FSB van 100 via 133 naar 78?

Pagina: 1
Acties:

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Topicstarter
Tijdens het OC'en van mijn oudje (Celeron 800 met 100FSB) kwam ik het volgende tegen:

Mijn standaard multiplier staat op 8, mijn FSB standaard op 100... toch?
Nu verander ik mijn FSB in 133, clock is nu: 1070, FSB wordt ook keurig gezien als 133MHz in allerlei CPU-proggies...
Hardstikke leuk allemaal, totdat ik een stapje verder ging...
Klokken naar 1120...
Systeem lekker stabiel, 3dmarks stegen van 2348 naar 2405, en toen kwam ik er achter dat mijn FSB 78MHz was (volgens verschillende proggies die mijn CPU kunnen uitlezen)!!!! Vaaaaaaaaaaaaag....
Nu ben ik nóg een stapje verder gegaan met CPUFSB, en mijn FSB op 146 gezet, klok is nu 1170...
3dmarks werden opeens 2555...
Máár proggies houden weer allemaal vol dat FSB 78 is... |:( :? |:(

3dmarks:
@800: 1866
@1070: 2348
@1120: 2405
@1170: 2555

Ik vind de verschillen voor een veroudere computer te groot om weer terug te gaan naar 1070MHz waar ik de hoogste FSB mee kan verkrijgen maar stuk lagere FPS...

Misschien nog kritische informatie:
MoBo: Asus CUV4X-E
Mem: 3x TwinMos 512 PC133 @ 3.6V
Geheugen van Mem is wel geklokt van 3.3 naar 3.6 via jumper, maar heeft verder geen invloed op de FSB... 8)7
Videokaart is trouwens ook nog geklokt (Pine-XFX GF2 MX400 32MB, 199/165@224/172) maar ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft????

Weet iemand wat er hier aan de hand is?
Ik neem aan dat er een logische verklaring voor is...
Maar ik zal me wel te veel als een eend gedragen om dat over het hoofd te zien ;)

ThX Alvast.... _/-\o_

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zeg eens ff wat die 'proggies' zijn die lopen te blaten...

Geblaat is het zeker, je draait een benchmark die haarfijn de performancewinst aangeeft. Kortom, niets om je zorgen om te maken, behalve dat je nieuwe meetproggies nodig hebt, want ze trekken blijkbaar op geen kloten :z

Oslik blyat! Oslik!

• Ciqniz

Ciqniz

On the move...

Topicstarter
Het leuke is, 3DMark2001SE geeft het ook aan... lijkt mij dat het daar niet fout in kan zitten? Vooral omdat het op 1070MHz wel op 133MHz FSB komt, maar zodra de klok rijst daalt de FSB naar 78....

Bewijs (Compare-URL van ORB - 3DMark2001SE):

http://service.madonion.com/compare?2k1=5162593

Ander proggie is bijv. CPUFSB v2.2.9

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

The Third Man

The Third Jellyfish

Probeer dan eens WCPUID.

[ Voor 45% gewijzigd door The Third Man op 27-11-2002 00:15 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

De enige verklaring die ik hiervoor kan bedenken, is dat je moederbord niet erop voorzien is hoger dan bv. 1 Ghz te draaien. Misschien vaag (multiplier blijf tenslotte hetzelfde), maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken :)

Als je het erg vindt dat de FSB als 78 Mhz wordt weergegeven, zou je misschien eens de nieuwste BIOS erop kunnen zetten, als bovenstaande oplossingen niet werken.

[ Voor 40% gewijzigd door Steve op 27-11-2002 08:06 ]

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ik heb hetzelfde met mijn Aopen Ax6bc. Reden hiervan is dat er verschillende revisies van het moederbord zijn met andere PLL's.
Aangezien ik een van de eerste revisies heb, zijn er kloksnelheden die mijn mobo niet ondersteund maar de bios wel.
Resultaat:
100mhz fsb werkt
112mhz fsb werkt
127(a)mhz fsb wordt 66 mhz
127(b)mhz fsb wordt 83 mhz
133mhz fsb werkt
147mhz fsb wordt weer 100mhz
153mhz fsb wordt 103mhz

Ik denk dat je iets vergelijkbaars hebt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh mensen, die 3Dmark benchmark geeft DUIDELIJK aan dat hij wel degelijk draait op de hogere FSB, anders zou die namelijk instorten op die snelheden ipv hoger worden.

Om nou BIOS te gaan zitten flashen en allerlei andere ongein terwijl het gewoon werkt lijkt me sterk overtrokken. Wat maakt het uit of een kat zwart of wit is, als het maar muizen vangt :? :+

Oslik blyat! Oslik!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Deze kat is paars, en das wel lelijk :+

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
btw, best een hele hoop ram heb je erin zitten? 1500mb?
Denk dat je mobo het gewoon niet goed snapt, boeiend, als hij maar snel loopt :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

dion_b schreef op 27 november 2002 @ 12:37:
Om nou BIOS te gaan zitten flashen en allerlei andere ongein terwijl het gewoon werkt lijkt me sterk overtrokken. Wat maakt het uit of een kat zwart of wit is, als het maar muizen vangt :? :+
Let op m'n eerste zinnetje ;)

Als je het erg vindt dat de FSB als 78 Mhz wordt weergegeven, zou je misschien eens de nieuwste BIOS erop kunnen zetten, als bovenstaande oplossingen niet werken.

• Ciqniz

Ciqniz

On the move...

Topicstarter
WCPUID ga ik thuis even uit proberen, zit nu nog even op mijn werk, en wat mijn BIOS betreft ik heb al een tijdje geleden de nieuwste revisie gedownload via de site van Asus (1004 without audio), misschien dat ik hem dan moet downgraden, bug in 1004?? Alleen is 1003 niet meer beschikbaar op de site van asus, en anders is hij toch niet te downloaden (serverstoring?). Het geheugen is inderdaad wat aan de hoge kant, maar met 512embee snapt mijn mobo nog steeds niet dat mijn FSB eigenlijk 146 is op dit moment... Het is wel zo wat dion_b zegt, mijn computer "vangt genoeg muizen"...
...maar misschien kan ik er ook wel ratten mee vangen...
Het klinkt wel een beetje hebberig eigenlijk moet ik toegeven :P
Maar in ieder geval thx voor de reacties, ik heb nog wat dingen om naar te zoeken...

P.S. ik heb inderdaad van verscheidene kanten vernomen dat het moederbord niet verder wil dan 1GHz (officieel), maar dan heb ik het toch voor elkaar gekregen dat op 1070MHz de FSB wel keurig op 133 draait...
Lijkt mij trouwens ook inderdaad een soortgelijk "probleem" als tweakertje...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Voor zover ik begrijp uit de tekst geven de progs 78 Mhz weer, maar is hij effectief hoger.. Klopt?

Verwijderd

volgens mij snapt je mobo VS proggies gewoon niet, :)

degelijke proggies lezen niet aan je cpu af hoeveel mhz die hobbelt, maar aan de uuh clock generator toch :?

en als die geen 147 oid snapt zal die bij de laagste waarde beginnen met tellen.

vanaf 66mhz denk ik :)

maare, waarom druk maken. als je Multypleier nog gewoon op de standaard staat zal je FSB wel degelijk hoger zijn denk ik zo :)

• Ciqniz

Ciqniz

On the move...

Topicstarter
Ha! WCPUID geeft keurig aan dat mijn FSB op 146 draait... maar kan ook valse hoop zijn... zoals Dannyke bedoeld (denk ik), hij leest de klok en de multiplier, deelt de klok door de multiplier, simpel... (1170/8 = 146)... Misschien moet ik even (nog) meer proggies raadplegen...
Maar kan ook zo zijn dat alle andere proggies een smerige celeron-bug bevatten i.c.m. mijn mobo :P
En performance ligt idd hoger...maar int.clock ligt ook hoger natuurlijk...
Nou wil ik best wel geloven dat ik de zelfde power heb als de proggies mij zouden vertellen dat ik 146FSB had, maar blijft toch vrij vaag? 78*8 kan nooit 1170 zijn toch? :? Ik zou dan een uitval-functie in mijn prog maken dan... zoiets als "ALS fsb NIET IS (KLOK/MP) DAN beter.berekenen()" ??
Tja...misschien ook niet... 8)7
Pagina: 1