Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Airflow optimaliseren...HULP :(

Pagina: 1
Acties:

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik heb net even de FAQ gekeken over airflow maar het is me nog niet helemaal duidelijk!

Situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/air.jpg

Heb sinds gister dus mijn Chieftec Dragon big tower...+ nieuwe fan's. Maar ik wil dus mijn airflow optimaal hebben.

De situatie is dus:

FAN1: 80mm RPM regelbare fan in zijpaneel die lucht aanzuigt in de kast
FAN2: 80mm RPM regelbare fan die warme lucht van CPU wegblaast
FAN3: Nog niks, maar wordt 92mm (regelbare) fan die lucht wegblaast uit kast
FAN4: 80mm RPM regelbare fan voorin onder die lucht aanzuigt in de kast

Maar is dit nou een optimale opstelling? Of kan ik bijvoorbeeld FAN1 beter lucht UIT laten blazen?

offtopic:
Nog een klein vraagje, hoe werk ik mijn kabelzooi het beste weg in de kast? ATA kabels zijn al geround.....kan ik het beste TIErips gebruiken...of van die kabelbundelaars?

Default blanke hetero

Verwijderd

Ik denk dat je beter je CPU fan om kunt draaien, nu blaast hij tegen de stroom in van fan 1.

• Ebayzo
:? Maar je laat een CPU fan niet blazen (Toch :? ) De warme lucht moet toch juist weg :?

Default blanke hetero

Verwijderd

De opstelling is voor de rest wel goed, je zal een betere airflow krijgen zodra je die derde hebt geplaatst. Want je hebt nu alleen maar intake en dat is niet zo bevorderlijk voor je airflow. (regeltje: meer outtake dan intake ;) )

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 11:44
Ik denk dat je de CPU fan beter lucht naar de CPU kunt laten blazen. En dan FAN1 ook lucht naar binnen laten blazen. Op deze manier krijgt de CPU voldoende koude lucht (van buiten)
welke als warme lucht zal stijgen en dan door FAN3 + Voeding naar buiten gebracht wordt.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
ik zal eerder wat boven in plaatsten warme lucht stijgt op :)
en de processor cooler moet niet van zicht afblazen :) en fan 1 naar binnen..

[ Voor 9% gewijzigd door _MaLa_ op 26-11-2002 12:47 ]

• GF
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 16:42

GF

Als ik dat plaatje zo zie zit je cpu fan er toch aardig wat boven fan1. Aangezien warme lucht opstijgt lijkt me beter als je lucht aanzuigt ipv wegblaast bij fan1.

Zo heb ik het eerst gehad totdat de herrie me teveel werd en alles er uit heb gezet. Sindsdien staan fans bijna nooit aan. Ga denk ik maar eens watercooling proberen :)

Verwijderd

cpu fan blaast op de heatsink die op je proc zit. dus die moet richting processor blazen.

• Ebayzo
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 12:52:
cpu fan blaast op de heatsink die op je proc zit. dus die moet richting processor blazen.
Jep..maar d8 dat de CPU fan juist warme lucht moest weghalen....dus BLAZEN van de CPU af. Maar moet hem dus NAAR de CPU laten blazen?

Default blanke hetero

• _MaLa_
MisteryMan schreef op 26 November 2002 @ 12:54:
[...]

Jep..maar d8 dat de CPU fan juist warme lucht moest weghalen....dus BLAZEN van de CPU af. Maar moet hem dus NAAR de CPU laten blazen?
hij moet koelblok koelen niet afvoeren |:( en er moet koele lucttoevoer zijn om de temp lager te maken dus dan richt je die van je zei paneel naar binnen :O

Verwijderd

MisteryMan schreef op 26 November 2002 @ 12:54:
[...]

inderdaad. het koelblok is de echte processor koeler, de fan zorgt alleen maar voor de voldoende lage temp van het koelblok.

• Ebayzo
Hmmm..Mkay!

Dan ga ik zo ff naar de bouwmarkt :) FF wat materiaaltjes halen...

- TIErips (Of hoe schrijf je het)
- Kabelbundelaars
- Kleine kroonsteentjes
- Dubbelzijdige tape
- Elektriciteit draad

En dan nog ff naar de PC boer voor:

- 92mm FAN (Regelbaar)
- Casebadge’s

En dan weer eventjes knutselen :)

Kwam er trouwens achter dat de CPU fan al lucht op het blokje blies :P Had hem "fout" gemonteerd :)

Default blanke hetero

• _MaLa_
MisteryMan schreef op 26 november 2002 @ 13:03:
Hmmm..Mkay!

Dan ga ik zo ff naar de bouwmarkt :) FF wat materiaaltjes halen...

- TIErips (Of hoe schrijf je het)
- Kabelbundelaars
- Kleine kroonsteentjes
- Dubbelzijdige tape
- Elektriciteit draad

En dan nog ff naar de PC boer voor:

- 92mm FAN (Regelbaar)
- Casebadge’s

En dan weer eventjes knutselen :)

Kwam er trouwens achter dat de CPU fan al lucht op het blokje blies :P Had hem "fout" gemonteerd :)
92 mm ?

meestal is het 80 voor boven in je kast.... :D

• Ebayzo
_MaLa_ schreef op 26 November 2002 @ 13:04:
[...]

92 mm ?

meestal is het 80 voor boven in je kast.... :D
Nope...is 92mm :) Heb het ook ff nagemeten voor zekerheid!

Default blanke hetero

Verwijderd

Bovenin de big tower van Chieftec past een 92 mm.
Alle andere fans zijn 80 mm.

Shit, misteryman was me voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 13:08 ]

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Ik heb zelf een Chieftec en heb de fan in de deur niet aangesloten. Hierdoor zijn de temps in de kast lager dan wanneer deze wel is aangesloten.

Verwijderd

MisteryMan schreef op 26 november 2002 @ 13:06:
[...]

Nope...is 92mm :) Heb het ook ff nagemeten voor zekerheid!
Mocht het onverhoopt toch niet zo zijn. Geen zorgen toch dremeltje hier, dremeltje daar en paar gaatjes. :D en het past

• Ebayzo
mlevd schreef op 26 November 2002 @ 13:07:
Ik heb zelf een Chieftec en heb de fan in de deur niet aangesloten. Hierdoor zijn de temps in de kast lager dan wanneer deze wel is aangesloten.
Lijkt me sterk :?

Maar heb je de standaard chieftec fan erin? Die maakte een herrie man :r Heb hem ff vervangen door een 4-color Led fannetje (met potmeter)

Default blanke hetero

• Ebayzo
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 13:08:
[...]

Mocht het onverhoopt toch niet zo zijn. Geen zorgen toch dremeltje hier, dremeltje daar en paar gaatjes. :D en het past
:)

Default blanke hetero

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
MisteryMan schreef op 26 november 2002 @ 13:09:
[...]

Lijkt me sterk :?

Maar heb je de standaard chieftec fan erin? Die maakte een herrie man :r Heb hem ff vervangen door een 4-color Led fannetje (met potmeter)
Kan wel raar zijn, maar het is toch echt zo (heb je het al geprobeerd ?)

Zoals al is gezegd: je moet lichte onderdruk in ja kast hebben i.p.v. overdruk, dus meer outake dan intake. Denk ook om je psu fan, die zijn ook outtake.

• Ebayzo
mlevd schreef op 26 november 2002 @ 13:15:
[...]

Kan wel raar zijn, maar het is toch echt zo (heb je het al geprobeerd ?)

Zoals al is gezegd: je moet lichte onderdruk in ja kast hebben i.p.v. overdruk, dus meer outake dan intake. Denk ook om je psu fan, die zijn ook outtake.
Al geprobeerd ja...enigste geluid wat ik hoor met alles aan is de airflow...denk dat ik de standaard fingerguards maar even uit de kast moet dremelen...

Maar da's' het volgende project :) Unlock ik ook gelijk mijn duron maar eens :P

Default blanke hetero

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:07

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

That's the spirit!

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Wat zijn je temps nu dan?

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Ebayzo
CPU (IDLE): 39c
CPU (Stressed): 46c
Kast: 23c

En dit met OP DIT MOMENT CPU fan en deur fan....... (Dus FAN1 en 2) op laagste RPM (Potmeter..ongeveer 1100rpm)

offtopic:
Net even de gamma leegekocht :P Kroonsteentjes....tierips...elektrodraad...kabelclips enz enz :)

Vanmiddag wezen kijken naar 92mm fan....NERGENS TE VINDEN :(

[ Voor 16% gewijzigd door Ebayzo op 26-11-2002 19:24 ]

Default blanke hetero

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 15:40

Plaagje

<<Fly & Dive>>

MisteryMan schreef op 26 november 2002 @ 12:42:

offtopic:
Nog een klein vraagje, hoe werk ik mijn kabelzooi het beste weg in de kast? ATA kabels zijn al geround.....kan ik het beste TIErips gebruiken...of van die kabelbundelaars?
[rml][ IA] Nylon kabelmesh[/rml] - staan op de 2e pagina (met 500 posts/page) nog wat foto's....

heb ik ook gedaan ziet er sukken beter uit en beterairflow :)
hoop dat je dit bedoelde....

Flying High!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 08:31

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ik zou (als ik een chieftec zou nemen, en geloof me ik ben op dit moment hard op zoek naar de beste oplossing om m'n hardware in te bouwen :)) het zo doen:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rgesink/chieftecairflow.jpg

dremel lekker een window uit je zijkant, want die fan in de zijkant maakt alleen maar herrie en heb je niet nodig, de lucht moet van voor naar achter je kast gaan. Alle fans zijn 8cm, met uitzondering van de fan bovenin die 92mm is. (eventueel als je zelf aan het moddem wil slaan kan je die bovenste 92mm voor een 12cm exemplaar vervangen, en de 3 8cm fans in het vooronder voor 2 12cm fans).

dit is in mijn ogen de beste oplossing, trouwens die 92 cm fan bovenin doet niet zo heel erg veel behalve lucht aaanzuigen door het kabelgat, en stof door de frontjes van je dvd/cdrom drives ;)

het lijkt misschien overkill zoveel fans in het onderste gedeelte maar omdat je meer fans hebt kan je ze bijvoorbeeld op 7 volt zetten, of als je enermaxjes hebt gewoon het toerental op z'n laagst zetten, scheelt enorm in het geluid. je verplaatst dan nog genoeg lucht.

duidelijk? :)

[ Voor 28% gewijzigd door Chiron op 28-11-2002 19:53 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Ebayzo
Duidelijk ja :) maar overkill voor mijn systeem! CPU temp is nu 30c IDLE.....meer als voldoende! En mijn fan's staan allemaal @ low rpm dus je hoort niks!

:)

Default blanke hetero

Pagina: 1