Toon posts:

Cache geheugen testen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het vermoeden dat het cache geheugen van mijn proc (Athlon 1200) misschien niet goed is.
Dit vermoeden is gekomen doordat mijn geheugen fouten gaf. Dit was onder andere in windows, maar ook met memtest86. Docmem trof echter geen fouten aan.
Bij memtest86 werden de fouten aangetroffen in test #5. Dit is iets van moving inversion. Er wordt dan volgens mij ook gebruik gemaakt van het cache geheugen. Dit heb ik bij deze test geprobeerd uit te zetten, maar dat lukte niet. (kan nog proberen de cache in de BIOS uit te zetten)
Nu vroeg ik mij af of er een test programma is dat alleen je cache geheugen checkt, dan kan ik namelijk kijken of dat de oorzaak is.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Sisoft Sandra kan je cache bandwith testen.
Als sandra crashed of extreem rare waardes aangeeft kan je ervan uitgaan dat hier een probleempje kan zijn...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cache kun je gewoon via BIOS uitschakelen :)

Als de tests daarna slagen, dan is de oorzaak duidelijk.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:50
BalusC schreef op 26 november 2002 @ 22:26:
Cache kun je gewoon via BIOS uitschakelen :)

Als de tests daarna slagen, dan is de oorzaak duidelijk.
Met ouwe mobo's kan het nog maar L1 + L2 cache is tegenwoordig meer een hidden functie ;).

Verwijderd

Termi schreef op 26 November 2002 @ 22:52:
[...]

Met ouwe mobo's kan het nog maar L1 + L2 cache is tegenwoordig meer een hidden functie ;).
Neuj, bij een Asus A7V333 en Asus A7V8X is die optie nog steeds beschikbaar in het BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus A7v133, daar heb ik ook nog steeds die optie. Heb cache uitgezet in de BIOS maar dan zegt memtest86 dat ie nog steeds cache gebruikt :( . Ik ga nu ff testen met sandra sisoft, ff kijken wat daar uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de mensen die er misschien nog iets aan hebben (je weet maar nooit).
De processor was zoals ik dacht inderdaad kapot. Ik heb het cache geheugen uitgezet in de BIOS, ik weet niet in hoeverre memtest86 zich daar iets van aan trekt. De foutmeldingen bleven toch terugkeren, ook bij memtest86.

Ik heb sandra sisoft gedraaid, maar die gaf geen foutmeldingen o.i.d.

Ik heb memtest nogmaals gedraaid met ander geheugen, ook weer fouten, uiteindelijk andere processor met als resultaat dat ik geen foutmeldingen meer kreeg.

Verwijderd

Dan is er nog een optie, een sleutelhanger ervan maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 23:21:
Dan is er nog een optie, een sleutelhanger ervan maken ;)
idd, maar ik krijg er waarschijnlijk €60,- voor terug, maar dan moet ik m inleveren.
Pagina: 1