Negatieven scannen, maar dan anders

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
Ik moet zo'n 3.000 negatieven inscannen, zodat de daaruit gekomen foto's op een CD te zetten zijn. Ik zie je al denken: "Je moet een negatiefscanner nemen!!!" maar dan heb ik een probleem.... De negatieven die ik heb zijn namelijk vanaf ongeveer 1935 tot aan 1969... Dus de negatieven hebben ERRUG afwijkende maten (vanaf 2X2 centimeter tot en met 6X8 centimeter.... Dus de meeste (if not alle) negatiefscanners kunnen dit niet aan, die kunnen namelijk alleen de 35mm negatieven scannen....

Om alle 3K negatieven af te laten drukken is ook geen optie omdat dit veel te veel uitzoekwerk geeft (waar laat ik wat afdrukken), veel te veel kost, en ik dan nog steeds alles moet inscannen....

Wie oh wie weet er raad? Het gaat om familiefoto's, leek me wel een leuk kado om ieder familielid een schijf te geven met ja, een HEEEELE hoop oude foto's (die sinds 1969 al op een zolder lagen, en vorige week bovenbeneden gekomen zijn.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 16:00
Er zijn flatbedscanners met een doorzicht-module. Dat is een afdekplaat met een lamp erin, waaronder je je negatieven (tot een formaat A4 in theorie) kan leggen.. Nadeel hiervan is dat de resolutie lager is dan van een negatiefscanner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
en dat is vervelend, want persoonlijk vindt ik de resolutie van een negatiefscanner al niet te goed... Uberhaupt is mijn gewone scanner al bocht... Maar goed, moet een leuk geintje blijven... Heb je toevallig enig idee naar een merk en type van een dergelijke scanner? Dan kan ik wat makkelijker op zoek gaan naar prijzen....

Andere ideeen uiteraard ook voorlopig nog van harte welkom!

Zelf zat ik eventueel te denken aan een projector lenen/huren en dan op mijn muur af te beelden en vervolgens met digicam op statief een foto te maken.... Maar betwijfel ten zeerste of dat dit een fatsoenlijk resultaat geeft.... En op die manier gaan er wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel uren inzitten vrees ik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 16:00
:)
wens je veel succes met projecteren... :)

heb ooit, toen ik nog bij een fotograaf werkte, geprobeert met een digicam een negatief te reproduceren. Negatief heb ik toen op een lichtbak gelegd, en daar een macrofoto van gemaakt. Op zich geen probleem, alleen zie de foto maar eens zodanig te corrigeren dat de kleuren normaal zijn, en je het effect van de basiskleur van het negatief hebt weggewerkt...

weet zo niet uit m'n hoofd wat voor scanner je moet hebben, maar alle grote fabrikanten hebben ze. Heb er zelf alleen nog maar 1 van agfa "in het echt" gezien...

Weet ondertussen wel weer hoe zo'n ding ook al weer genoemd werd: doorzichtmodule...:)

edit: HP noemt zo'n ding een Transperancy Adapter (zie bijvoorbeeld pricewatch: HP Transparency adapter f ScanJet 3500/3570)

Er worden ook scanners verkocht zie ik nu met zo'n ding er standaard bij, bijvoorbeeld deze mustek: pricewatch: Mustek 2400TA USB + negatieven adapter

Staan er wel meer in de pricewatch, succes ermee!!

[ Voor 21% gewijzigd door liosnel op 26-11-2002 02:38 . Reden: voortschrijdend inzicht... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 00:37

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

hp 5300c heeft zo'n doorlicht adapter er standaard bij. kwaliteit is redelijk goed, en vergeet niet dat de kwaliteit van je negatieven uit die tijd ook niet zo'n vreselijk goeie kwaliteit hebben. Nou ja, die van de Hasselblad (6x6 cm) kun je geloof ik wel vergelijken met huidige kwaliteit. Maar goed, dat ding werkt wel redelijk goed dus en is niet al te duur. Er zijn ook wel professionele(re) apparaten te krijgen, maar daarvan lopen de prijzen toch wel erg hard op.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Eigenlijk zou je het moeten uitbesteden bij een lithograaf met een drumscanner. Dan krijg je ze namelijk ook in goede kwaliteit. Maar dat zat ook een duur klusje zijn als het er zo onbenullig veel zijn. Voordeel is dat die gewoon een hele wals vol kan plakken met dia's,m de reut kan scannen en er geen gedoe is met afwijkende maten. Je zou eens moeten informeren naar de prijs. Denk eigenlijk dat het nog duurder is dan afdrukken, maar het resultaat is wellicht beter.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04
hp scanners heb je nix aan want die ondersteunen alleen dis's en 35mm film :(

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 12:50
Wat een gelul Sander, heb hier ook een HP Scanjet 5370 c en die werkt prima. Daar kun je inderdaad ook gewoon negatieven mee scannen tot zeker 10 bij 10 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 14:05

DeFeCt

je wéét toch

Wat ik me afvraag... je wil ze niet laten afdrukken maar hebt het wel over de kwalitiet, ik denk dat je je familie veel meer plezier doet met een afbeelding op 800x600 dan op 1600x1200, ik kan het mishebben natuurlijk, maar in dat geval zou ik me dus ook niet zo heel erg druk maken over de kwaliteit van een scanner, tegenwoordig zijn ze allemaal goed en zo'n HP bak is misschien best betaalbaar.

offtopic:
maar wie zit er in godsnaam op 3000 familiefoto's te wachten?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Met de Nikon Coolscan 8000 ED kan je met alle negatieven uit de voeten, zal niet goedkoop zijn, maar dan heb je ook wat :P

4000 DPI is dat genoeg voor je ?

http://www.nikonusa.com/u...=7&grp=703&productNr=9246

[ Voor 10% gewijzigd door OgWok op 26-11-2002 09:38 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Ik denk dat als het een beetje goed gecatalogiseerd is, het voor vrijwel elk familielid wel interessant is.
En als je ze op een hogere resolutie inscanned en er dan kleinere plaatjes van maakt voor het browsen, dan houd je de grotere over om eventueel naar de Hema op te sturen.

Maar goed, het projecteren en dan fotograferen gaat niet zo makkelijk, zeker niet met negatieven. Allereerst is de belichting niet constant over het gehele beeld en ten tweede moet je volgens mij bij negatieven een niet-lineaire transformatie erop uitvoeren (oftewel pixelwaarde n correspondeert niet met (255-n))
plaats als test anders eens een spiegel boven de glasplaat (achter het te scannen object) en dek de rest van het te scannen oppervlak af met een papiertje (dus een gat in het papier op de plaats van de negatief).
Probeer dan eens met Photoshop er weer een goed resultaat van te maken. Dat zal je niet meevallen. Probeer dus eerst een negatief-operatie en probeer dan de gamma-correctie uit en sla die waarde ergens op voor dat type negatief. (die kun je later dus als batch verwerken in PhotoShop)
Eventueel kun je de spiegel iets verduisteren met een of meerdere velletjes overheadfolie of een getinte folie, wanneer het beeld overbelicht is.

Ik denk dat er tegenwoordig al wel transparanten-scanners zijn die iets grotere dingen kunnen scannen, eventueel in 2-4 keer, mits je de verplaatsing maar vrij nauwkeurig kunt doen. (en dus niet roteert bij het verplaatsen)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 14:05

DeFeCt

je wéét toch

TD-er schreef op 26 November 2002 @ 09:56:
Ik denk dat er tegenwoordig al wel transparanten-scanners zijn die iets grotere dingen kunnen scannen, eventueel in 2-4 keer, mits je de verplaatsing maar vrij nauwkeurig kunt doen. (en dus niet roteert bij het verplaatsen)
Daar waren we toch al uit? :)
willem169 schreef op 26 November 2002 @ 09:22:
Wat een gelul Sander, heb hier ook een HP Scanjet 5370 c en die werkt prima. Daar kun je inderdaad ook gewoon negatieven mee scannen tot zeker 10 bij 10 cm.

[ Voor 28% gewijzigd door DeFeCt op 26-11-2002 10:12 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

willem169, heb je dat al eens getest?

ik namelijk niet en m'n gevoel zegt dat als je een transparant scanned met alleen de doorzichtadapter je overstraling krijgt aan de randen van het negatief.
HP doet er namelijk angstvallig zo'n diepzwart negatiefhoudertje bij, waardoor er alleen licht door het negatief valt.
Maar anders is het natuurlijk ook wel te doen om zelf mbv 2 zwarte L-vormige stukken papier/karton/kunststof een afdekking te maken.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik hoop iig voor de topicstarter dat het allemaal zwart-wit negatieven zijn. Anders kan het nog weleens een lastige klus worden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03

MBV

Een hp 3570C heeft alleen de mogelijkheid om maximaal diaformaat te scannen. Ik weet wel dat er een 'negatief'scanner bestaat (minolta) waar ook 10*15 foto's inkunnen. Misschien kan je daar ook 10*15 negatieven mee scannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Hangloozz, zit idd zo'n zwart houdertje bij wat ik niet heb gebruikt. Heb 't niet uitgebreid zitten testen, maar ik weet dat toen ik het probeerde het resultaat heel aardig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
hmmm... allemaal erg bedankt voor de opties so far... Willem169, jij hebt dus een HP Scanjet 5370 c..... Zou je eens willen proberen een grote negatief te scannen en het resultaat posten? Ik ben ERG benieuwd naar het resultaat namelijk.

Vanmiddag met HP aan de telefoon gezeten... Ze meldden dat de HP Scanjet 5370 c uit productie is (maar gelukkig zijn er nog een paar te koop in het land) en dat de kwaliteit voor het scannen van negatieven niet echt geweldig is, ze adviseren me te gaan voor de 7490C, maar die kost bijna 1000 Euro's.... vind ik echt wel te veel....

De HP Scanjet 5370 c valt wel binnen mijn budget, maar door de woorden van HP zelf wil ik eerst wat resultaten zien als dat kan...

Verder ook naar de HP Photosmart S20 Photo Scanner gekeken (nu in de aanbieding voor 349,-, kost normaal VANAF 500), maar die kan helaas ook alleen maar 35mm aan..... Dus lekker klote.

Verder via wat fotografen hier in de buurt een hoop interessant nieuws, tenminste, als ik EUR 4.000 of meer uit zou willen geven.....

Dus, Willem169... Als je iets zou kunnen posten, dan zou dat echt helemaal geweldig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zat net ff op de norrod site te bladeren en daar zag ik de 53xx-series van HP nog staan, voor het geval je 'm toch besluit te gaan halen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71800

ik heb op een kunstacademie met die hp 5370 gescand, daar kon je idd prima negatieven mee scannen, moest een poster op a1 formaat maken van een dia en t resultaat was erg goed
ik heb volgens mij ook wel es een negscanner gezien waar je negatieven in kon 'doorvoeren' niet 1 neg tegelijk maar gewoon een heel rolletje
ik weet alleen niet meer waar ik dat gezien heb sorry
iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Heb contact gehad met Mark en zal binnenkort even proefje plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tham
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-03-2015
willem169 schreef op 26 November 2002 @ 09:22:
als het een 5370 is die jij hebt, zal deze scanner niet meer geleverd worden denk ik, is het de 3570c die mooie nieuwe blauwe beauty [die ik ook heb] kom je niet verder dan 35mm dia's en negatieven helaas :(

thams portfolio: www.thamar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Hmm.. Droopey, die van mij kopen dan? 500 EUR :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

OgWok schreef op 26 november 2002 @ 09:36:
Met de Nikon Coolscan 8000 ED kan je met alle negatieven uit de voeten, zal niet goedkoop zijn, maar dan heb je ook wat :P

4000 DPI is dat genoeg voor je ?

http://www.nikonusa.com/u...=7&grp=703&productNr=9246
lekkere plaatjes kun je daat mee scannen
Multiple film format (120/220, 35mm, 16mm, and Microscope)
High-quality 48-bit images at file sizes up to 790 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
willem169 schreef op 27 november 2002 @ 14:47:
Hmm.. Droopey, die van mij kopen dan? 500 EUR :P
Er zijn er nog een aantal in het land.... Via Tweakers heb ik er al 1 gevonden voor EUR 199,-.... Maar voor ik dat uit ga geven eerst even een proefje zien.... Alvast bedankt voor je hulp, Willem169

Anoniem: 13673

3000 foto's op 1 cd?
zul je toch moeten inleveren op het formaat/kwaliteit van je plaatje

• TD-er
Anoniem: 13673 schreef op 28 November 2002 @ 09:58:
3000 foto's op 1 cd?
zul je toch moeten inleveren op het formaat/kwaliteit van je plaatje
Valt wel mee hoor.
dat is ongeveer 230 kB per foto.
Mijn camera (2.1Mpixel) maakt fotos op 1600*1200 en die zijn dan bij normale compressie 340 kB groot. Als ik die daarna met convert of met photoshop opnieuw comprimeer, zonder zichtbaar verlies, zit ik vaak zo rond de 250 kB, dus zo lastig is dat niet. Maar anders maakt 'ie er toch 2 CDs van.
Ik verwacht trouwens niet dat dergelijke oude opnamen zo scherp zijn, dat een hogere resolutie noodzakelijk is en vaak kun je de compressie nog wel iets hoger zetten (zonder zichtbaar verlies) omdat er vrijwel geen scherpe randen in het beeld zitten.

Nog een tip qua scannen.
Ik zou ook de zw/w opnamen in kleur scannen en dat later in bijvoorbeeld Photoshop omzetten in zw/w, zodat je minder ruis in het beeld krijgt en alle bewerkingen in kleur uitvoeren.

Anoniem: 13673

klopt,
ik doelde meer op het feit dat er nogal (overdreven) veel waarde aan kwaliteit wordt gesteld.

tuurlijk wil je het beste maar daar kleven ook nadelen aan (zie reactie Judaz op post van OgWok)

je kunt met de negatief/flatbed scanners prima negatieven scannen, zeker voor 'een leuk kado'.

ik denk dat je dan liever 'snel' alle 3000 foto scanned en niet ook nog eens alle foto's na wil gaan bewerken.
De interessante foto's waar je echt iets mee wil gaan doen kun je altijd nog 'perfect' scannen

zelf heb ik 1423 foto's gescanned met een primefilm scanner (goekoop).
wat een klus!
voor catalogiseren is het een prima kwaliteit (ongeveer 200 kb per foto)

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
Nee, het zullen inderdaad 2 of misschien zelfs 3 CD's gaan worden.... En het formaat per foto moet behoorlijk redelijk zijn, omdat ik de familie wil uitleggen hoe ze een en ander kunnen af laten drukken bij de HEMA of zo...

Dus eerst wil ik ze sorteren (op grootte van negatief), vervolgens inscannen, en dan eventueel nog een klein beetje bewerken in Photoshop. Het bewerken zal het vervelendste zijn, maar de negatieven liggen al sinds 1969 op een zolder, dus het hoeft gelukkig niet voor dit weekend af (maandje meer of minder maakt dan ook niet zo erg veel uit)...

Dus nu heb ik mijn zinnen een beetje gezet op de 5370C, zoals Willem169 heeft... ik wacht nog even zijn resultaat af, en dan ga ik kijken of ik er wel of niet aan wil beginnen.

Pagina: 1