Toon posts:

[UC] PI 133@75 temps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het volgende: (lang verhaal)
Ik heb een freesco bakkie, die ik geheel geruisloos heb gemaakt. Freesco van een flash disk :9 , proc. passief gekoeld met dik alu. Voeding fan draait nog, maar moet binnenkort ook uit.
Geen spectaculair systeem een P1 133Mhz @ 75 ge underclocked om warmte productie te verminderen. laagste core voltage geselecteerd wat mogelijk is, geen HDD motor, geen video kaart, 2x nic.
Op het proc. koelblok meet ik constant 40,5 graden C.
Het is de bedoeling dat dit routertje echt 24/7 / 365 aan blijft staan. nu ben ik bang voor eventuele miskleunen zoals brand oid. zou slordig zijn :X . heeft iemand ervaringen met langdurig draaiende oude (overigens schone) systemen., mbt. warmte productie.
Ik wil in de voeding een groter koellichaam plaatsen zodat de fan daar ook weg kan. Dit ding zal op dit moment overigens wel zorgen voor een ATX-style van airflowin de kast over de passieve proc. koeling.
Is dit nou linke boel op den duur, of gewoon doen, of een oververhittings beveiliging gaan ontwerpen?

• BlueByte
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-11-2025

BlueByte

Toxic hypoxic

In mijn oude gateway systeem zat er slechts een koelblok op mijn P100 op 20 cm. afstand daarvandaan zat een ventilator die gewoon de kast in aan het blazen was en op die manier ook wat lucht over de heatsink heen blaaste.

No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!

Verwijderd

P133 kan best passief gekoeld worden met een heatsink. Ik heb zelf een P166 als server, en daar zit alleen een 80mm fan in op 7V, dus die hoor je bijna niet, en mn vader heeft een P133 desktop (arme man >:)) en die is helemaal passief gekoeld.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

P90@133 zonder fan, gewoon een 60mm sinkje erop gedaan met een piep beetje pasta. Oja, wel een fan in de achterkant voor reen beetje airflow. Tis zo'n stille 80mm papst geloof ik. Hoor je echt niet trouwens. Ik hoor mijn muis schuiven zeg maar ;)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik heb me freesco printerserver: 1 FD, 1 NIC, 1 486-100 (passief) en een mobo'tje aangedreven met een 150W AT voeding met een fan @ 5V. Hij is nogsteeds helemaal koel dus die voedingfan moet er nog s een keertje uit worden gehaald (niet dat in m boven me andere servers uithoor :P)

Maargoed, die 486-100 word behoorlijk heet, er hoort immers een fan op te zitten. Ik denk dat ie zo'n 60C is, hij draaid al een jaartje ofzo, en het gaat prima :D

Verwijderd

Ik heb toch altijd iets van :? bij dit soort topics. Ik zal wel iets hebben gemist ofzo hoor, maar ik heb een PII 350 passief draaien, zonder fans in me case. Waarom is het dan de vraag of een 75 mhz'er het te warm zou krijgen?

Verwijderd

voedingfan niet uitzetten! Tenminste niet bij een 300 wat geval, bijmij laatst doorgefikt omdat ie uit stond :X

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mijn server 233@266 is ook passief, temps max 40-50 C, alleen een fan in de voeding op 7V (helaas WEL een hdd...)

Electronics development

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:10

Exigence

dnkroz

Volgens mij kunnen ze dit forum zo nu en dan beter Die-Hard Underclocking & Cooling noemen want dit is nu niet echt bijzonder, zelf heb ik hier een P100 @ 166 passief staan.
En die 40 graden hoef je je niet druk om te maken, heb je wel eens iets in de fik zien vliegen bij 40 graden dan.

Verwijderd

ik heb nu ook pas een pctje als router staan en alles werkt tot nu toe goed en een neef van mij heeft zen p133 passief gecooled al meer als een jaar aan staan en da gaat allemaal goed

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, dit wekt wel vertrouwen. maar gewoon gaan doen dus... B)

TO: Repeat --> okee, ik begrijp dat je een :? gevoel krijgt, maar niet elke proc. serie verstookt evenveel energie, en dus warmte productie is niet bij allemaal het zelfde / vergelijkbaar. wellicht wordt jij minder angstig van 50 graden dan ik van 40 graden, zou kunnen, of je passieve koelblok is groter, socket 7 heeft een paar dikke elco's als buren...

TO: erik9287nl --> het gaat me niet zozeer om die veertig graden, maar meer om wat de boel na een lange tijd gaat doen, er zit een power regulator naast die voet die het ook wel een beetje warm heeft. ...

Al met al gewoon proberen, temp meter er in blijven hangen en zien hoe het gaat dus.... thanx guys!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 15:58:
Ik heb toch altijd iets van :? bij dit soort topics. Ik zal wel iets hebben gemist ofzo hoor, maar ik heb een PII 350 passief draaien, zonder fans in me case. Waarom is het dan de vraag of een 75 mhz'er het te warm zou krijgen?
Een Pentium I is heel iets anders dan een Pentium II Bovendien is de heatsink waar jij het over hebt veel en veel groter ;)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

mijnDX2 66 kreeg het al warm toen ik Freebsd kernel ging compilen >:)

toch maar ff een klein 40 mm fannetje opgezet, hoor ik toch niet, :) en de voeding is ook muis stil :)
k hoor alleen de lees en schrij actievs van de harddisks :)

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 15:58:
Dat lijkt me nogal logisch...

Vanaf de 468 kregen ze nogal problemen met hitte. vandaag de dag hebben ze daar nog steeds problemen mee. Het kom tomdat het ontwerp van een cpu verandert. Als jij jou p350 op 100 mhz laat lopen vreet ie misschien 10 watt. maar een 486 op 100 mhz heeft nog al een andere architectuur en stoot veel meer warmte af. Laat die maar es op 350 lopen! heb je wel stikstof nofdig!
Als we door waren gegaan op die techniek zaten we met onze 2ghz al op de 2Mega watt en dat kan natuurlijk niet. vandaar dat chipmakers ook iets doen aan de warmte onwikkeling. een core verkleining etc

systeem specs

Verwijderd

Mijn freesco :) bakkie(p1-166) heb ik gewoon passsief gekoeld met een koelblok van een radio er op. Ik heb er 64 mb ram in en mijn hdd gaat niet meer aan dus is dat ook weer stiller. De fan in mijn voeding heb ik op 5v dus die hoor je toch niet. :D
Pagina: 1