Het volgende script leest het bestandje /etc/scripts/mailservertest/mailserver.list
de inhoud van dit bestandje ziet er ongeveer zo uit:
----------------------
maakt niet uit wat hier allemaal staat.nl
blaat.nl
pop.zonnet.nl
boom-it.nl
----------------------
En het scriptje hieronder maakt een telnet verbinding en de output word naar /tmp/mailservertest_telnet geschreven hier krijgt telnet 10 seconden de tijd voor. Het bestand /tmp/mailservertest_telnet word bekeken of er connectie is geweest. Dat werkt prima!!!
MAAR het probleem is altijd als je een & gebruikt doen mij bij scripts altijd raar. Telnet wil maar een keer connectie maken (de eerste keer dat er connectie kan worden gemaakt is bij pop.zonnet.nl en daarna stopt mijn script.
DUS wanneer telnet een keer connectie heeft gehad dan kapt het script er mee bij de volgende telnet actie.
HOE kan dat??? en hoe kan ik dat oplossen.
-----------------------scriptje--------------<mailservertest.sh
while read LINE
do
REGEL="$LINE"
MAILTEST_SERVER=`echo $REGEL | awk '{print $1}'`
telnet $MAILTEST_SERVER 25 > /tmp/mailservertest_telnet&
sleep 10
MAILTEST_TELNETOUTPUT=`cat /tmp/mailservertest_telnet | grep Connected | awk '{print $1}'`
echo "$MAILTEST_SERVER"
if [ "$MAILTEST_TELNETOUTPUT" != "Connected" ]; then
echo "Kan geen connectie met de mailserver $MAILTEST_SERVER maken."
fi
done < /etc/scripts/mailservertest/mailserver.list
killall telnet
-----------------------------------------------------------
de inhoud van dit bestandje ziet er ongeveer zo uit:
----------------------
maakt niet uit wat hier allemaal staat.nl
blaat.nl
pop.zonnet.nl
boom-it.nl
----------------------
En het scriptje hieronder maakt een telnet verbinding en de output word naar /tmp/mailservertest_telnet geschreven hier krijgt telnet 10 seconden de tijd voor. Het bestand /tmp/mailservertest_telnet word bekeken of er connectie is geweest. Dat werkt prima!!!
MAAR het probleem is altijd als je een & gebruikt doen mij bij scripts altijd raar. Telnet wil maar een keer connectie maken (de eerste keer dat er connectie kan worden gemaakt is bij pop.zonnet.nl en daarna stopt mijn script.
DUS wanneer telnet een keer connectie heeft gehad dan kapt het script er mee bij de volgende telnet actie.
HOE kan dat??? en hoe kan ik dat oplossen.
-----------------------scriptje--------------<mailservertest.sh
while read LINE
do
REGEL="$LINE"
MAILTEST_SERVER=`echo $REGEL | awk '{print $1}'`
telnet $MAILTEST_SERVER 25 > /tmp/mailservertest_telnet&
sleep 10
MAILTEST_TELNETOUTPUT=`cat /tmp/mailservertest_telnet | grep Connected | awk '{print $1}'`
echo "$MAILTEST_SERVER"
if [ "$MAILTEST_TELNETOUTPUT" != "Connected" ]; then
echo "Kan geen connectie met de mailserver $MAILTEST_SERVER maken."
fi
done < /etc/scripts/mailservertest/mailserver.list
killall telnet
-----------------------------------------------------------