Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Asus Q-Fan/Antec TruePower > welke rpm fans halen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sorry voor de beginnersvraag, maar ik kon het antwoord niet vinden in de faq of search, en Antec tech support duurt wel erg lang...

Ik sta op het punt om een Asus mobo met Q-Fan en een Antec TruePower PSU te halen. Beiden hebben opties om de snelheid van de fans automatisch of handmatig aan te passen aan systeembelasting en temp. (lekker stil :)). Mijn vraag is nu wat voor fans ik daar bij moet halen. Moet ik fans halen met standaard hoge rpm (zeg 3000), zodat ze in ieder geval snel genoeg kunnen indien nodig? Of kan ik net zo goed fans halen met standaard lage rpm (zeg 1500)? Kunnen die laatsten wel sneller dan 1500rpm draaien indien nodig?

Zijn verder 2 fans, 1 voor onder en 1 PSU, genoeg voor een niet overgeklokte PC? Of beter 4?
EDIT: De CPU heeft zijn eigen koeling: Zalman 6500B Al-Cu

Oh, en het worden trouwens Papst fans, dus merkadvies is niet nodig!

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 19:01 ]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik heb een Asus mobo met Q-fan en een Antec PSU. dit werkt prima op zich, maar het Q-fan verhaal werkt alleen als je de fans ook op je mobo aan kan sluiten. meestal zit er zon 4 pins molex aan, en dan kan het niet. sommige fans hebben wel een rpm monitor kabeltje bij wat op je mobo past maar daarmee kan je de rpm van je fans niet regelen.
wat je kan doen is:
verloopkabeltje maken, of
fans halen met een snelheids regelaar, zo kan je zelf de speed/lawaai regelen (baybusje doet ook wonderen btw, 7 en 12 volt)
ik zou niet voor lage rpm fans gaan, tenzij je snapt dat die dingen veel minder lucht verplaatsen. ik zou ook bijna fans van pabst halen die maar 12 Db geluid produceren ipv 30... maar tevens ook de helft van de lucht verplaatsen :+

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
thanx!

Als ik het goed begrijp hebben de meeste fans dus een 4-pins aansluiting? De Fan Only aansluitingen op m'n PSU zijn 3-pins, die op de mobo dan dus vast ook...

Wat hebben die functies dan voor nut als de meeste fans er niet op werken? Er zullen toch wel fans zijn met 3-pins aansluitingen? die dus wel werken met Antec's Low Noise Technology of Asus Q-Fan?

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:36
Q-Fan werkt alleen voor de fan van je processor. Dus niet voor je voeding helaas.

Verwijderd

Topicstarter
thanx, ik zat dat toevallig net te lezen op een url die Asus tech support me gemaild had :)
die Antec TruePower kan wel de speed van de andere fans regelen, alleen geeft Antec geen antwoord over welke fans ik dan moet gebruiken...

dit is wat er op de site staat:
Antec Low Noise Technology substantially reduces overall system noise. Using an advanced temperature response system the power supply fans run at the lowest speed appropriate to load and conditions. This system achieves optimum balance between necessary cooling and noise reduction. Dedicated Fan Only connectors allow TruePower power supplies to control and monitor the speed of up to three case fans. The connected case fans will then operate at lower speeds until more cooling is needed.

The TruePower Fan Only connectors are designed to power standard fans only. Attaching thermally-controlled fans to these connectors will likely result in unpredictable and undesired behavior. Thermally-controlled fans should only be connected to the standard 4-pin Peripheral Power Connectors.

Please do not connect more than three external fans to the Fan Only connectors in any combination. For maximum cooling you may choose to connect the case fans to the regular 4-pin peripheral connectors, but in this fashion noise will not be reduced.
Geen fans met temp sensoren gebruiken dus, maar 'standard fans'. Heeft elke 'standard fan' een 3-pins aansluiting, voor de Fan Only connectors?

Verwijderd

die speciale fan only voedingsdraadjes uit je true power zijn voor je casefans die al naar gelang de temp in je VOEDING deze fans harder of zachter laat draaien.

En dat is en stuk zachter dan een gewoon voedingdraadje. (geloof me)

:)

Verwijderd

En om even antwoord op je vraag te geven 8) je kan toch ook Antec case fans halen?? Deze zitten ook in mijn kast en zijn redelijk stil.
(mits aangestuurd door de drie aansluitingen uit je voeding)

Papst zijn natuurlijk stiller maar die laat ie dan ook zachter draaien (en ik weet niet of die de goede aansluiting hebben) en dan hebben ze niet veel CFM als je het mij vraagt.

• Doublehomme
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb zelf slechte ervaring met die Q-fan.
Ik had die optie aangezet en ik dacht van, lekker rustig. Maar ik vond het wel verdacht rustig, dus ik ging maar eens kijken. Bleek de fan van me koeler stil te staan!
Ik gelijk gereset en kijk in de bios: 72 graden (als ik me goed herinner)! Net op tijd ingegrepen dus....

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:36
Bij mij werkte het perfect. Inderdaad werkte, omdat de nieuwste BIOS andere waardes aanhoud van de temperatuur. Maar met die ene BIOS versie ging de RPM van 2500 naar 2000. Toen had ik echt een hele stille pc. Processor was toen rond de 40 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 15:30:
En om even antwoord op je vraag te geven 8) je kan toch ook Antec case fans halen?? Deze zitten ook in mijn kast en zijn redelijk stil.
(mits aangestuurd door de drie aansluitingen uit je voeding)

Papst zijn natuurlijk stiller maar die laat ie dan ook zachter draaien (en ik weet niet of die de goede aansluiting hebben) en dan hebben ze niet veel CFM als je het mij vraagt.
thanx allemaal!

Antec fans is een idee... maar toch, Papst fans heb je natuurlijk ook in verschillende snelheden....
denk toch dat ik maar voor de 8412NGML ga, met maar 19dB herrie en 26,5 CFM per stuk (2050rpm). als ik er 3 haal, moet dat samen met de PSU fans genoeg luchtverplaatsing opleveren lijkt me? ik ben niet van plan te gaan overklokken, stabiliteit is voor mij het belangrijkst.
En als de aansluitingen niet passen gaan ze gewoon weer terug :) Thermaltake zet namelijk wel op z'n site welke aansluitingen er op zitten, en daar zitten zeker 3-pins bij...

wat Q-Fan betreft, die functie ga ik wnl niet eens meer gebruiken, aangezien ie alleen voor de CPU fan blijkt te zijn. daar zet ik een Zalman CNPS6500B Alcu op en, niet overgeklokt, zal de bijbehorende fan op Silent Mode wel voldoen.

als iemand nu al kan zeggen welke aansluitingen de Papst fans hebben, graag!
Pagina: 1