Opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

• Meneer_Huijs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-01 17:45
Machine:

mobo: Abit KT7A
voeding: 300W
Proc: duron 800Mhz
Mem: 128 Mb
HDD: Maxtor D740-6L 40Gb

Probleem:
Alles netjes aangesloten. WinXp geinstalleerd, klaar :) Nadat de computer echter helemaal uitgeschakeld is en weer aangezet wordt geeft de HDD een bootfailure.

Bij het installeren wordt dus een paar keer gereboot, en dat is geen probleem. Pas als de pc wordt uitgeschakeld en daarna weer aangezet: BOOTFAILURE :'(

Het mobo heeft al een tijd dienst gedaan met proc en geheugen. De schijf ook, alleen de combinatie is nieuw... De schijf komt uit een raid 0 opstelling (promise fasttrack100) en ik heb m goed leeggehaald..

Iemand een ideetje waarom de koude start resulteerd in een bootfailure?

X670 | Ryzen 7950 | 128 Gb | RTX 4090

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan van alles zijn, voeding die net tekortschiet, de harddisks die bij een koude start te langzaam opspinnen om herkend te kunnen worden, moederbord die gaar begint te worden, etcetera.. Probeer de onderdelen een voor een te testen om het e.e.a. uit te sluiten :)

• Meneer_Huijs
jep.. ligt voor de hand om dat te doen, dus dat heb ik maar gedaan...

Schijf is goed, proc, cdrom en geheugen ook... Heb de zaak al wel weer n keertje opgestart gekregen.. Maar dat lukt dus alleen als de windows cd in de cd-rom zit. Bij het opstarten vraagt de compu of je van de cd wilt opstarten.. Als je dit dan niet doet, start de computer gewoon op. Als je geen cd in het laatje steekt: bootfailure..
De windows cd heb ik ook al om mijn eigen pc mee te installeren en no porblemo...

Ik snap het niet... :?

Verwijderd

Heyz, ik heb dit ook een keer gehad. Precies hetzelfde. Ik heb toen de hele bende geformatteerd en opnieuw geinstalleerd. Probleem opgelost.

Succes.

• Meneer_Huijs
Ok.. ik heb er een andere schijf aan gehangen, geformatteerd en er een andere winXP opgezet, maar ook dan blijft het probleem precies hetzelfde.. probleem ligt dus bij het moederbord... zou ik iig denken..

Verwijderd

of win xp is niet goed gekopieerd? of is het een legale?
kdenk niet dat het aan je moederbord ligt maar aan je bootbestand.

• Meneer_Huijs
Probleem verholpen... Ik heb het bios gereset naar failsafe -> toen wilde het plankje niet meer opstarten en was het halverwege het bios al afgelopen.. Toen de Optimized settings in het bios geladen... nu doet ie t wel, wonder boven wonder... :/

Pagina: 1