Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Hoeveel Amp. door een display?

Pagina: 1
Acties:

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 20:41
Ik heb uit een simpel temperatuur metertje het display gesloopt en de elektronica die er achter zit.

Dit hele ding draait op 1,5V.. Als ik die op 5V aan wil sluiten zal er dus een weerstand tussen moeten. Spanningsval = 3,5V.

Goed, dan heb ik enkel het amperage nog nodig om de weerstandswaarde te bepalen.. maar als ik een multimeter in de kring zet geeft die 0,0mA aan? Is de multimeter kaduuk/bereik te klein of doe ik iets anders verkeerd ?

Verwijderd

hmmm, meet is wat anders met die meter ( ampere)
want mischien is je zekering in je meter stuk
lijkt me sterk dat zo'n display een onmeetbaar lage waarde heb

• Mephix
Sja.. meter lijkt goed.. felle blauwe led + weerstand op 12V = 12,3mA ..

Maar als dat amperage zo laag is.. zou dat dan betekenen dat ik een extreem hoge weerstand moet hebben ?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Zo'n metertje houd het vaak wel een maandje of 18 uit op een knoopcelletje van 100 mAh, oftewel we hebben het dan over microamperes (7 microampère in dit voorbeeld)
Je kunt beter een aantal diodes in serie zetten en daar een weerstandje voor zetten. Die diodes hebben een spanningsval van 0,3 of 0,6 V, dus er is vast wel een combinatie te vinden die vrij dicht bij de 1,5V zit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        -------o +5V
        |
       | |
       | |  R
       | |
        |
1.5V ---|
        |
       \ /
        |     Meerdere diodes met een totale spanningsval van 
       \ /                                         1,4 - 1,5V
        |
        -------o massa

[ Voor 43% gewijzigd door TD-er op 26-11-2002 21:22 . Reden: ASCII-art ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11 22:27
Zoek anders voor die 1,5V naar de LM317. Dit is een instelbare spanningsregelaar, iedere elektronicaboer verkoopt ze. Voordeel van deze schatjes is dat de stroom totaal onbelangrijk is (tenminste, zolang je onder de 1,5A blijft :) ). Enige wat je nog nodig hebt zijn wat weerstandjes en condensatoren (alles bij elkaar 2..3 pleuro?!?). Alvast om te beginnen deze:

http://www.national.com/pf/LM/LM317.html#Datasheet

if you're gonna be dumb you gotta be though

• Mephix
prisselada schreef op 26 November 2002 @ 21:15:
Zoek anders voor die 1,5V naar de LM317. Dit is een instelbare spanningsregelaar, iedere elektronicaboer verkoopt ze. Voordeel van deze schatjes is dat de stroom totaal onbelangrijk is (tenminste, zolang je onder de 1,5A blijft :) ). Enige wat je nog nodig hebt zijn wat weerstandjes en condensatoren (alles bij elkaar 2..3 pleuro?!?). Alvast om te beginnen deze:

http://www.national.com/pf/LM/LM317.html#Datasheet
Mja ben bekend met de LM's... heb zelf alle fans draaien op LM350 met potmeters ertussen... maar had eerlijk gezegd niet zoveel zin om zo moeilijk te doen.. d8 er ff met een weerstandje vanaf te zijn :(

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11 22:27
Mephix schreef op 26 November 2002 @ 21:18:
[...]

Mja ben bekend met de LM's... heb zelf alle fans draaien op LM350 met potmeters ertussen... maar had eerlijk gezegd niet zoveel zin om zo moeilijk te doen.. d8 er ff met een weerstandje vanaf te zijn :(
Nadeel van de "weerstandjes"-oplossing: de spanning (aan de 1.5V-kant) is niet onafhankelijk van de opgenomen stroom. Als de stroom hoger wordt, valt er meer spanning over de weerstanden en dus minder over de diodes en display.

Als je het oplost met een LM317 (of iets vergelijkbaars) is de 1.5V volledig onafhankelijk van de opgenomen stroom, of deze nou 1, 10 of 100[mA] is.

[ Voor 14% gewijzigd door prisselada op 26-11-2002 21:28 ]

if you're gonna be dumb you gotta be though

• Mephix
Er zit op dit moment een 1,5V AAA batt. aan, die zat ook in de temp meter. Ik denk dat ie er wel een jaartje of wat op moet kunnen draaien. Vind het daarom heel geschikt zo ;) Wel geinig dat ie het dan ook doet als pc uit staat.. met een extra schakelaar (transistor via voeding) kan ie ook op tijd komen te staan. PC uit? Tijd in beeld. PC aan? Temp in beeld.

Bedankt iig

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
De oplossing met die diodes moet lukken! Pak gewoon twee 1N4148 diodes en een weerstandje (10k) en evt een condensator van 10NF over de diodes heen om de ruis te verminderen (goedkope diodes ruisen).

Suc6 :)

Verwijderd

.......of je pakt natuurlijk gewoon een 3,5V ZenerDiode. Dan heb je direct je 1,5V. En zolang de belasting die er achter hangt niet al te groot is, werkt dit prima.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Ik denk dat die AA batterij eerder leeg is door zelfontlading (via de lucht/vette vingers whatever) dan door de belasting van de meter, dus ik denk dat dit een van de simpelste oplossingen is. Alleen wel uitkijken dat 'ie niet gaat lekken.
Mischien dat je het displaytje nog kunt modden door er een backlight oid in te maken, die aan gaat als je PC aan staat (van 5Volt bijv)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• RIVDSL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 16:34
TD-er schreef op 26 November 2002 @ 21:11:
Zo'n metertje houd het vaak wel een maandje of 18 uit op een knoopcelletje van 100 mAh, oftewel we hebben het dan over microamperes (7 microampère in dit voorbeeld)
Je kunt beter een aantal diodes in serie zetten en daar een weerstandje voor zetten. Die diodes hebben een spanningsval van 0,3 of 0,6 V, dus er is vast wel een combinatie te vinden die vrij dicht bij de 1,5V zit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        -------o +5V
        |
       | |
       | |  R
       | |
        |
1.5V ---|
        |
       \ /
        |     Meerdere diodes met een totale spanningsval van 
       \ /                                         1,4 - 1,5V
        |
        -------o massa
Je kunt natuurlijk ook in plaats van diodes leds nemen, dan kun je die gelijk gebruiken voor een backlight

p4 1,7 ghz, gigabyte 8IE, 768 MB DDR, Leadtek Geforce2 64mb AGP tv-out, Western Digital 80 gb 7200 rpm 2mb cache, HP CD-Writer+ 8290 4x/4x/24x, NEC ND-1300A, Creative Inspire 5300

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

.. la maar

[ Voor 95% gewijzigd door Fish op 27-11-2002 20:32 ]

Iperf

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 21:57

EntonoX

Team leider

meet je de stroom wel door je multimeter heen?? anders kijk je even bij de fabrikant specs... volgens mij trekt een displaytje iets van 20 mA...

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
zonder achtergrond verlichting heel weinig waarschijnlijk minder dan 100 uA

Repareren doe je zo.

Pagina: 1