Sun monitor aansluiten op PC?

Pagina: 1
Acties:

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Ik heb hier een sun monitor staan met een soort sun eigen aansluiting. Deze aansluiting heeft 10 gewone pinnetjes en 3 wat grotere dubbele pins. Heronder een plaatje. Ik vraag me dus af hoe ik deze monitor op een gewone pc aan kan sluiten. Is hier een converter voor?

Afbeeldingslocatie: http://upload.tweensense.com/connector-sun.gif

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qua connector zeker, maar dat is maar het begin. Je hebt dus een 13W3->Dsub15 connector nodig en die kunnen best duur zijn :o

* dion_b heeft er 2 maar die zijn beiden in gebruik :z

Tweede en derde punten zijn het volgende:

- is het een multisynch monitor? Zo nee kan het lastig worden, het kan dan alleen op één bepaalde frequentie aangesloten worden (meestal 76Hz verticaal en horizontaal afhankelijk van schermgrote/resolutie), waardoor je dus ofwel een speciale (ERG dure) kaart nodig hebt, danwel genoegen moet nemen met pas beeld te hebben als je in Windows/XF86 komt (prima voor secundaire monitor, minder geschikt als primair)

- hoe is de synch geregeld. VGA heeft 2 aparte synch lijnen (Hsynch en Vsynch), maar er zijn monitoren die maar één synch lijn hebben (composite synch) en andere die er helemaal geen hebben en het op de groene signaallijn gooien (synch-on-green (SOG)). Er zijn maar een paar PC VGA kaarten die Composite en SOG aankunnen. Als ik me niet vergis kan de ATi Rage Pro (maar NIET de Rage 128) composite aan en de Matrox Gx00 reeks SOG. Maar dat kan juist andersom zijn, google ff op SOG en ATi, kom je er snel genoeg achter.

Maar goed, welk model Sun monitor is het? Ik zit nu voor een Sun GDM-20E20, die dus wel kan multisynchen en vrolijk alle modes draait op m'n woonkamerbak :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Er zijn speciale converters te koop voor die sun monitoren zodat je hem gewoon op een pc aan kan sluiten maar verwacht geen "normale" monitor kwaliteit. Zoals eerder al gezecht zijn deze speciaal voor xwindows achtige applicaties geschreven en werken met windows en zeker met games neit zo heel lekker.
Et blijft toch een leuke monitor :)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 12:38:
Er zijn speciale converters te koop voor die sun monitoren zodat je hem gewoon op een pc aan kan sluiten maar verwacht geen "normale" monitor kwaliteit.
:? Blaat :/

Kwaliteit is subjectief maar wordt bepaald door contrast, helderheid, scherpte (dot pitch) en refresh rate. Een Sun multisynch is meestal hetzelfde als een PC monitor met een andere naam (mijn GDM-20E20 heeft bijvoorbeel precies hetzelfde buis en electronica als een Apple monitor en een Sony PC geval). Zolang je maar een goede convertor koopt zal de kwaliteit niet minder zijn, 13W3 is namelijk een stuk beter afgeschermd dan gewoon Dsub15, dus de monitor zal niet de beperkende factor zijn. Bovendien, zo'n convertor lost het alleen fysiek op doet NIETS met de synch signalen of frequenties die vaak relevant zijn :o
Zoals eerder al gezecht zijn deze speciaal voor xwindows achtige applicaties geschreven en werken met windows en zeker met games neit zo heel lekker.
Et blijft toch een leuke monitor :)
Eh, onderbouw dit ff :?

Hoe kan een monitor voor Xwindows geoptimaliseerd zijn :?

Een analoge RGB monitor heeft gewoon 5 signalen (RGB, Vsynch, Hsynch- of 4 of 3 bij comp of SOG) en een aardedraad. Leg eens uit hoe daar een andere pinout op hebben je gameperformance nadelig beinvloedt :?

Mijn enige bezwaar tegen m'n Sun 20E20 is dat het een dot pitch van .31 heeft, verder doet het in het geheel niet onder voor de Ilyama die ik op m'n andere bak heb staan...

Oslik blyat! Oslik!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik heb een HM-4020-D monitor van hitachi ofzo, hij fixed frequence net als sommige suns, maar onder windows is het beelt geweldig en speletjes waaronder deltaforce werken gewoon, echter geen dos! Ik heb een ati rage 128

Pentax k10d - Blog - Flickr

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frank|A schreef op 26 November 2002 @ 16:07:
Ik heb een HM-4020-D monitor van hitachi ofzo, hij fixed frequence net als sommige suns, maar onder windows is het beelt geweldig en speletjes waaronder deltaforce werken gewoon, echter geen dos! Ik heb een ati rage 128
Yup, limited (niet helemaal fixed) frequency, maar minimaal 60KHz (DOS heeft 34KHz nodig) en max 85KHz.

Qua synch ondersteunt hij alles, seperate, composite en SOG. Omdat hij seperate slikt kun je'm met een normale VGA kaart met een verloopstekker gebruiken idd :)

http://www.si87.com/MonitorSolutions/hitachi/hm4020d.html

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

nu heb ik al bij een paar zaken gevraagd maar niemand die dit heeft, ... iemand die weet waar ik dit kan kopen?

Verwijderd

niemand die me kan helpen, of vertellen welke preciese connector ik moet hebben. Ik heb geen idee welke precies ik moet zoeken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 February 2003 @ 00:18:
niemand die me kan helpen, of vertellen welke preciese connector ik moet hebben. Ik heb geen idee welke precies ik moet zoeken.

Ik quote mezelf ff uit de 1e regel van de 2e post in deze topic :Z
je hebt dus een 13W3->Dsub15 connector nodig
Waar zo'n kreng te vinden is lastig- www.2dehands.nl en www.marktplaats.nl zie je ze vaak langskomen. Of maak er zelf een- hier is een link naar de relevante pinouts:
http://www.pjpowersystems.nl/kbsrch.htm

Maar makkelijker: ga naar een grote PC beurs (PC Dump, of Interexpo/PC Discount/Benelux PC in A'dam, R'dam, Utrecht of E'hoven) en zoek de stand van Sunrisepro- ze hebben vrijwel iedere kabel op deze aardkloot en ook deze (of ze kunnen eraan komen). Ze hebben geen webshop (althans niet voor de kabels) maar wel een telefoon. Google doet wonderen :)

Oslik blyat! Oslik!

• naarsine
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Heel eenvoudig te verkrijgen via Ebay:

http://search.ebay.nl/sea...GetResult&ht=1&query=13W3
Pagina: 1