levensduur van schijfjes/dvd/cd

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47279

Topicstarter
wat is nou de gemiddelde levensduur van een cdtje die je brandt een dvd die je zelf brand en een hardeschijf.
dat van een harde schijf kwam volgens mij rond de 4-5 jaar maar hoe zit het met een cd/dvd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 47279 schreef op 26 november 2002 @ 21:18:

dat van een harde schijf kwam volgens mij rond de 4-5 jaar
Waar haal je deze informatie vandaan?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik zou er niet aan moeten denken dat al mijn gebrande data weg zou gaan :(

Ik geloof iets van 3 jaar voor blauwe dye en 5 jaar voor groene dye (op de CD dus)

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Ben ook wel geinteresseerd, misschien is het beter om een goedkope harddisk aan te schaffen en kunnen al die cdtjes hopsakee in de prullebak.

gewoon alle cd's op een harddisk en die zorgvuldig in een metalen kistje opbergen ofzo...

edit: typo

[ Voor 5% gewijzigd door Zandor op 26-11-2002 21:23 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47279

Topicstarter
zoiets dacht ik ook in een bradn veilige kluis die ook tegen kernwapens beschermd is etc.....maar ik wil een opslagmedia dat gewoon veilig is en lang mee gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Ik heb een vraag uitstaan (over hoe lang data houdbaar is op eide hd's) bij maxtor en WD.

Kijk als dat iets van 8jaar is ofzo dan gaan hopsakee al mijn cdtjes zo in de prullenbak...koop ik tegen die tijd wel weer een 20Tb drive ofzo

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb ooit een test gelezen in een of ander tijdschrift en daar kwam uit dat sommige cd-r na een paar jaar al versleten waren. Terwijl ze netjes in een kluis bewaard werden.
Weet iemand hoe het met de levensduur van dvd-r zit? Ik heb geen zin om allemaal films op dvd-r te zetten als ze over een paar jaar weer versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Niet online
http://www.jvcpro.co.uk/tech/data/getResource?id=4835

Daar hebben ze het over een levensduur van dvd-r van 100 jaar.
Maar dat heb ik van cd-r ook wel ooit gehoord. Maar dat bleek dus ietsje tegen te vallen :)
Zijn er al ooit levensduur testen gedaan door een computer tijdschrift? Of zijn die dingen er gewoon nog niet lang genoeg om dat te testen? Ik vind dit echt heel belangrijk maar nergens kan ik iets onafhankelijks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Hetzelfde geld voor DVD-R - en omdat de dichtheid een stuk groter is zijn DVD-R's een stuk gevoeliger voor materiaaltransformatie.
Zijn er al ooit levensduur testen gedaan door een computer tijdschrift?
Ja, en daar kwam uit dat sommige schijfjes zelfs al last hadden van veroudering, infolaag afwijkingen etc voordat ze beschreven werden.
De levensduur van honderd jaar die de fabrikant in de eerste jaren claimde lijkt in ieder geval overdreven.
Ik dacht zelfs dat die 100 jaar in eerste instantie alleen gold voor geperste CD's :?

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 31-01-2004 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Niet online
http://digidiv.amsterdam....id/downloads/garantie.pdf

Kwaliteit belangrijk Het is een handvat, maar het blijft een mager advies voor de gewone cd-r-gebruiker. Die kan daarnaast eigenlijk alleen maar afgaan op cd-tests in allerlei bladen. Maar ook dat blijft een moeilijke zaak, want zelden kan daarbij de duurzaamheid van producten worden beproefd. Dat blijkt wel uit de ervaringen van de redactie van PC-Active die eigenlijk bij toeval ontdekte dat de data op een van de twee jaar geleden geteste cd-r's praktisch volledig verloren was gegaan. Wat je volgens Daan Müller wel kunt beoordelen, is de algehele kwaliteit van een product. Door zijn achtergrond beschikt hij over de kennis dat te doen. Daan heeft een bedrijf waar mensen hun oude familiefilms kunnen laten digitaliseren. "Daarbij gebruik ik alleen dvd-r's van Mam-E (voorheen Mitsui), vooral omdat voor de dye daarvan pthalocyanine wordt gebruikt. Dit heeft wel z'n weerslag op de prijs van de cd's en dvd's en dat is niet populair in een markt waar consumenten het liefst zo min mogelijk betalen voor een dergelijk product. Ik vind echter dat je niet op een paar euro moet kijken als je je data (documenten, foto's, films) zo zeker mogelijk wilt bewaren. Taiyo Yuden is eveneens een heel goed product, gemaakt met een goede cyanine, maar ook duurder dan gemiddeld en bij mijn weten nauwelijks te krijgen in ons land. Mam-E geeft bovendien een levenslange garantie op de cd-r's en dat zegt ook wel wat. Volgens mij geeft niet een andere fabrikant garantie."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Niet online
http://www4.hccnet.nl/404...ikelPage&id=621&otherid=0

Werkelijke levensduur cd's en dvd's blijft een gok
De werkelijke levensduur van cd's en dvd's is moeilijk in te schatten. Van goedkope cd-r's, cd-rw's, dvd-r/rw's hoef je geen lange levensduur te verwachten. Dit blijken vaak schijfjes van een mindere kwaliteit die een handelaar goedkoop in heeft kunnen kopen. Vertrouw meer op de bekendere merken als je een lange levensduur van de cd's wenst.
De levensduur van honderd jaar die de fabrikant in de eerste jaren claimde lijkt in ieder geval overdreven. De schatting van sceptici van vijf tot tien jaar lijkt voor cd-r's en cd-rw's realistisch, maar is voor muziek-cd's wel een erg alarmerende inschatting. Uit een artikel van The Straight Dope blijkt dat men er in 1994 vanuit ging dat tien jaar de meest realistische levensduur was.
Uit een test van tijdschrift PC-Active blijkt dat sommige merken cd-r's nog geen twee jaar meegaan. Het blijkt onmogelijk van te voren te zeggen hoe lang cd's en dvd's meegaan. Daarvoor is de introductie van het medium te kort geleden.

[ Voor 86% gewijzigd door compie op 31-01-2004 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:02

DaWaN

'r you wicked ??

Volgens mij moet je gewoon op goede kwaliteit CD's fikken. Ik fik op Verbatim Super AZO Crystal=Double Protection. Die hebben zowel boven als onderop de CD een dikke beschermlaag zitten!

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Minstens zo belangrijk als de kwaliteit van het product voor de duurzaamheid van je schijfjes is de manier waarop je ze bewaart. De organische dye wordt afgebroken onder invloed van warmte en licht. Bewaar je cd/dvd-r/w's dus donker en koel, ze gaan dan het langste mee.
Bewaar je ze in de vensterbank boven de verwarming, wees dan niet verbaasd als je schijfjes na een jaar niet meer te lezen zijn...

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 21:33

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Twee jaar geleden heb ik m'n eigen 'onderzoekje' gedaan. Ik had al vrij vaak last van leesfouten op m'n cdr's. Ik heb daarom een hele grote HDD gekocht, en daar *alle* cdr's op gekopieerd. Juist.. 10% uitval dus. En de oudste cdr die erbij zat was toen een jaar of 4. Imation en basf gebruikte ik voornamelijk.

Ik brand voor mezelf nooit meer cd's. Maar m'n raid5 loopt nu wel vol.. :'(

Ik heb nu al 2 HDD's in m'n raid5 vervangen, maar er is nog geen bit aan data verloren gegaan :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Varienaja op 01-02-2004 17:07 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 13:29
Heb dit ook gedaan:

2 oude cd's erbij gepakt: een oh no more games cd uit 1995 en een eigen dump cd uit 1998.

Wat willekeurige data eraf gepakt, ging zonder problemen...

Member of the Ukraine IT Army

Pagina: 1