[algemene info] Verschil IP en TCP/IP?

Pagina: 1
Acties:
  • 609 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet morgen voor de klas een stukje gaan vertellen over het internet en dat gaat dan vooral over de achterliggende techniek. Dit hou ik wel simpel, want anders begrijpt niemand er meer iets van ;)

Nou stuiite ik op deze webpagina en dat riep een vraag bij mij op: Wat is nou eigenlijk het verschil tussen IP en TCP/IP, of anders gezegd: Wat houden beiden nou eigenlijk in? Zoals ik het lees is IP gelijk aan TCP/IP, maar dat lijkt me sterk...

De FAQ heeft me niks opgeleverd, evenals de search :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

SambalBij

We're all MAD here

TCP ligt in feite bovenop IP.

IP is een netwerkprotocol (OSI model laag 3) en zorgt voor de routering van pakketten over netwerken.

TCP (en ook UDP) ligt daar bovenop (transportprotocol, OSI laag 4), en zorgt voor het opzetten van een verbinding tussen nodes. Zaken als foutdetectie en correctie worden ook door het TCP protocol gedaan.

Voor een hele simpele uitleg zie hier: http://userpages.umbc.edu/~jack/ifsm498d/tcpip-intro.html

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp wordt met IP vanaf de user naar de server v/d provider geconnect en de server connect met TCP/IP naar een andere server die de juiste pagina teruggeeft. De server geeft het dan met IP terug naar de gebruiker. Toch :?

/edit:
Lees ik dat artikel nog ff door, stuik ik op dit:
Application Layer
Some of the applications we will cover are SMTP (mail), Telnet, FTP, Rlogin, NFS, NIS, and LPD
Transport Layer
The transport uses two protocols, UDP and TCP. UDP which stands for User Datagram Protocol does not gaurentee packet delivery and applications which use this must provide their own means of verifying delivery. TCP does gaurentee delivery of packets to the applications which use it.
Network Layer
The network layer is concerned with packet routing and used low level protocols such as ICMP, IP, and IGMP. In addition, routing protocols such as RIP, OSPF, and EGP will be discussed.
Link Layer
The link layer is concerned with the actual transmittal of packets as well as IP to ethernet address translation. This layer is concerned with Arp, the device driver, and Rarp.
Volgens mij heb ik het nu toch weer verkeerd begrepen :( Zoals jullie mischien gemerkt hebben ben ik niet zo heel erg thuis in netwerken ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 13:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Nee :)
Netwerkverkeer kan je opdelen in lagen. Zo is de onderste laag slechts het versturen van stroompjes, bijvoorbeeld.
Stel dat je een Ethernet hebt (dat is zeg maar een normaal thuis-/bedrijfsnetwerk), en je bezoekt een website, dan wordt je data als volgt ingepakt:
de HTTP-data wordt verpakt in een TCP-pakketje. HTTP werkt op basis van TCP, namelijk.
Vervolgens wordt dit TCP-pakket in een IP-pakket gestopt. Het IP-pakket bevat informatie als het ip adres van de geadresseerde, het ip-adres van de verstuurder en de poortnummers.
Vervolgens wordt dit IP-pakket weer in een Ethernet-pakket (-frame) gestopt en zo kan deze over het netwerk verstuurd worden. Stel dat je op weg naar de webserver andere typen netwerken tegenkomt (bijvoorbeeld over de backbones van het Internet, dat is echt geen Ethernet ;) ), dan kan het IP pakket met daarin het TCP pakket uit het Ethernetpakket worden gelicht en geplaatst worden in een pakket dat geschikt is voor het desbetreffende type netwerk.

Beetje vaag verhaal? Kijk eens het filmpje van www.warriorsofthe.net. Zeker doen! Verklaart een hoop!

[ Voor 5% gewijzigd door MrTinux op 26-11-2002 18:49 . Reden: edit: WotN was al genoemd :( Maar mijn verhaaltje is uitgebreider >:) ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 19:06
Om het ff anders te zeggen; TCP/IP is een algemene benaming van een zooi protocollen die gebruikt worden bij communicatie op het internet(en dus ook op de verschillende layers). Onder die protocollen valt SNMP en SMTP ed, maar ook IP, wat een van de protocollen is.

In de bovenstaande uitleg heb ik dus ff geen bullshit over layers toe gevoegd, maar de bovenstaande protocollen kunnen dus best om meerdere layers werken. Dat filmpie van warriors of the net zegt trouwens nix over layers ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt allemaal! Ik heb het filmpje eens bekeken en nagedacht en volgens mij snap ik het nu. TCP is de brief, IP de envellope. Het geheel (met de brievenbus ed ;)) heet TCP/IP. Klopt dat wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:55

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Afbeeldingslocatie: http://www.bb-zone.com/SLGFG/figures/OSI-TCP.gif

Dus TCP is idd een soort brief en IP de envelop en je hardware zet het in de "brievenbus" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heel erg bedankt iedereen! Dat wordt wel een goede spreekbuurt morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 20:15:
Ok, heel erg bedankt iedereen! Dat wordt wel een goede spreekbuurt morgen.
Suc6, misschien nog een klein tipje als je dit nog leest ...
Laat het Warriors of the Net filmpje zien, dit filmpje is hufter proof en begrijpt iedereen (zelfs mijn vader :))
Pagina: 1