[IDE] UDMA Probkeempje. (brander+DVD willen niet)

Pagina: 1
Acties:

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Ik begrijp er niks van. Na een nieuwe installatie van XP krijg ik mijn DVD speler en mijn Plexje beide niet op UDMA.
In bios kan ik alleen maar uit [4] [2] kiezen en onder apparaatbeheer staat niet eens een tabje met geavanceerde instellingen. Daar kan ik dus ook geen keuzes maken dus...

Ik heb wel 80 aderige kabels, alles is ook goed gejumperd. Natuurlijk zitten de connectors op de juiste plaats (blauw-mobo, zwart-master, grijs-slave).

primary master: WD 120 GB, werkt op UDMA
primary slave: Aopen DVD, werkt redelijk
secondary master: Plex 1610, werkt slecht
secondary slave: Maxtor 40 GB, werkt op UDMA

Moederbord: P4B533 met nieuwste bios.

Wie weet hoe ik de boel normaal op UDMA kan zetten?

ThX! :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de laatste Intel chipset drivers overheen gegooid? Check de webpage van jouw chipset op www.intel.com en haal daar alle laatste drivers binnen :)

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-01 19:51
Probeer dit eens:
primary master: WD 120 GB
primary slave: Maxtor 40 GB
secondary master: Plex 1610
secondary slave: Aopen DVD

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Hmz... Beide geprobeerd, beide zonder gewenst effect helaas.

Kan het zijn dat als je eenmaal iest verkeerd hebt geinstalleerd, het niet meer goed komt? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, maar het is het enige wat ik kan bedenken; aanvankelijk zaten twee idekabels verkeerd om (de secundaide master en slave waren verwisseld). Alleen dan zou het alleen op dat ene ide kanaal van toepassing moeten zijn?

Ik begrijp er geen zak van...

• bobsnl
MisterDon schreef op 26 November 2002 @ 22:53:
Kan het zijn dat als je eenmaal iest verkeerd hebt geinstalleerd, het niet meer goed komt?
Kan wel, maar lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk. Ik heb het eens gehad met mijn nVidia drivers... zo vaak updates geïnstaleerd dat mijn tv-out weigerde... nieuwe Windows-install deed wonderen.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Ja... een nieuwe install... Ik heb er net vandaag eentje gemaakt die dus een beetje dwars gaat liggen. Oftewel dan kan ik al mijn werk weer opnieuw gaan doen. :(

• U-96
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12-2020

U-96

it's a long way to tipperary..

probeer eens beide ide controllers te verwijderen in je config. scherm, dan een reboot, enals het goed is werkt dan alles weer......

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Ik word nu echt helemaal gestoord...

Ik had toch maar een nieuwe installatie gemaakt. In het systeembeheer kon ik ook weer het tabje met de DMA settings zien. Reboot ik een keer, zijn ze weer weg! Dus nu werkt alles weer op P10 nondeju! :(

U-96, jouw truc werkte helaas ook niet. Hoe kán dit nou toch???

Verwijderd

Dat truukje wilde ik je ook aanraden, maar als XP overdrachtsproblemen heeft DMA zet ie hem op PIO en daar kan je hem alleen zo vanaf halen.

Heb je al ff een andere kabels geprobeerd of de apparaten ff appart getest? Soms willen apparaten niet met elkaar op een kabel zitten. Zou niet mogen maar is wel zo.

Heeft het geheel wel eens goed gewerkt met precies dezelfde spullen?

• bobsnl
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 12:21:
Heb je al ff een andere kabels geprobeerd of de apparaten ff appart getest? Soms willen apparaten niet met elkaar op een kabel zitten. Zou niet mogen maar is wel zo.
Klopt... en master en slave opwisselen kan in dat geval ook nog wel eens helpen.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Het heeft wel gewerkt met dezelfde spullen op een ander moederbord. Ik zal zo andere kabels eens proberen, maar ook die hebben het al prima in een eerdere configuratie gedaan...

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Goed, ik heb de meegeleverde (immer te korte) 80 adreige kabels geprobeerd. Helpt helemaal niks.

Wie heeft er nog een plannetje?

• bobsnl
Probeer voor je brander en DVD eens 40aderige kabels (max ATA33 dus).... Heb vreemd genoeg wel eens gehoord dat dat werkte.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Creatief idee. Ik zal dat zo eens proberen.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Update:

Ik heb nu geloof ik alla combinaties van plaats, slave/master en kabels (40 of 80) geprobeerd. Niets hielp. De HD's lopen zonder enig probleem op UDMA, de DVD en Plex willan alleen op 4-2. Op zich vind ik dat ook prima; in mijn andere systeem kunnen ze ook alleen maar daar op (maar daar zitten ook alleen maar 40 kabels in) en daar werkt de brander prima in op 16 speed.

Alleen in m'n hoofdsysteem bakt de plex er helemaal niks van. Niet eens op 1 speed kan ik een simulatie laten draaien. Nero geeft dan aan dat er een "reset occured" was, en WinOnCD laat de hele boel vastlopen.

Ook verschillende Neroversies hielpen niks.

Is mijn moederbord dan gaar? Denk ik ook niet aangezien er wel een paar uur (!) UDMA is geweest!

Niks dan ellende dus. :(

• bobsnl
MisterDon schreef op 29 november 2002 @ 18:33:
De HD's lopen zonder enig probleem op UDMA, de DVD en Plex willan alleen op 4-2. Op zich vind ik dat ook prima; in mijn andere systeem kunnen ze ook alleen maar daar op (maar daar zitten ook alleen maar 40 kabels in) en daar werkt de brander prima in op 16 speed.
Wil je nu gewoon zeggen dat de DVD en writer wél gewoon op op UDMA 4 en 2 werken? Als dat zo is dan is dat ook niet zo vreemd: beide apparaten ondersteunen namelijk maximaal 4 (ATA66) en 2 (ATA33).

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Eeeh... Ow. Okee. dan zal dat wel goed zijn. Neemt niet weg dat er dus onder systemproperties bij IDE/ATAPI onder primary en secundary geen tabje (meer) is met geavanceerde instellingen waarin ik DMA etc kan checken en instellen.

Ik dank dat daardoor de Plex niet goed zijn info krijgt. Anders zou ik het ook niet weten; de brander werkt in een ander systeem perfect (op UDMA mode 2)

DMA of niet, probleem is dat mijn brander in dit systeem nog niet eens op 1x wil simuleren en aangeeft dat er een reset error occured. En dat is een foutmelding van Nero waar ik niks over kan vinden...

• Peetke
  • Laatst online: 16-02 11:54
Sommige zaken willen gewoon simpelweg niet met elkaar. Een los IDE controller-kaartje is soms de laatste mogelijkheid.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Nou, dat lijkt me wel de allerlaatste optie eerlijk gezegd. Op een hagelnieuw Asus bord moet een 16 speed fikkertje toch gewoon zonder morren werken?

Verwijderd

Wat je ook kunt proberen om de ide-controller bij apparaatbeheer verwijderen.
en dan opnieuw te starten werkt meestal.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Dat had ik al een keer geprobeerd. Toch voor de zekerheid nog maar eens gedaan. Helaas... Het helpt niet; het tabje naar de dma instellingen blijft mysterious weg...

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
*Schop*Kick*

Is er iemand die me kan helpen? Het werkt nog steeds niet goed en ik kan niet vinden waar het aan ligt...
Pagina: 1