Toon posts:

"verdachte" temp readouts.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De temps die mijn mobo doorgeeft vind ik erg ongeloofwaardig.
Zo draai ik nu een P4 2.4B @ 3ghz op 1.65 volt, en geeft het mobo nu (zo goed als idle dus) als CPU temp 22 graden C. Dat is met een volcano 7+ op silent mode. Nou is dat een prima koeler, en het is niet zo warm in deze kamer (17 graden ofzo) maar 22, dat kan toch niet? Zeker niet op silent mode? 5 graden verschil is wel ERG weinig...
Dan is er de 'system temp' (zo heet het in de bios...is de northbridge temp ofzo?), die zit op 30 graden C. Dat is dan weer niet zo raar, zit alleen een heatsinkje op....maar als ik bijvoorbeeld SuperPi ga draaien, gaat de CPU temp naar 34graden C (ook ERG laag lijkt me, voor zo'n cpu stressed...) en de system temp naar 41...ze stijgen dus ongeveer even hard, terwijl ik zou denken dat alleen de CPU temp sterk zou moeten stijgen bij zware systeembelasting...
Wat moet ik hier nou van denken?
Ik kan het in princiepe gewoon negeren want het systeem is perfect stabiel en als ik de heatsink voel terwijl superpi draait is'ie gewoon 'lekker warm'(ZEKER neit heet)....maar ik vind het toch raar...

Verwijderd

Mja vaak kloppen de temperaturen ook niet geheel. Overeenkomen met andere programma's is al helemaal een mythe. Althans, dat is zo bij mijn kt7a

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:24
Inderdaad, maar waarmee heb je die readouts gedaan? MBM5 zeker? Kan gewoon zijn dat de temp sensors niet helemaal kloppen. Je kan ook eens een losse temperatuur sensor gebruiken om te meten, maar is niet zo nauwkeurig.

Verwijderd

Topicstarter
Met MBM5 ja. Ik heb eerst de juist sensors moeten 'opzoeken', omdat MBM5 standaard alle temps 0 gaf. In de bios zijn er 2 temp readouts, 1 van cpu en 1 van system dus. Ik heb met MBM5 de sensors opgezocht die idle dezelfde temps geven als de bios...Daaruit maak ik op welke temp wat aangeeft (cpu/system)...Andere monitoring software kwam er niet bij m'n mobo. (Albatron PX845PEV Pro)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 12:48 ]

Verwijderd

Volgens mij is de lagere temperatuur die van je systeem, en de hogere van je processor. Een idle proc van 30 graden zou nog net kunnen. (Al is dat ook zeer laag; ik haal 35 graden idle, met een Coolermaster IHC-L71, @ 2000 RPM)

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval zou het nog wel kunnen dat het 'systeem' (ik ga er vanuit dat dat gewoon de northbridge is) warmer is dan de CPU, want de kast staat helemaal open en de northbridge wordt passief gekoeld met een kleine heatsink terwijl er op de cpu een dikke heatsink met 3000rpm 70mm fan zit...Maar dan nog zijn de temps extreem laag.
En het is niet dat ik de temps omdraai, want in de bios zelf is het ook 22 voor de CPU en 30 voor Sys...of de bios zou het ook fout moeten hebben. Misschien moet ik Albatron zelf hier 's over mailen.

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Kijk hier een filmpje waarmee een TT Volcano 7+ wordt getest op een P4 :

High Quality :

http://7of9.keystreams.co..._volcano_7plus_02_56k.wmv

Low Quality :

http://7of9.keystreams.co..._volcano_7plus_02_56k.wmv

Het zou kunnen bij jou...

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
Linkjes zijn een tikkeltje dood.
Doh, nu werken ze ineens :?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
In die review doet een P4 2.26 op 1.5 volt op de HOOGSTE stand 28 graden....volgens mijn mobo doet m'n P4 3ghz op 1.65volt op de LAAGSTE stand 22 graden...wat klopt er niet ;)
Stel dat de temps omgedraaid zijn dan....dan is 't 30 graden op de laagste stand...terwijl de p4 2.26 uit dat filmpje al 32 graden is op de laagste stand.
(allemaal idle temps)
Pagina: 1