Soundblaster Live 1024 Bit?

Pagina: 1
Acties:

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:18

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Mij werd verteld dat eem soundblaster Live dus 1024 bit is

En en Soundblaster 128 ; 128 bit is

(In wave dus)

maar is dit wel zo? of zijn die kaarten 16 bit?

(beetje audio newbie :) )

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Nee, hij is 1024 stemmig! Dat houd in dat 'ie 1024 geluiden tegelijkertijd kan laten horen. dat is mooier bij muziekstukken.

SoundBlaster 128: die heeft dus 128 stemmen.

Die kaarten gaan in een PCI slot en zijn dus 32 bit.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
en het geluid gaat tot 16 bit, dus het zijn allemaal 16bit kaarten. er bestaat niks hogers. ik hoorde wel iets van dat die sblive het intern op 24 bit loopt te doen, maar ik kan ook in de war zijn met een voodoo3.

• Servowire

Servowire

Topicstarter
dacht ik al :)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Dat klopt niet helemaal
de toegang van het moederbord naar de kaart is misschien 16 of 32 of 64 of weet ik wat bit.
Maar er komen uit een soundblaster 1024 echt 1024 kanalen.
dus 1024 stemmen, die wavjes zijn er nog niet maar de mogenlijkheid is er wel

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Servowire

Servowire

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 05 november 2000 20:02 schreef basiep het volgende:
Dat klopt niet helemaal
de toegang van het moederbord naar de kaart is misschien 16 of 32 of 64 of weet ik wat bit.
dus 1024 stemmen, die wavjes zijn er nog niet maar de mogenlijkheid is er wel[/quote]Dat ik niet helemaal waar

die 1024 of 128 duiden dus op het MIDI gebeuren volgens mij. Dus de wavetable

En wavjes van 1024 of 128 bit?

kandatwel?

• Servowire

Servowire

Topicstarter
oeps dubbelpost

Verwijderd

Een PCI kaart is toch echt 32 bit. ;)
Toch?

• Servowire

Servowire

Topicstarter
ik bedoel ook het GELUID intern/extern

niet de kaart zelf

• BasieP
nee servowire je hebt toch mp3tjes van 128 bit, die speelt hij ook af via je wav-poort.
dus wav
een wavje van 1024 bit is per minuut iets van 50MB dus dat zal wel niet gemaakt worden ;);)

maar een soundkaart kan echt 1024 bit zijn.

• Janoz
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 05 november 2000 20:02 schreef basiep het volgende:
Dat klopt niet helemaal
dus 1024 stemmen, die wavjes zijn er nog niet maar de mogenlijkheid is er wel[/quote]Ff voor de duidelijkheid. Er is wel degelijk een verschil tussen bits en kanalen. Het aantal kanalen geeft aan hoeveel WAVjes er tegelijk afgespeeld kunnen worden.

Het aantal bits geeft aan hoe precies een geluidsgolf 'gecodeerd' kan worden. Hoe meer bits hoe zuiverder het signaal (en je kunt geluid wel degelijk met meer dan 16 bits coderen)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Servowire

Servowire

Topicstarter
hoeveel dan max?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
De resolutie van de kaarten is allemaal 16-bit. Dat is dus het aantal verschillende toonhoogten (65536 dus). De Live! kan in MIDI hardwarematig geloof ik 128 stemmen aan, de rest van de 1024 mogelijke worden door je CPU gedaan. Dus je kunt in MIDI 1024 instrumenten tegelijk laten spelen. WAV is dacht ik iets van 96. MP3's zijn x kbit, zeg 128 kbit. Dat betekent dat er 128 kbit per seconde wordt verwerkt, dus 16 kByte, dus 960 kByte per minuut. Bij WAVs ligt dit veel hoger, ongeveer 10x zo veel. Het is dus nogal verwarrend, omdat dit soort terminologie bij allerlei verschillende onderdelen om de hoek komt kijken ;)

• StanTheMan
  • Laatst online: 12-07 07:48
1. pci-bus is 32 bits, maar de kaart hoeft dat niet per se te zijn dan
2. bitrate van een mp3, dat boeit hier niet

• Femme
  • Laatst online: 00:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> en het geluid gaat tot 16 bit, dus het zijn allemaal 16bit kaarten. er bestaat niks hogers. ik hoorde wel iets van dat die sblive het intern op 24 bit loopt te doen, maar ik kan ook in de war zijn met een voodoo3. [/quote]Je kunt net zo hoog gaan als technisch mogelijk is (of het zin heeft, is een tweede vraag). Ik meen dat 24-bit 96KHz nu gebruikelijk is voor professionele toepassingen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> WAV is dacht ik iets van 96. [/quote]WAVjes hebben 1 of 2 kanalen (mono/stereo).

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18

iGadget

Wowsers!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De resolutie van de kaarten is allemaal 16-bit. Dat is dus het aantal verschillende toonhoogten (65536 dus). [/quote]Helaas... u gaat niet door voor de magnetron.
16bit heeft inderdaad 65536 mogelijkheden, maar dat slaat niet op toonhoogten, maar op verschillende mogelijke volumes. Hoe hoog de maximale te samplen frequentie kan zijn, hangt af van je (goh hoe verrassend) je samplingfrequentie.
Op 44.1KHz (CD kwaliteit) is theoretisch maximaal een toonhoogte van 22.05KHz te samplen, da's ver boven je gehoorgrens. Maar da's dus theoretisch... Door allerlei geneuzel met filters en nare effecten die daar uit voortkomen, willen de echte audiofielen dolgraag naar 96KHz, waardoor je filters veel beter / makkelijker afstelbaar zijn, waardoor het uiteindelijke geluid weer beter moet klinken.
Door de BITrate te verhogen (naar bijv 18, 20 of zelfs 24 bit) wordt je dynamisch bereik beter en je ruisvloer lager.

Maar om ff op dat sb128 / 1024 terug te komen: dat slaat dus inderdaad NIET op de bitrate. Zou wat zijn zeg... profi zitten ze net met moeite op 24 bit :) Zou zo'n soundblastertje zeker met 128 bit kunnen samplen... :+
Pas goed op wat de pc-boeren je willen doen laten geloven hoor...

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Ik heb ook gewoon 24-bit en 32-bit WAVE-files.

PCI is 32-bit, tenzij het PCI-64 is.

Ja, wise-ass! (Zeg ik vast tegen mezelf :o)

• BasieP
Maar een Creative 128 heeft wel 128 kanaalen voor bijv. midi maar werkt op 32 bit, of 16 of 64 of weet ik wat hierboven staat.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

1024 slaat op dat ie 1024 MIDI-instrumenten tegelijk kan laten horen. Door heel veel dezelfde instrumenten een fractie anders af te laten spelen krijg je een zeer natuurgetrouw geluid. Daarom kan zo'n groot aantal kanalen wel eens handig zijn.

• Arzie
  • Laatst online: 23:03
Femme: ik bedoelde dat de Live! iets van 96 WAVjes tegelijk kan laten horen. Dus 96 DirectSound kanalen.

iGadget: ik ben het met je eens dat de resolutie (dus x bit) op de nauwkeurigheid van de amplitude slaat. Maar de samplingfrequentie is hoe vaak de kaart per seconde kijk wat de amplitude is. Dus NIET de toonhoogte.

TB: bij MIDI ligt dat iets anders. 1 instrument is gewoon OK, de kwaliteit/het realisme ervan ligt aan de kwaliteit van de samples in de soundbank van je kaart. Maar om een compleet orkest te laten horen moet je natuurlijk wel een zootje MIDI-kanalen hebben. 1024 is vet overkill, aan 64 heb je denk ik best wel genoeg.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>1024 is vet overkill, aan 64 heb je denk ik best wel genoeg.[/quote]Bingo. De meeste professionele synthesizers zitten op een polyphonie van 48 (Kurzweil K2500) tot en met 128 (Roland JV-2080). Bij Roland spelen ze vals want daar bestaan Patches (volledige instrumenten) uit 1 tot en met 4 samples. Als je dus een piano geluid hebt die bestaat uit 4 samples heb je dus een polyphonie van 128/4 = 32 en dat is gewoon genoeg.
Deze samples zijn meestal 18-bit 44.1 KHz of 16-bit 48 KHz.

En ff over dat 64-bit enzo. Ik heb in winkels echt verpakkingen gezien waar op stond dat de geluidskaart 32-bit geluid gaf en 64-bit!! Wat een onzin. Ook heb ik verkopers meegemaakt die mij dat probeerden wijs te maken...

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18

iGadget

Wowsers!

Arzie:
Maar de samplingfrequentie is hoe vaak de kaart per seconde kijk wat de amplitude is. Dus NIET de toonhoogte.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Een kaart weet helemaal nix van toonhoogtes, maar de maximale toonhoogte die er gesampled kan worden hangt gewoon van je samplefrequentie af, dat is iets wat daar uit voortkomt.

Stel je hebt een sinus van 15KHz (vrij hoge piep) en die probeer jij op te nemen met je geluidskaartje. Je kiest een sampling frequentie van 22KHz. Denk jij dat je die 15KHz toon te horen krijgt als je je opname afspeelt? Ik denkut niet hoor... Als het goed is krijg niets te horen, zo wel is het een andere toon geworden en dan zijn de filters van je geluidskaart niet goed. Je hebt dan te maken gekregen met de zog. 'Nyquist frequentie' (ik hoop dat ik 'm goed geschreven heb), en da's weer een verhaal apart... :7

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Ik heb ooit een keer een geluidskaart van 24bit gezien en die koste al 2000+ piek
Pagina: 1