voor 1 proc. en ze waren nog niet van plan om er 1 te gaan maken voor 2 proc. Verder is overklokken met 2 proc. meestal wat moeilijker omdat ze nooit helemaal exact hetzelfde zijn en hetzelfde geld voor het geheugen, maar tot de zwakste van de twee moet natuurlijk wel altijd kunnen, dus opzich geen probleem. Voor overclock prestaties kan je trouwens beter een P4 kopen, die klokken veel hoger op, helemaal met een vapochill natuurlijk, dan hoef je niet eens de duurste P4 te kopen, ik geloof dat ongeveer alles vanaf de 1.8Ghz tot de 3.5 te overklokken was (zoiets dacht ik onthouden te hebben, of er moeten inmiddels tegenberichten zijn).

Maar ik zou met toch eerst maar eens gaan afvragen of je OF echt een Vapochill wil, of anders een dubbele!

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

kijk toch maar ff rond op 2cpu.com, en gebruik daar de search op het forum voor specifieke dual vragen. Veel kennis daar.

Verwijderd

Topicstarter
K, dat is iets wat ik nog niet bedacht had. Vapochill of Dual??
Als we nou het renderen buiten beschouwing laten, wat is dan sneller qua prijs/kwaliteit?

Verwijderd

Topicstarter
Ghehe, kewle sign trouwens n0_key :)

Verwijderd

Topicstarter
Van wat ik zie op tomshardware.com denk ik dat ik beter een single P4 kan nemen en die wreed overklokken met een Vapochill?

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Als je iets in een topic wilt bijzetten, gebruik dan de edit knop in je vorige post. Dat voorkomt onnodig "kicken" van je topic.

Verwijderd

Topicstarter
Garibaldi schreef op 27 november 2002 @ 00:32:
Als je iets in een topic wilt bijzetten, gebruik dan de edit knop in je vorige post. Dat voorkomt onnodig "kicken" van je topic.
Errhhh, ok .... sorry! Had ik moeten bedenken.

• maratropa
  • Niet online
denk ik ook. De kans dat je 3dsmax aan de praat krijgt onder Wine is kleiner dan dat Bin laden hier onder mij woont, volgens mij gaat cdilla helemaal over zijn nek, afgezien van stabiliteit etc.

K3studio ken ik niet, maar als hij niet met 2 threads kan werken is een dual minder aantrekkelijk.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Multithreading is dus iig wel programma-afhankelijk en niet van het OS zelf?

• maratropa
  • Niet online
een dual kan in meerder opzichten handig zijn. Door de 2 procs kan er meer tegelijktijdig gedaan worden, dus een zwaardere last. Dat kunnen ook simpele programma's zijn.

Maar veel renderers zijn "multitreaded", dat betekent dat ze 2 of meer threads kunnen "spawnen", ieder op een eigen processor. Zo kan je de brazil renderer op een quad xeon laten lopen, en dan zo instellen dat hij een deel van het plaatje op elke proc rendered.
Maar heeft je renderer maar 1 thread, dan heeft een dual geen effect op de snelheid van het plaatje t.o.v. een single van dezelfde snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 27-11-2002 00:46 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan ook zo dat ik 1 processor compleet kan belasten met een opdracht en de ander gebruiken voor wat ik maar wil, of heb ik daar geen keus in? Dar zou voor mij namelijk al reden genoeg zijn om 2 te nemen. (1 proc compilen en de ander renderen terwijl ik slaap)
Of 1 scsi-emulatie laten uitvoeren (cdr branden op 48 speed) en de ander gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 00:55 ]

• maratropa
  • Niet online
tuurlijk. Ik neem aan dat je in linux net zoals win2k de priority's en affinity's ook kan instellen, mocht linux het uit zichzelf niet goed doen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
OK, dat vind ik het belangrijkst. Thanks.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ff paar opmerkingen:
- 3d max onder WINE: have fun, werkt wel (heb het dacht ik ooit wel eens aan de praat gehad) maar snelheid is er niet. Multithreading kun je vergeten.
- MAYA is er in een linux variant. De renderer heeft MP support.
- Heb hier een tijdje lopen klooien met RedHat 7.3 met SMP kernel, werkt allemaal prima. Ben alleen te druk om me echt serieus nu met Linux bezig te houden. Verwacht dus niet al te zinnig commentaar van mij :+
- voor pure snelheid ben je waarschijnlijk beter af met een snelle P4. Voor de fun en kwijlgehalte moet je toch wel die dual Athlon nemen.

Dual in het algemeen is meer een bak met goeie feeling dan enkel en alleen een snelheidsmonster. Vandaar dat een tragere dual vaak veel prettiger werkt dan een snelle single. Heb hier een single P4 1.6 en een dual PIII 800 @ 1GHz. Die dual werkt zowel op 800 als overgeklokt een stuk prettiger dan die single. In pure rekensnelheid is die P4 NET sneller dan de dual 800.

de betaler vervuilt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Search/SMP FAQ/reviews

Voor- en nadelen van duals zijn al zó vaak besproken. De snelste Dual systeem kun je makkelijk achterhalen via de reviews en/of gewoon het duurste spul te nemen :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.