as promised:
Verslag IS seminar i.s.m. Adobe, 13-12-2002
Hoewel een deel van de design community
twijfels had over het nut van dit seminar, vond ik het achteraf toch reuze nuttig.
De middag begon met een routebeschrijving die op verschillende manieren gelezen kon worden en daardoor leidde tot de verkeerde afslag, voor de mensen die vanaf de A9 komen zou het handig zijn als Adobe in het vervolg afslagnummers vermeld op haar routebeschrijving, maar na wat zoeken was de auto snel geparkeerd en het hoofdkantoor van Adobe gevonden.
Het seminar werd georganiseerd door InterNed Services, een hosting provider die ook internet acces aanbiedt. Laurens van InterNed Services (al hield hij zelf vol klant te zijn van) heette iedereen welkom en was duidelijk in zijn bedoelingen, we waren aanbelandt op de tupperware party van InterNed Services en daar kon hij maar beter eerlijk in zijn. Na het welkomstwoord nam Danny de Leijer van InterNed Services het woord over en na wat gegoochel met de microfoon maakte Danny ons duidelijk dat je ook ADSL via InterNed Services kan krijgen en dat dit natuurlijk fantastisch is en vele malen beter, sneller en mooier dan dat van de KPN. Hosting is ook mogelijk op het Windows 2000 platform en .Net willen ze in het tweede kwartaal van 2003 gaan aanbieden, het USP van InterNed Services… ze nemen de telefoon op als je belt. Al met al een erg onzeker voorkomen van Danny zelf, maar Laurens hielp hem er goed doorheen.
Na 10 minuten promotalk was het de buurt aan
Peter Villevoye , ingeschakelde freelancer, die ons ging vertellen wat de do’s and dont’s op het gebied van webdesign zijn en de eventuele valkuilen waar wij als professionele webdesigners toch nog wel eens in zouden kunnen vallen. Opvallend was het om te zien dat slechts vijf mensen in de hele zaal Jakob Nielsen kenden.
Peter had zijn voorbeelden zorgvuldig verzameld en ingedeeld in categorieën. We begonnen met de meest ranzige voorbeelden die hij had kunnen vinden. Peter legde uit dat er drie groepen mensen zijn waarvoor je nooit moet ontwerpen, te weten wetenschappers, horeca en familie. Helaas legde hij niet uit wat daarvan de reden was.
Na de smerige voorbeelden kwamen de foutjes, voorbeelden met ‘metatags all over the place’, door Peter aangeduid met ‘zoekcomputer’ tags, gekantelde teksten en gedeelde domeinnamen passeerden de revue.
Vervolgens haalde Peter het onderwerp leesbaarheid aan, dit kreeg al wat meer diepgang, en zaken als marges en ‘wall to wall text’ werden uitgelegd. Peter vervolgde met de uitleg van het begrip
‘mystery meat navigation’ , een term bedacht door Vincent Flanders van
www.webpagesthatsuck.com , waarmee onduidelijke navigatie structuren worden aangeven.
Wederom begeleidt door een rijk aantal voorbeelden legt Peter ons uit dat je ervoor moet zorgen dat de gebruiker zich nooit dom mag voelen en dat jij daar als designer veel in kan bij dragen.
Ter illustratie: Wat betekenen de iconen bovenaan
http://www.beatrijs.nl/ , of bekijk de navigatie van
http://www.oreille-electronique.org eens voor de gein, alhoewel ik bij deze laatste moet opmerken dat ik de mouseovers op Peter’s Macje niet zag verschijnen en daarmee het een stuk onlogischer leek. (Misschien een tip voor Peter om ook eens met een echte browser op een fatsoenlijke machine te kijken naar zijn voorbeelden, zoals het gros van de gebruikers het ziet zeg maar).
Verrast was ik toen ik ging zoeken op Peter’s naam in Google en uitkwam op deze
site, afgezien dat het design natuurlijk foei lelijk is, en goed in zijn eigen voorbeelden zou passen, vind ik dat de navigatie ook niet echt brengt wat het belooft.
Als tip gaf Peter ons nog mee om het boek
Don’t make me think van Steve Krug te lezen.
Na de pauze was het tijd voor het tweede deel van de tupperware party, ditmaal verzorgt door Adobe. Vlak voor de pauze had Peter nog even het onderwerp structureel werken aangehaald en daarop werd nu verder ingegaan aan de hand van Adobe producten en de samenwerking tussen deze producten.
Deze presentatie werd door Peter Villevoye en Ton Frederiks, de vaste demo man van Adobe, samen gedaan. Hoewel Ton in mijn ogen ontzettend veel van de pakketten afweet kan hij niet presenteren, dit vind ik persoonlijk altijd een beetje jammer. Zijn presentaties zijn vaak warrig en hij praat te veel in zichzelf. Ik besloot echter netjes te blijven zitten.
Begonnen werd met GoLive 6. Peter had vier onderdelen aangehaald die bijdragen aan gestructureerd werken:
• Stationaries
• Components
• Templates
• Stylesheets
Aan de hand van templates en smart objects (psd’s rechtstreeks in GoLive) werden de mogelijkheden van GoLive gedemonstreerd. Het is alleen jammer om te zien dat deze mogelijkheden met name handig zijn bij het maken van statische pagina’s en ik vraag me af hoeveel professionele bedrijven dit nog doen.
De kracht van variabelen in GoLive in samenwerking met Image Ready werd getoond aan de hand van een navigatie met rollovers. Het maken van je eigen style objecten in Image Ready werd en pasant ook nog even meegenomen.
Hierna werd het (voor mij) erg interessant met een korte presentatie van Adobe Graphics Server 2.0, een product dat net gelanceerd was in Europa en waar Ton ook nog niet al te veel van wist bleek. De mogelijkheden lijken mij in ieder geval oneindig. Afbeeldingen serveren op elk wensbaar formaat, Metadata toevoegen doormiddel van XML en de mogelijkheid om je eigen interface er tegenaan te scripten. Meer info is te vinden op
http://www.adobe.com/products/server/graphics/main.html.
Na de Graphics Server werd het werken met de Adobe Web Workgroup Server gepresenteerd, een collaboration tool die gebruik maakt van WebDAV, samen werken aan een project via een centrale server, html, psd’s in en uit checken, versioning, al met al niet echt vernieuwend en reeds in vele jasjes verkrijgbaar, maar het is leuk dat Adobe het nu ook heeft.
Als tip gaf Ton ons nog
http://www.adobeevangelists.com mee en daarmee kwam er een eind aan de middag. Voor de geïnteresseerden volgde er nog een demo van LiveMotion door Peter, maar daarvoor heb ik vriendelijk bedankt.
De kritiek die er van te voren was kan ik deels begrijpen en deels ondersteunen, maar ik denk dat voor mezelf dit een nuttige middag is geweest waarbij met name de ontdekking van het bestaan van de Adobe Graphics Server voor mij het meest waardevol is geweest en het ‘adjust paardenpiemel’ gehalte was deze middag in mijn ogen, mede door de presentatie van Peter Villevoye dan ook bijzonder laag.
Wil ik nog even kwijt dat ik de combi met InterNed Services wel wat raar vond, in mijn ogen nemen designers binnen een bedrijf geen beslissingen m.b.t. hosting of acces providers, maar goed, de koffie smaakte er niet minder om.