[DVD] Brom door contrastrijk beeld

Pagina: 1
Acties:

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-03 14:09
Ik zit met een vrij vreemd probleem, tenminste ik snap er niets van.

Ik heb een goedkoop DVD spelertje gekocht (koda 2233).
Deze DVD-speler heb ik via een SCART-kabel aangesloten op de TV en ingesteld op RGB. Aan de stereo uitgang van de DVD speler zit nog een klein stereo versterkertje van JVC aangesloten.
Verder is er niets aangesloten op deze combinatie, geen coaxantenne, geen PC.
De componenten zijn op dezelfde stekkerdoos aangesloten.
Aardlussen zijn dan vrijwel uitgesloten

Nu heb ik een vrij lange scart kabel nodig om de TV te bereiken, ik gebruik een SCART-kabel van 5 meter. Als ik deze lange kabel gebruik heb ik op sommige momenten een bromtoon in het geluid.
Deze bromtoon treedt alleen op bij contrastrijke stukken in de film (wit logo op zwarte achtergrond en witte ondertiteling in zwart "breedbeeld stuk")
Het beeld stoort dus op het geluid :?

Bij normale filmbeelden en geen ondertiteling is er geen brom waarneembaar, echter zodra er ondertiteling bijkomt is er meteen een vette brom door het geluid.
Deze brom is te horen op de TV via de SCART-aansluiting en de JVC-versterker op de stereo uitgang van de DVD-speler.

Het gekke is dat als ik de DVD speler via een 1.5M SCART aansluit in plaats van de 5M dan is de brom verdwenen. Alleen dan kan ik nergens de DVD speler fatsoenlijk plaatsen :(

Hoe kan het nu dat deze lange SCART-kabel een brom oplevert bij "contrastrijk beeld" en heeft iemand misschien een tip hoe ik dit probleem kan oplossen?

[ Voor 1% gewijzigd door Ghost|IA op 26-11-2002 20:50 . Reden: Typfoutje ]

Verwijderd

Misschien je kabel even controleren

• Ghost|IA
De scart kabel van 5M is gecontroleerd en werkt uitstekend.

Ik heb geen flauw idee wat het veroorzaakt, kan de DVD speler de grotere weerstand van die scart kabel niet aan, waardoor bij wit op donker beeld het geluid gaat ruisen? :?

Verwijderd

Is het nu ruis of brom?????

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

hmm gokje..
je hebt een scart-kabel van slechte kwaliteit????
daardoor storen scherpe flanken in het beeldsignaal op je geluids-signaal, (denk ik)
probeer een lange scartkabel van betere/goede kwaliteit te lenen om te kijken of het dan over is :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

effe je audio met een losse dubbele coaxiale draad buitenom die scart omleggen.

Op die manier is er meer scheiding tussen je audio en video, want bij dit huidige kabeltje blijkt wel dat de ene (video) in de andere (audio) instraalt (zie verhaal Illusion).

code:
1
2
3
4
5
6
[scart]-------AV--------[scart]

wordt

[scart]-----V------[scart]
      |-----A------|

• Ghost|IA
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 03:38:
effe je audio met een losse dubbele coaxiale draad buitenom die scart omleggen.

Op die manier is er meer scheiding tussen je audio en video, want bij dit huidige kabeltje blijkt wel dat de ene (video) in de andere (audio) instraalt (zie verhaal Illusion).

code:
1
2
3
4
5
6
[scart]-------AV--------[scart]

wordt

[scart]-----V------[scart]
      |-----A------|
Dat is nu juist het gekke, dat heb ik al gedaan. De TV is aangesloten via de SCART, en de versterker via de stereouitgang van de DVD speler, dus niet van de scart afgetapt. Ik heb nu al de laatst getekende situatie, en NOG stoort het beeld op het geluid.

Ik weet niet hoe SCART-Video werkt, maar zwart/wit overgangen leveren dus storing op bij een lange kabel op het aparte audiokanaal. Zou een soort van SCART versterker enige verbetering bieden? (Als zoiets al bestaat).

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

hmmm
Ik denk dat de stereo-uitgang van je DVD gekoppeld is aan de scart-aansluiting (wordt bij goedkope apparatuur helaas vaker gedaan).
Daardoor kan de storing die in de scart-kabel ontstaat als het ware achteruit weer de DVD in en er zo bij de stereo-uitgang weer uitkomen.
Je zegt zelf dat met een kortere kabel het probleem verholpen is, dus je moet het probleem in de kabel zoeken... Zorg voor een betere kabel en kijk wat er gebeurt.. lost het je geluids-probleem niet op, dan heb je in ieder geval nog beter beeld :)

• Ghost|IA
Illusion schreef op 28 november 2002 @ 15:42:
hmmm
Ik denk dat de stereo-uitgang van je DVD gekoppeld is aan de scart-aansluiting (wordt bij goedkope apparatuur helaas vaker gedaan).
Daardoor kan de storing die in de scart-kabel ontstaat als het ware achteruit weer de DVD in en er zo bij de stereo-uitgang weer uitkomen.
Je zegt zelf dat met een kortere kabel het probleem verholpen is, dus je moet het probleem in de kabel zoeken... Zorg voor een betere kabel en kijk wat er gebeurt.. lost het je geluids-probleem niet op, dan heb je in ieder geval nog beter beeld :)
Inderdaad, die stereo uitgang zal wel doorgesluisd zijn vanaf de scart uitgang!
Aha dat verklaart waarom het op beide outputs zit.

Wat zou er gebeuren als ik de audio pinnen van de SCART afbreek, zodat die geen storing kunnen veroorzaken? Is het proberen waard.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

da's gek.. das PRECIES hetzelfde probleem dat ik met een oude TV-kaart heb gehad. Vreemde zaak...

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Wat zou er gebeuren als ik de audio pinnen van de SCART afbreek, zodat die geen storing kunnen veroorzaken? Is het proberen waard.
sorry voor het kicken van een wat ouder topic...
Volgens mij zal dit je probleem oplossen. mits je de pinnen afbreekt aan de kant van de DVD en niet aan de kant van de TV

• Ghost|IA
Het lossolderen :) van de audio pinnen, geeft een ruisloos resultaat :)

Dus als iemand nog problemen met zoiets heeft, gewoon de scart pinning opzoeken, en alles wat met audio te maken heeft losmaken.
Pagina: 1