Server wat nodig

Pagina: 1
Acties:

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 01:19
Dankzij mijn bewoners vereniging, heb ik een internet verbinding gekregen.
_/-\o_ 100 mbit _/-\o_

Nu wil ik de mogelijk heden verder gaan benutten en wil ik een server gaan plaatsen. De server, moet de volgende dingen kunnen ondersteunen:
  1. webserver (http, php, mysql en later misschien meer)
  2. ftpserver
  3. firewall
  4. router
Dit alles is voornamelijk voor eigen gebruik, voor het testen van websites en, tevens voor het hosten van mijn eigen website tevens voor het verplaatsen van grote files tussen mij en een andere locatie.

Nu heb ik nooit een server gehad, ik vond dat niet echt nodig op mijn oude 56k6. 8)7 Zodoende mijn vraag, wat zijn de minimale systeem eisen voor zo'n servertje, ik wil namelijk niet de snelheid van mijn verbinding naar beneden brengen.

Als software had ik een linux distro in gedachten, iemand hier nog ideeen over.

Ook was er bij mij het idee dat ik sowieso 2 netwerkaarten nodig heb en een redelijke harddisk van zo'n minimaal 5gb. Maar kan wel wat meer bedenken, maar weet dan niet of ik goed zit. :?

------------------------------------------------------------------------------------

Als extra zou ik willen vragen aan de admins om mijn post niet te sluiten, ik heb heel het forum doorgezocht ;( , zoals jullie al eerder gezecht hadden O-) en het enigste wat ik kon vinden hierover was mijn eigen thread. En anders kan ik over het sluiten van post, met het advies van ga maar zoeken nog een hele discussie beginnen.

Hello fellow humans

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07

talin

ES-MA

joint_me schreef op 26 November 2002 @ 01:49:
  1. webserver (http, php, mysql en later misschien meer)
  2. ftpserver
  3. firewall
  4. router
en een redelijke harddisk van zo'n minimaal 5gb. Maar kan wel wat meer bedenken, maar weet dan niet of ik goed zit. :?
dit gaat niet goed komen .

een 5G HD voor FTP server :?

en al deze dingen op 1 bak laten draaien .
ze breken door je firewall en ze zijn klant en koning !

neem een 486 met 1,2 G hd ( is nog geneens nodig ) en verdiep je eens in FREESCO , das een Linux internet-server die het aardig doet .
is tevens een aardige firewall .
en zet daarachter je FTP , en de rest server .

wat dat moet zijn , beetje redelijk stabiele P2 of AMD K6 450 .
met een paar snelle HD's er in , ( 40 G Maxtor kost tegenwoordig ook geen reet meer )

dan ben je volgens mij al een heel mooi eind op weg .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Met e-smith kom je wel een end, in manual staan ook de syteemeisen. Zo snel hoeft je hd trouwens niet te zijn, tenzij je server echt druk bezocht word.
Met e-smith heb je ook niet nog een extra systeem nodig als router.

Verwijderd

Als je een website wil gaan draaien met meedere databases (zal wel niet als ik je post zo lees) moet je toch wel goede pc hebben, en een snelle FTP server vereist ook zeker een snelle PC.. Denk dan aan een 1 GHz met 512 MB geheugen en een 20 GB 7200 rpm HDD.

Zou je a.u.b. wat meer info willen geven m.b.t. je budget en je precieze wensen van de server.

Als je budget ruim is, zou ik kiezen voor een dedicated server zoals hierboven genoemd, draaiend met win2k of linux, wat jij het fijnst vindt, achter een hardware router. De router zorgt voor een veiligere verbinding dan een internet/netwerk bridge.

Als je internet verbinding echt 100 mbit is (synchroom?) zou je gemakkelijk een host bedrijfje kunnen starten en een snelle computer kunnen verdienen.. (kamer van koophandel?). Als je creatief bent kun je er geld mee verdienen! :) succes ermee

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 10:51

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Geef me een account op je FTP en ik geef je meer info :)

Nee, nu ff serieus : zet er ff bij welk OS e.d. je wilt draaien. Heb hier zelf een servertje draaien met al de door jou gevraagde toepassingen. W2K AS met ISA server enz. Die heeft echt teweinig aan 512mb geheugen. Maar als je de Linux-kant op gaat (waar ik te linux-n00b voor ben) Dat lijkt mij 512mb zelfs overkill. Dat geld dus ook veer de rest van de componenten.

Geef ook ff aan of het een soort 'hello world'-site is die je wilt hosten of een zware database/enz site.

Hardware router zoals in de post hier boven wordt beschreven lijkt mij in dit geval een te dure oplossing (of je moet het over sitecom/draytek-stuff hebben). Met goede software (En goede installatie daarvan) moet je een heel eind komen

Verwijderd

...Hardware router zoals in de post hier boven wordt beschreven lijkt mij in dit geval een te dure oplossing (of je moet het over sitecom/draytek-stuff hebben)...
Ik had het inderdaad over een goedkope router. Ik heb zelf de U.S. Robotics router, werkt perfect in combinatie met mijn webservertje thuis, lekker veilig en super snel. 4x 100mbit switch.. Kost maar € 75,-

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:49
1. Routertje ertussen kan, maar is zonde: een standaard routertje trekt nooit 100mbit, dus weg brede pijp.

2. Zorg dat je bak DICHT zit: laatste updates erop, en niet-gebruikte services UIT.

Welk OS je doet maakt niet zoveel uit, zolang je hardware voldoende is en je het maar kunt onderhouden. *nix is gewoon lichter voor een bak, en voor hosting gedoe beter, maar als je daar (nog) niet mee overweg kunt is Win2k (oid) een betere keuze.

Bak niet goed onder controle / niet geupdated oid -> in no-time een mooie pubstro op je bak en lomp veel traffic.....

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

De site die rechts in m'n signature staat draait op een:

P3 450
256 mb
40 gig IBM

Dit zal ongeveer ook de hardware zijn waar je het prima mee gaat redden. We zitten namelijk een beetje in dezelfde situatie. Ook 100 mbit via de bewonersvereniging.

OS is trouwens Debian.

[ Voor 18% gewijzigd door Brakkie op 26-11-2002 02:34 ]

Systeem | Strava

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 01:19
Ik heb een limiet van ongeveer 150 euro :| , jammer maar ben op dit moment werkeloos, te druk met school.

Maar weer verder over de server, ik ben van plan om me bezig te gaan houden met "dynamic information systems" voor mijn afstudeer project en ga dus redelijk wat zitten kloten.

Ik heb al na zitten denken om een harware router aan te schaffen, maar dat zou mijn switch overbodig maken(dus wou dat liever niet doen). De FTP/ web server kan desnoods dan op mijn mac draaien, maar wil deze ook niet te veel belasten, aangezien ik hem nog gebruik voor design.

Maar een 4 poorts router zou ik eventueel een 3de bak erbij kunnnen zetten, maar dat ga ik waarschijnlijk niet halen qua financien, dus dat zou betekenen sparen :'( duurd het wat langer :(

@brakkie: SSHUNET :D

@CV_SmileY: wordt geen warez server, niet mijn bedoeling, alleen voor progs die ik maak, of art :D

@DJsmiley: dat zou dus betekenen als ik ga voor linux, dat ik een hoop heb te leren over linux(ook weer een goede rede, gaan we naar 3 verschillende besturings system, correctie 4 ;) was BeOS vergeten) en een distro moet zoeken die zichzelf constant update.

edit:
mmmh leren leuk, maar slapen ook :D

[ Voor 10% gewijzigd door joint_me op 26-11-2002 02:48 ]

Hello fellow humans

Verwijderd

Router trekt geen 100 mbit :? Waar denk je dat je zonder zo'n router achter zit dan? Precies: achter andere 100 mbit componenten die net zo snel zijn als een 100 mbit router :)

Ik neem aan dat je meer dan 1 PC wilt gaan gebruiken? Als je geen router wilt gebruiken ben je haast genoodzaakt om te gaan bridgen (niet als spelletje hoor, maar een brug in een netwerk verbinding ;)) Dit belast je server en dat is zonde.

Als je meerdere PC's achter de internet verbinding wilt hebben moet je sowieso geen bridge maken van je server. Vaak is het ook niet mogelijk om zomaar meedere PC's op het internet te zetten b.h.v. een hub, dan ben je haast genoodzaakt om een router te nemen.

Een zeer groot voordeel van een routertje, is dat hij alleen de poorten openzet die JIJ wilt. En niet wat standaard open staat in Windows/Linux. Dus bv. alleen poort 80 voor webserver en poort 21 voor FTP.. De overige requests zullen genegeerd worden, en jij hebt een veilige stealth firewall.

was een beetje traag met typen.. ik ben ook moe :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 02:49 ]

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 10:51

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Gezien je budget is het idd slim om de linux kant op te kijken. Als ik jou was zou ik eerst eens gaan kijken wat je allemaal al bezit. (HD die je misschien over hebt kast/enz). Ik was eerst even verbaast over de grootte/kleinheid van die 5gig schijf. Maar nu ik je uitleg heb gezien lijkt mij dat idd voldoende.
Verder zou ik net als Brakkie zo rond die 400/450Mhz gaan zitten. Meestal zijn die wel tegen een leuk prijsje ergens vandaan te halen (helaas ben je te laat voor HCC).
Met een 100Mbit lijn zou ik alleen niet gaan bezuinigen op je netwerkkaarten. Hier in een simpel huisnetwerkje met 1Mbit merk ik namelijk al verschil tussen budget en 3Com/Intel netwerkkaarten

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
talin schreef op 26 november 2002 @ 02:03:
[...]

dit gaat niet goed komen .

een 5G HD voor FTP server :?

en al deze dingen op 1 bak laten draaien .
ze breken door je firewall en ze zijn klant en koning !

neem een 486 met 1,2 G hd ( is nog geneens nodig ) en verdiep je eens in FREESCO , das een Linux internet-server die het aardig doet .
is tevens een aardige firewall .
en zet daarachter je FTP , en de rest server .

wat dat moet zijn , beetje redelijk stabiele P2 of AMD K6 450 .
met een paar snelle HD's er in , ( 40 G Maxtor kost tegenwoordig ook geen reet meer )

dan ben je volgens mij al een heel mooi eind op weg .
FreeSCO? Hm, dat is wel een beetje 'mager'. Als ik de topicstarter was zou ik dus ook de linux kant op kijken, maar dan gaan voor iets als Debian.

En met Debian is het zo handig dat je altijd wel up-2-date blijft met de updates (goede packagemanager), en zo lang je een aardig goede firewall hebt heb je niks te vrezen. (paar regeltjes ipchains en je bent klaar)

Maarja, laat dit maar geen 'welke distro' draadje worden, hiervoor loopt al een draadje in NOS.
CV_SmileY schreef op 26 november 2002 @ 03:04:
Met een 100Mbit lijn zou ik alleen niet gaan bezuinigen op je netwerkkaarten. Hier in een simpel huisnetwerkje met 1Mbit merk ik namelijk al verschil tussen budget en 3Com/Intel netwerkkaarten
Idd, in de pricewatch staat een goedkope Intel Pro/100 adapter, deze dingen werken best goed.
Pagina: 1