[ADSL] Nieuwe modems & Port- / Protocol mappen

Pagina: 1
Acties:

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Ik heb hier een ADSL over ISDN doe-t-zelf pakket, met een modem wat ik nog nooit heb gezien: Speedtouch 500i Multi-User ADSL Gateway. Ik dacht eerst: he hebben ze me po een multi-user pakket opgestuurd? maar dat is niet het geval aangezien er maar 1 ethernet port opzit ipv 4. (in he boekje staat nl dat een multi-user pakket hetzelfde modem krijgt, maar dan met 4 ethernet ports)

Nou qua aansluiten had ik geen problemen, maar wat het verschil dus is met de 'oude' modems is dat het modem nu direct de verbinding met XS4ALL opbouwt, in plaats van de PC of de Vigor (die ik ook heb staan). Dat leverde echter geen problemen op, gewoon de Vigor op Broadband gezet ipv PPTP, en het werkt perfect.

Toen dacht ik 'port 25 moet worden doorgemapt naar de server' dus ik in de modem kijken: jawel ik zie een optie, ik mapping gemaakt naar Vigor, op de Vigor een mapping gemaakt naar de server, en een telnet van buiten naar port 25 geeft me netjes de SMTP server.

Maar nu het probleem:

ik heb thuis ook ADSL icm een Vigor, en wil een LAN-to-LAN profile aanmaken: de vigors bij mij thuis en hier bij mijn klant kunnen dan, indien nodig, een VPN-tunnel opzetten zodat ik van huis uit eebn stukje beheer kan doen. Echter: in de oude situatie (met de oude modems) fungeert de modem als onzichtbaar device, en ieder request naar het ip-adres wordt afgehandeld door de vigor. Maar omdat dat nieuwe modem hier bij mijn klant ook een NAT-device is, komen requests niet zomaar op de vigor en moet ik dus ook voor die VPN tunnel gaan mappen. Het probleem is echter dat ik hiervoor behalve port 1723 (PPTP) ook het GRE-protocol moet gaan mappen (waarom weet ik niet precies, maar dat begreep ik van een goede vriend van me die erg veel van deze materie afweet (op got heettie vanwegen)), en hoe dit moet kan ik niet vinden in de setup van de modem.

Wat ik dus eigenlijk wil is:
- hoe kan ik het GRE-protocol doormappen naar de vigor
- en anders: kan ik deze nieuwe modem net zo laten werken als de 'oude' modems

PS volgens mij werkt deze modem nu netzo als een getweakte 'oud' modem??

Met of zonder mayonaise?

• Y0ur1
  • Niet online
begrijp ik hier nou uit dat die modem gewoon een getweakte home is maar dan officieel?

• Boudi

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
YT-Croc schreef op 26 November 2002 @ 16:20:
begrijp ik hier nou uit dat die modem gewoon een getweakte home is maar dan officieel?
volgens mij wel ja: de modem is bouwt de verbinding (je geeft ook je user/pass in de modem op) en je clients geef je als default gateway 10.0.0.138. Standaard staat dit modem ook te DHCP-en in voor de pool 10.0.0.150-200

Met of zonder mayonaise?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Hier is wat info over dat modem:
Het Ethernet-modem ondergaat een aanzienlijke wijziging per 1 november. Dit modem wordt vervangen door een routermodem met 1 poort. Verder heeft dit modem een heel andere look en feel, en beschikt het over een installatie wizard. Het Multi-PC modem wordt door dit zelfde modem vervangen, maar beschikt daarnaast over een 100 base T 4ports switch.
Voor de rest zijn er vrijwel geen verschillen met de oude modems. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Boudi

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Voor de rest zijn er vrijwel geen verschillen met de oude modems
Nee, maar er zit wel een huge verschil tussen een 'modem' en een 'routermodem'....

Met of zonder mayonaise?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Boudi schreef op 26 November 2002 @ 16:29:
[...]

Nee, maar er zit wel een huge verschil tussen een 'modem' en een 'routermodem'....
Dat was de oude ook al, door 1 cijfer in de software te veranderen. :)

• Boudi

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
[kick]
inmiddels iemand die ook al een beetje ervaringen heeft met de nieuwe modems/routers van KPN??

Met of zonder mayonaise?

• bakkiepleur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-08-2021

bakkiepleur

Zwart zonder Suiker

Iemand al enig idee of het mogelijk is om niet via dat %#$& apparaat in te bellen??

Wil nammelijk dat alles gedaan wordt door mijn unex router. (routing dhcp enz enz)

SNIK ik wil gewoon weer een oude speedtouch modem :'(

[ Voor 11% gewijzigd door bakkiepleur op 03-12-2002 22:56 ]

• Boudi

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Draytek Vigor 2600 serie heeft een ingebouwd modem dus je houdt dezelfde functionaliteiten als voorheen... alleen deze werkt alleen nog maar met ADSL over een analoge lijn :(

Met of zonder mayonaise?

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Op de Alcatel site is volgensmij ook nog geen handleiding te vinden, vreemd. Op mn werk heb ik wel zo een ding staan + handleiding, maar volgensmij staat daar niks in over mappings ed.
edit :
na een wat grondigere zoektocht ben ik het volgende tegen gekomen. hier staat ook in hoe je porten moet mappen.
http://www.mxstream.nl/su..._gawethernetmultipcv4.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door QBiT op 04-12-2002 14:08 ]

Pagina: 1