Toon posts:

hoe krijg ik iets koel maar wel stil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoe krijg ik iets koel maar wel stil met luchtkoeling?
ik ben een houten kast van m'n oma aan het verbouwen >:) en ga daar heel wat 486/586s in doen (stuk of 8/9) en ga misschien een motor van een föhn gebruiken :P (draait supersnel) met een leuk propellertje. het enige nadeel is datie niet bepaalt stil is dut wil de kast eigenlijk stiller maken maar het probleem is dat de kast niet te warm mag worden.
iemand een of meerdere idee(ën)?

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
maar de procs kan je alleen met sinkje koelen en de fan van de voeding modden naar 7v dan is het lekker stil

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 13:19

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

je kunt paar van die 12 cm fans op 220 erin zetten....2 erin/2 eruit moet voldoende zijn. Dit hoeft niet duur te zijn...ik heb er 1 2 hands..speciaal heirvoor voor 4.50 kunne kopen.

T60P Widescreen

Verwijderd

Topicstarter
ja maar ik wil dat leuke motortje erin doen en die maakt aardig wat lawaai. geen andere ideeën, zoals isolatie?

Verwijderd

Topicstarter
grote fans zijn inderdaar ook geen slecht idee :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 18:57:
ja maar ik wil dat leuke motortje erin doen en die maakt aardig wat lawaai. geen andere ideeën, zoals isolatie?
Je zegt zelf al dat dat motortje zoveel herrie maakt, gebruik hem nou gewoon niet, paar grote fans is heel wat oma vriendelijker

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:34
je wil een leuk motortje erin doen die veel lawaai maakt terwijl hij juist stil moet zijn?
heatsinkje, hoogstens 2 fans op7 volt, alsof een 486 heet word

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

wat wil je eigenlijk met dat kastje gaan doen??? nasa speelen met je buurjonge?

Verwijderd

wat moet je eingelijk met 8 of 9 486/586s in 1 kast |:(
maja als je dat graag wil moet je gewoon er een paar grote fan's ingooien en dan mooi op 7 volt ofzo..
want die oude bakkies worden tog niet zo warm en kunnen best wel wat hebben..
en ook nog als je 8 of 9 moederborden gaat gebruiken heb je ook 8 of 9 voedingen ofniet??
dan zorgen die voedingen ook wel voor de nodige luchtstroom, dus als je nu die voedingen een beetje handig in je kast monteerd dan heb je die extra fan's niet eens nodig.. :) :)

Verwijderd

Er zit een soort van wetmatig verband tussen toerental vd fan, grootte van de fan, luchtverplaatsing en geluidsproduktie.

In het algemeen kan je het volgende stellen:
Voor dezelfde luchtverplaatsing moet een kleine fan sneller draaien dan een grote en maakt daarbij meer geluid. Om minder geluid te krijgen bij dezelfde luchtverplaatsing moet je dus een grotere fan nemen op een lager toerental.

/me gaat binnenkort 'ns langs een autosloper om te luisteren. Zag laatst in een gesloopte auto een fan van 30 of 40 cm, ben benieuwd hoeveel geluid en lucht daaruit komt. Zou net in een sidepanel moeten passen :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 19:11:
/me gaat binnenkort 'ns langs een autosloper om te luisteren. Zag laatst in een gesloopte auto een fan van 30 of 40 cm, ben benieuwd hoeveel geluid en lucht daaruit komt. Zou net in een sidepanel moeten passen :).
Vind daar maar eens een fingerguard voor ;) Daar wil je je vinger namelijk niet tussen hebben denk ik zo :o

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 19:09:
wat moet je eingelijk met 8 of 9 486/586s in 1 kast |:(
maja als je dat graag wil moet je gewoon er een paar grote fan's ingooien en dan mooi op 7 volt ofzo..
want die oude bakkies worden tog niet zo warm en kunnen best wel wat hebben..
en ook nog als je 8 of 9 moederborden gaat gebruiken heb je ook 8 of 9 voedingen ofniet??
dan zorgen die voedingen ook wel voor de nodige luchtstroom, dus als je nu die voedingen een beetje handig in je kast monteerd dan heb je die extra fan's niet eens nodig.. :) :)
_/-\o_ da's ongeveer wel waar ja :*)
ze zitten nog wel in laadjes :)

ik heb zelf ook wat ideeën opgedaan:
- de motor helemaal verpakken met isolatie en de as er laten uitsteken
- in de lucht laten hangen, zodat 't geluid niet direct in de want gaat

iemand ook enig idee hoe ik de voltage omlaag breng? (circuit graag)
ik gebruik een 9v ptt adapter (van een antwoordapparaat ;)) 600mA (5.4VA)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 19:11:

ik heb ook zo een ding :)
die wil je dus NIET in je pc hebben 8)
die dinggen maken een behoorlijke herrie voor wat ze aan lucht verplaatsen :+
dus je kunt het beter niet doen. ;) ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil ze trouwens gewoon als crappy server gebruiken :P
(internet en LAN)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 19:13:
[...]

Vind daar maar eens een fingerguard voor ;) Daar wil je je vinger namelijk niet tussen hebben denk ik zo :o
Lol :)

Ik zat zelf te denken aan fijn gaas.. kippengaas of fijner. Met die wetmatigheid die ik hierboven schetste zou het toerental wel eens zo laag kunnen zijn dat het gevaar wel mee zal vallen, ff testen met mijn broertje^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H een worteltje ;)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:08

AcouSE

Swedish Chef

[CME] -> [DOC]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 19:17:
iemand ook enig idee hoe ik de voltage omlaag breng? (circuit graag)
ik gebruik een 9v ptt adapter (van een antwoordapparaat ;)) 600mA (5.4VA)
weerstandje er tussen gooien??
kijk maar eens in de CME faq.
zelfde idee als met een ledje.

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06-2021
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat van je actie :) pics!!

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 10:40
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 19:11:
Er zit een soort van wetmatig verband tussen toerental vd fan, grootte van de fan, luchtverplaatsing en geluidsproduktie.

In het algemeen kan je het volgende stellen:
Voor dezelfde luchtverplaatsing moet een kleine fan sneller draaien dan een grote en maakt daarbij meer geluid. Om minder geluid te krijgen bij dezelfde luchtverplaatsing moet je dus een grotere fan nemen op een lager toerental.

Heel veel lawaai! Je hebt vast wel eens voor een auto gestaan die net z'n motor heeft uitgezet en waarvan de radiatorfan nog effe doordraait. Dat hoor je binnen in je huis zelfs nog als ie voor de deur staat...
't Is natuurlijk wel verleidelijk, heb zelf ook eens een airco fan proberen in te bouwen in m'n case, miste NET een paar mm, ding was ook een cm of 30 en maakte relatief weinig lawaai

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-02 14:45
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 19:13:
[...]

En toen was er kippengaas :)

edit:
Eerdere reactie @ kippengaas niet gezien

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 27-11-2002 15:23 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Verwijderd

je moet je pc in vulling stoppen :) Zijn wel erg duur :(

Verwijderd

Hoe bedoel je in vulling? gewoon vol met wat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 18:08:
Hoe bedoel je in vulling? gewoon vol met wat?
die troep dat ook in banken zit en in matrassen :0

Verwijderd

dat fikt jong hehe, trouwens ik heb zo een slotcooler dat je in de pci steekt en ik zou niet willen dar mijn vulling erin reepjes vanachter uitkomt :Y) :9 |:(
Pagina: 1