Varierende fan bij een HQ08 kast ????

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc opgebouwd in een A-Open HQ08 behuizing.

Wat mij opvalt is dat het geluid van de voedingsfan niet constant is, als ik aan het werk ben en ik open nieuwe vensters of wat dan ook of ik start een dpc client dan veranderd het toerental van de fan..

Is dit normaal ???? of heb ik een slechte voeding ?

IP Rocks

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 11:51

IWriteCode

Less = more

Ik heb ook een HQ08 kast.. en nog nooit iets in die richting meegemaakt...

Less = more

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Ik ook niet, wat ik wel weet dat de voeding niet bepaald low-noise is...

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:26

The Wizard

Moderator Mobile
De voeding van de HQ/HX-08 is lekker rustig, maar dat ligt er natuurlijk ook aan wat voor voeding erin zit..

Die varierende fan kan wel kloppen, maar dat is niet van de voeding maar van de processor. Ik ken het geluid, wanneer je het koetje afsluit (heeeel af en toe ;)) gaat de fan minder hard draaien..
Ik had dat nl. bij mijn PIII in een andere kast.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

Verwijderd

Er zit idd een zgn noise killer in de voeding van de HQ en Hx etc 08 kasten van Aopen. Heb em opengemaakt om een betere fan, lees sunon, er in te zetten. Op een heatsink in de voeding zit een temp sensor, gekoppelt aan een klein plakje pcb. En wat draaden naar andere pcb`s in de voeding.

Geeft weer eens aan wat voor kwaliteits kast dit is. Zo ie zo erg aangename kast. Geniaal dat je Mobo etc er in zo ui kan schuiven.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is die voedingsfan inderdaad belasting gestuurd ? Ik vind het vreemd omdat hij zeer snel reageert, start ik b.v. dpc dan gat hij direct harder, sluit ik het af dan gaat hij direct langzamer.. Zelfs het vasthouden van een dragwindow heeft dit effect.

Ik maak me er een beetje ongerust over daar ik flinke problemen heb met mijn systeem en niet kan vinden waar het vandaan komt..

De 300 Watt voeding is toch wel goed genoeg voor een TB 750 + 2 drives + 2 cd's en wat pci kaarten ?

IP Rocks

Verwijderd

De HQ08 voeding (met noise-control) heeft inderdaad een variofan. Als je stabiliteits problemen hebt terwijl je pc-temp laag is, kan het zijn dat je voeding het niet trekt. Maar dat lijkt me sterk met een 300W. Maak je voeding anders even open en controleer of de fan nog goed werkt (eventueel smeren).

• M1ch
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Makker van me heeft precies zelfde "probleem". Hijs lekker rustig totdat je een progje ofzo start, dan "stijgt ie op".

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

die 300watt is iig genoeg, als je kijkt wat ik er allemaal op heb aangesloten is dat van jou niets :)

Verwijderd

De varierende fan klopt. Dit heet PFC. (Power Factor Correction, als ik mij niet vergis). Als je systeem minder stroom gebruikt, gaat je voeding een stapje lager draaien. Stoer toch? :)

Verwijderd

Als je pech hebt met je A-Open voeding dan maakt de fan enorme herrie, zou je er zelf een fan in kunnen bouwen, ben je van de herrie af.

Of maakt deze geen herrie?

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Op dinsdag 03 juli 2001 15:26 schreef Snout het volgende:
De varierende fan klopt. Dit heet PFC. (Power Factor Correction, als ik mij niet vergis). Als je systeem minder stroom gebruikt, gaat je voeding een stapje lager draaien. Stoer toch? :)
Nee, helaas niet stoer, want dit probleem heeft niets te maken met de hoeveelheid stroom die getrokken wordt; echter, het heeft wel betrekking op de bedrijfstemperatuur van de desbereffende PC. Als ik mijn tb1200/silverado aanzet draait de psu-fan eerst op 7v(rpm zal rond de 1500 liggen). Als de kast na verloop van tijd warmer wordt, gaat de psu-fan op 12 volt draaien(rpm ~3100). Dit is het probleem waarmee veel hq08/hx45 bezitters kampen.

Kijk eens op je voeding; is het een zgn. fsp300-60bt? Zoja, dan kun je maar beter gaan sparen voor een nieuwe voeding of de Yateloon-fan vervangen door bv. een Papst en de geintegreerde vingerguard wegflexen/dremelen/knippen.

Btw. Er was een tijdje terug een topic hierover (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/99629) waar veel nuttige reacties op zijn geweest...

edit:

URL toegevoegd...

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Antwoord geven op een vraag uit november :?
(is dit een race naar SG en HK?)
Btw. Er was een tijdje terug een topic hierover
Ja, ergens in november :P

Als je die voeding niet belast is ie fluisterstil, maar aangezien wij er meestal een computer aanhangen gaat ie lawaai maken.
(tenminste, zo werkt het met mijn 300Watt uit een HX-08 wel)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Op dinsdag 03 juli 2001 22:56 schreef koekum het volgende:
Antwoord geven op een vraag uit november :?
(is dit een race naar SG en HK?)
[..]

Ja, ergens in november :P
offtopic:
't was trouwens Januari...

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

}:O er op .. .dan doet ie 't alleen nog als een packet af is :)

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
zeker weten dat die voeding jouw spullen kan hebben, ik draai er 3 drives, 1 cd , 1 brander , 1 dvd , geforce 3, tbird 1333@1400 , raid controller en een 3com nic op en hij doet ut nog steeds stabiel, alleen bij het aanzetten van de pc als ik mn cd drive open heb staan gaat ie dicht en dan stopt ie halverwege ff :? dus volgens mij zit ik precies op de grens :)
Pagina: 1