Verschil PAR64-raylight en PAR64-orgineel

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik sta op het punt om een aantal 4-bars par 64 te gaan aanschaffen voor mijn drive in. Nu heb ik op een aantal sites wat spullen gevonden, maar zie hier telkens de orginele par lampen voor een pleurotjuh of 45 en ook raylights voor 8 a 9 pleuro.
Wat is nu het verschil tussen een orginele en een raylight, behalve dan de prijs.

Oh ja, de search gaf geen resultaat en ook google niets...
dus bespaar je de moeite om dat te gaan blaten.

• Big-Foot
  • Laatst online: 07-12-2025
Het enigste wat ik zo kan zien wat het prijs verschil bepaalt is dat de Philips Raylight maar 50 branduren haalt en een normale ongeveer 300 tot 500 uren.

• Guvner
  • Laatst online: 05-04-2022
tja, maar ik had er ook een gevonden van ik geloof rond de 15 euro en die haalt ook 500
snap ik er nog steeds geen moer van... :'(

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-07 08:06

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

OK, hier dan de uitleg door een licht-technicus:

Strikt genomen zou bij een PAR-lamp de spiegel de vorm van een parabool moeten hebben, waarbij de lamp precies in het brandpunt is gemonteerd. Het resultaat is dan een parallelle lichtbundel ter breedte van de koker van de behuizing. Bij de PAR64 vormen lamp en spiegel één geheel; de schijnwerper is van voren met een stuk glas afgesloten. De PAR-lamp wordt in zijn geheel weggegooid als die is doorgebrand.

Raylight-reflectoren vormen een alternatief voor PAR-lampen. Dit zijn holle spiegels waarin normale 500- of 1000W-lampen kunnen worden gestoken. Bij defect hoeft dan alleen de lamp vervangen te worden, wat natuurlijk altijd goedkoper is. Daar staat tegenover dat het systeem niet gesloten is, zodat de spiegel na verloop van tijd stoffig wordt en de lichtopbrengst vermindert.

Waarom kies je voor PAR64's? Ze vragen 1000W per stuk en ze zijn groot. PAR-56's zijn 300W per stuk zodat je meer licht kan wegprikken op een fase, ze zijn kleiner en dus handzamer en ook nog eens goedkoper. Bij een drive-in show, waar ze aan een bar hangen heeft een PAR-56 al genoeg lichtopbrengst. Misschien een ideetje? ;)

• Big-Foot
  • Laatst online: 07-12-2025
Stom eigenlijk dat had ik gewoon moeten weten :( Ben het gewoon glad vergeten gebruik zelf geen raylight.

Ik raad je wel aan als je par56 koop dan de longcan's en nietv de short versie zo'n lange ziet er gewoon een stuk beter uit.

Verwijderd

nog een verschil is dat je een par gewoon kan laten stuiteren...dan doet ie het nog...hoef je het een raylight niet te proberen...

Verwijderd

Mooie uitleg over de PAR!!

Wat je ook kunt doen aangezien de PARREN een beetje passé beginnen te raken is de ETC Sourcefour Par. Specsheet op: http://www.etcconnect.com...and%20MCM%20Datasheet.pdf

Dit is een behuizing met een 575W of 750W lamp, maar met een licht opbrengst die te vergelijken is met een 1 kW Par64. Het grote voordeel is ook, dat je de lenzen kan wisselen. Van een wide flood tot een verry narrow. Plus de nieuwe lampen zijn een stuk goedkoper dan een Par 64 lamp.

Er bestaan ook klonen van deze spots, die je voor een appel en een ei bij Feedback (www.feedback.nl). Heb net even gekeken. De Showtec multipar kost € 89,-. De Showtec Showbar (een fourbar met 4x 1 kW dimmers met DMX512) kost daar € 189,-. De Behringer LC 2412 is een DMX lichttafel voor € 249,-. Dat Behringer tafeltje is een kloon van de MALighting 12/24.

Hopelijk heb je zo genoeg info.
Pagina: 1