Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 12:39:
We gaan een Portal in gebruik nemen waar een aantal bedrijfscritische applicaties op benaderbaar moeten zijn. In eerste instatie zijn er twee applicaties die beiden een aparte machine nodig hebben qua performance. In eerste instantie dacht ik ik aan een Netware 3.x SFTII achtige oplissing met Vinca-kaarten (ik word oud....).
De Vinca kaarten oplossing ken ik niet? Misschien kan je het even kort schetsen wat dat doet ?
Gisteren is besloten dan een derde service toegevoegd moet worden (op termijn) die niet samen met de prortelserver op 1 machine kan draaien.
Performance technische gezien hebben we drie services die ieder op een aparte server moeten draaien. Twee van deze services kunnen niet samen op 1 systeem. Een van deze niet samenwerkende services wordt achteraf toegevoegd.
Hoe kritisch is deze 3e service? Als services niet bij elkaar op dezelfde server mogen draaien, kan het niet in een cluster komen, omdat het gehele concept inhoudt dat de "andere" node, de load van de "andere" node overpakt.
Windows 2000 Advanced Server kan een cluster systeem maken met maximaal 2 nodes, DataCenter (
www.microsoft.com/datacenter) kan tot maximaal 4 cluster nodes werken.
Voor alle services en de portal in het bijzonder geldt dat ze een maximale uptime moeten hebben. Investeringstechnisch hoeven we nu even niet te kijken alhoewel het natuurlijk wel meespeelt.
Speelt het echt niet mee, zou je Datacenter kunnen overwegen, deze kan eventueel een 4-node cluster opbouwen. Overigens, erg duur.
Een portal is dat gewoon een traditionele web portal?
Voor web diensten is een
MSCS cluster namelijk niet zo geschikt (imho

), en kan je meestal beter kiezen voor een
NLB cluster.
Grootste verschil tussen beide is eigenlijk dit (even ruwweg)
MSCS:
- Shared storage nodig
- Hardware moet identiek zijn, en HCL gecertificeerd voor een cluster
- Services worden toegekend aan een gepreferreerde node en draaien op die node totdat hij "failed"
- SPOF is je disk cabinet
- Bijna alle services kunnen op deze manier draaien, er komt pas een probleempje op het moment dat het failed (eg: het evt. moeten herconnecteren)
- Maximaal 2 nodes (tenzij DC)
NLB:
- Iedere server is autonoom
- Elke server doet exact hetzelfde qua services, maar handelen maar de helft af
- SPOF is (evt) bv. je database server die je hierachter moet koppelen
- Je applicatie moet geschikt zijn voor dit type load balancing (denk aan sessies e.d.)
- Veel meer dan 2 nodes
Vertel ons even iets meer over het type applicatie wat er op gaat draaien, wat de leverancier zelf aanraadt qua clustering oplossing, wat gesupporteerd wordt, e.d.