[PHP] sessions = zoekmachine probleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:16
Aangezien er de laatste tijd steeds meer websitebezoekers (al dan niet vanwege de privacyinstellingen van IE 6.0) geen cookies meer accepteren maar ik wel een zuiver aantal unieke bezoekers op mijn site wil kunnen meten, ben ik me gaan verdiepen in sessions.

Een kleine test deed mij vermoeden dat je hiermee nagenoeg het wel-of-geen-cookies-probleem ondervangt (formulieren posten daargelaten vermoed ik). Het maakt niet uit of de client cookies accepteert, ik kan hem prima tracken over de hele site.

Maar nu mijn probleem; als ik elke pagina op mijn site deel laat uitmaken van een session, en een spider van een zoekmachine graaft door mijn site (en die accepteren ook al geen cookies ;)) dan komt men via die zoekmachine toch altijd in de session van de zoekmachine mijn site op?

Tot ik dat probleem uit de wereld heb geholpen, heb ik de totale implementatie van sessions maar even in de ijskast gezet. Iemand ervaringen met sessions en zoekmachines?

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sessions zijn een manier om status te bewaren binnen het statusloze HTTP protocol. Hierbij moet echter iedere unieke aanvraag herkend kunnen worden. Dat gebeurt meestal door een sessie-cookie te zetten. Als cookies volledig geweigerd worden, voegt dit dus niets toe, en zal iedere aanvraag als een nieuwe sessie gezien worden.

Een andere manier om met sessie te werken is door een sessie ID in de URL te zetten. In dit geval zal bij iedere nieuwe aanvraag via een hyperlink dus de ID meegestuurd worden, en zal een sessie behouden blijven, ook als cookies geweigerd worden.

Ik weet niet wat de config settings zijn voor PHP, maar ik meen te weten dat PHP beide vormen van sessies ondersteunt, zelfs in een mix, dus kijk daar eens naar, en expirimenteer er wat mee.

HTH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

bigtree schreef op 26 november 2002 @ 00:47:
Maar nu mijn probleem; als ik elke pagina op mijn site deel laat uitmaken van een session, en een spider van een zoekmachine graaft door mijn site (en die accepteren ook al geen cookies ;)) dan komt men via die zoekmachine toch altijd in de session van de zoekmachine mijn site op?

Ik zie wel een conclusie.. maar wat is je probleem hierin precies? Ik snap niet wat het indexeren van pagina's/url's door een spider te maken heeft met de sessie die je uitleest..

Zelf gebruik ik ook een REMOTE_USER/SESSION combinatie om unieke users te identificeren, maar dat geeft geen problemen ofzo..

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 26-11-2002 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een spider heeft geen problemen met het indexeren van een pagina met sessions. ik kom dagelijks php pagina's die sessie's gebruiken tegen in zoekmachines, zonder problemen.

je hoeft je niet druk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 03:39:
Sessions zijn een manier om status te bewaren binnen het statusloze HTTP protocol. Hierbij moet echter iedere unieke aanvraag herkend kunnen worden. Dat gebeurt meestal door een sessie-cookie te zetten. Als cookies volledig geweigerd worden, voegt dit dus niets toe, en zal iedere aanvraag als een nieuwe sessie gezien worden.
Dit laatste is niet waar, en dat is ook wat ik getest heb (cookies uitgezet in mijn browser). Wat php doet is het volgende; zodra je een sessie start met session_start() of session_register() plakt hij achter alle relatieve links de sessiecode EN hij schrijft een cookie naar de client met dezelfde code.
Als er bij de volgende pageview een sessie-cookie meegestuurd wordt, dan denkt php; Oh, hij accepteert cookies, dus hoef ik die sessiecode niet nog eens achter alle links op de pagina te plakken.
Als er GEEN sessie-cookie meekomt, maar wel een sessiecode via de GET-parameters, dan zal hij WEL weer die codes achter alle links plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
Bosmonster schreef op 26 November 2002 @ 09:36:

[...]

Zelf gebruik ik ook een REMOTE_USER/SESSION combinatie om unieke users te identificeren, maar dat geeft geen problemen ofzo..
Bedankt voor deze tip; hierin zie ik voor mezelf al een oplossing dagen...
Als men (via een zoekmachine) in de sessie van de spider de site op komt, dan is dat vanaf een ander ip-adres dan die van de spider. Dus is het ip-adres veranderd? Dan een nieuwe sessie aanmaken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bigtree schreef op 26 November 2002 @ 12:26:
[...]
Dit laatste is niet waar, en dat is ook wat ik getest heb (cookies uitgezet in mijn browser). Wat php doet is het volgende; zodra je een sessie start met session_start() of session_register() plakt hij achter alle relatieve links de sessiecode EN hij schrijft een cookie naar de client met dezelfde code.
Als er bij de volgende pageview een sessie-cookie meegestuurd wordt, dan denkt php; Oh, hij accepteert cookies, dus hoef ik die sessiecode niet nog eens achter alle links op de pagina te plakken.
Als er GEEN sessie-cookie meekomt, maar wel een sessiecode via de GET-parameters, dan zal hij WEL weer die codes achter alle links plakken.
Daarom zeg ik ook:
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 03:39:

Een andere manier om met sessie te werken is door een sessie ID in de URL te zetten. In dit geval zal bij iedere nieuwe aanvraag via een hyperlink dus de ID meegestuurd worden, en zal een sessie behouden blijven, ook als cookies geweigerd worden.

Ik weet niet wat de config settings zijn voor PHP, maar ik meen te weten dat PHP beide vormen van sessies ondersteunt, zelfs in een mix, dus kijk daar eens naar, en expirimenteer er wat mee.

HTH :)
Pagina: 1