Linux machine backuppen via netwerk naar win2k

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Ik heb een win2k server draaien met een DLT drive en daar zou ik ook mijn Linux firewall op willen backuppen.

Iemand suggesties ? ik heb het al via NFS en Samba geprobeerd maar de throughput op deze manier is triest en het werkt niet met open files etc.

Ik zoek meer iets van een backuppakketje met een stukje (push)client software voor op mijn linux box..

IP Rocks

• manyac
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Als je genoeg ruimte heb op die linux pc kan je een dos-partitie maken, daarvan opstarten en ghost draaien om de complete linux partitie te backuppen. Het ghost bestand kan je dan naar nt sturen door de dos-partitie in linux te mounten.

In linux kan je misschien ook wel een complete partitie inlezen en inpakken met cat /dev/hda1 | gzip > output maar dan moet de output wel op een andere partitie staan en /dev/hda1 het liefst niet of read-only gemount. En voor terugzetten heb je dan al weer een draaiende linux nodig (bootflop?), dus met dos + ghost lijkt me makkelijker.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Is het niet veel gemakkelijker om die tapedrive even tijdelijk aan de Linuxbak te hangen? Dan moet je dat natuurlijk weer doen als je wilt restoren maar je hebt in ieder geval een backup. Een image maken als backup is niet handig, is mijn ervaring. Dan kun je namelijk alleen terug backuppen op een partitie die precies even groot is als de partitie waar de oorspronkelijke files op stonden. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om slechts een paar files te restoren, tis alles of niets op die manier.

Maareuh... buiten Samba en NFS zijn er eigenlijk weinig mogelijkheden om een backup over het netwerk te trekken naar een win2k bak. Er is wel een sshd voor NT (zodat je de zooi met ssh zou kunnen overgooien) maar dat schijnt niet helemaal lekker te werken. En op zich zou Samba goed moeten kunnen werken, in ieder geval op een 100Mbit netwerk.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dan kun je namelijk alleen terug backuppen op een partitie die precies even groot is als de partitie waar de oorspronkelijke files op stonden. [/quote]da's niet meer zo, Drive Image van Powerquest die resized gewoon.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om slechts een paar files te restoren, tis alles of niets op die manier.[/quote]da's nou et verschil tussen gedeeltelijke backup of complete backup.. bij gedeeltelijke backup kopieer je alleen maar losse files etc.

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 05 november 2000 12:29 schreef C[e]rial het volgende:
da's nou et verschil tussen gedeeltelijke backup of complete backup.. bij gedeeltelijke backup kopieer je alleen maar losse files etc.[/quote]joh!

maar een gedeeltelijke backup ga je toch niet met een image maken.

Verwijderd

Je zou ook kunnen kijken naar een backup proggie met unix agentŽs.

Ik gebruik zelf ARCserve icm w2k en Netware 5.1. Netware draait ARCserve en heeft tape loader, op w2k bak draait een agent die alle data naar de Netware bak pompt en backupt.
Je zult even moeten kijken of de Unix agents op jou systeem bruikbaar zijn.

• Laatst online: 20-08 15:52

peace, love & linux

voor linux is wel een ARCserve agent te krijgen.
onder RedHat 7 wordt ie zelfs officieel ondersteund. onder andere dialecten schijnt het nogal is lastig te zijn om hem aan de praat te krijgen.
Pagina: 1