Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Inverter van CCFL opgeblazen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik men CCFL lanpen weer aangesloten nadat ik een fan boven in men kast had gezet maar nu kwam het ik zette de schakelaar om en eens kaboem wat er wat van men inverter afgeknald kreeg allemaal dingen om men oren. Ik men tweede inverter aangesloten en die knalde helemaal uit elkaar :( niet wetend wat ik fout heb gedaan ik vandaag naar de electronika boer bij ons in A'doorn twee nieuwe inverters gehaald wil ik die net inbouwen waarvan ik er 1 aanzet die knalt me ook weer finaal uit elkaar :( de laatste probeer ik niet meer tot iemand een idee heeft.

Wat jullie willen weten voor info :

Heb er geen 220 opgezet netjes 12 volt
De inverter maakte geen kortsluiting op men kast omdat die op men houten bureau nog lag.

Weet iemand misschien hoe dit komt? want het gaat een duur geintje zo worden als ze elke keer uit elkaar knallen als ik ze aanzet :?

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 21:57

EntonoX

Team leider

+ en - goed gezet???? als je die omdraaid doen ze inderdaad boem. (maar om daar pas na 3 keer achter te komen... |:( )

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

Topicstarter
EntonoX schreef op 26 november 2002 @ 00:00:
+ en - goed gezet???? als je die omdraaid doen ze inderdaad boem. (maar om daar pas na 3 keer achter te komen... |:( )
Die zitten ook goed :| de ene is een normale en de tweede is die twee kleuren CCFL de laatst van een inkoop actie hier op tweakers was.
daar zit alles bij die die gewoon op een voeding stekke aangesloten kan worden kan er maar op een manier in en jah rood op geel en zwart op zwart.

Alleen ik vind het wel een raadsel om dat er nu 3 kapot zijn achter elkaar terwijl ze het altijd gedaan hebben. iemand anders nog een idee :?

Verwijderd

Liggen ze niet onder in je kast op het metaal? Of ergens anders waar de soldeerpuntje onbedoeld contact met elkaar maken?

Zou niet moeten dat ze dan kanllen, maar zou een mogelijkheid kunnen zijn...

Verwijderd

Het lig in ieder geval NIET aan de inverters.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 00:31:
Liggen ze niet onder in je kast op het metaal? Of ergens anders waar de soldeerpuntje onbedoeld contact met elkaar maken?

Zou niet moeten dat ze dan kanllen, maar zou een mogelijkheid kunnen zijn...
Zoals je kan lezen liggen ze niet in mijn kast op het metaal |:(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 00:37:
Het lig in ieder geval NIET aan de inverters.
Waarom dan wel niet :?

Verwijderd

Gaat je CCFL wel een heel klein mini mini flits moment aan of dat niet eens?

Verwijderd

Hang je niet toevallig de 12v input aan de uitgang van die inverter???

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 00:43:
Gaat je CCFL wel een heel klein mini mini flits moment aan of dat niet eens?
Nee zo gou er stroom op komt te staan als ik de schakelaar omzet is het gelijk KABOEM :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 00:44:
Hang je niet toevallig de 12v input aan de uitgang van die inverter???
Dat kan niet de stekkers kunnen er maar op 1 manier in en de input is een klein stekkertje en de output is een grootstekkertje dus dat past nooit

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 00:42:
[...]

Zoals je kan lezen liggen ze niet in mijn kast op het metaal |:(
Woei, sorry hoor :/ Probeer alleen ff te helpen. Ik ben aan het lezen, en denk ineens van 'hee, dat had een vriend van mij eens' en ik druk dus op reply... Is niet echt een |:( voor nodig dacht ik...

Heb je niet met natte / ubervette vingers aan het printje gezeten? (staat niet in je post :))

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 00:49:
[...]

Woei, sorry hoor :/ Probeer alleen ff te helpen. Ik ben aan het lezen, en denk ineens van 'hee, dat had een vriend van mij eens' en ik druk dus op reply... Is niet echt een |:( voor nodig dacht ik...

Heb je niet met natte / ubervette vingers aan het printje gezeten? (staat niet in je post :))
Nee helemaal nieuw uit het doosje met schone handen dus daar kan het ook niet aan liggen en dan zou ik het nog steeds vreemd vinden als het in eens 3 keer achter elkaar gebeurd

• Benadski
  • Laatst online: 28-11 12:55
Probeer er eens een verkeerd om aan te sluiten (+ en -), met een 250mA traag zekeringetje in serie, dan zal deze eerst uitklappen, scheelt inverters!

Wat gebeurt er als er geen ccfl aan hangt?

EDIT: Kleuren van voedingsdraden zeggen niet alles, rood kan net zo goed massa zijn en zwart 12V. De ene inverter wil de plus namelijk op de linker pin, de ander op de rechter pin...

[ Voor 33% gewijzigd door Benadski op 26-11-2002 01:01 ]

Verwijderd

Ben je al met een multimeter aan de zwier gegaan? Lijkt toch offie teveel voer krijgt...

Verwijderd

Topicstarter
Benadski schreef op 26 november 2002 @ 00:54:
Probeer er eens een verkeerd om aan te sluiten (+ en -), met een 250mA traag zekeringetje in serie, dan zal deze eerst uitklappen, scheelt inverters!

Wat gebeurt er als er geen ccfl aan hangt?
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd maar de lampies hebben het altijd gedaan op deze manier dus zou het een beetje vaag :? vinden als de + en de - nu ineens opgedraaid moeten worden

Verwijderd

Tsja, het is sowieso vreemd als je 3 inverters opblaast achter elkaar, dus het is het proberen iig waard denk ik...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kan je anders eens foto's geven van de 3 stukke inverter-printen? Kunnen we misschien wat beter zien way er uit elkaar geknald is, misschien dat daar wat uit te deduceren valt...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• 418O2
  • Laatst online: 13:46
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 00:54:
Ben je al met een multimeter aan de zwier gegaan? Lijkt toch offie teveel voer krijgt...
Dat lijkt me niet, een voeding kan nl maximaal 12v afgeven en dat is wat de inverter wil. Het kan wel zijn dat hij 5v krijgt, maar daar gaattie niet kapot van.

Zijn alle soldeerverbindingen nog netjes ? En WAT gaat precies kapot ?

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:02
Probeer het eens zonder belasting. Als ie dan ook uit elkaar knalt, dan doe je iets goed fout met aansluiten.
Anders heb je kans dat misschien een draadje een beetje uit het lampje is gekomen en kortsluiting maakt met de kast, en daardoor dus teveel trekt en boem zegt.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op 26 November 2002 @ 07:55:
[...]

Dat lijkt me niet, een voeding kan nl maximaal 12v afgeven en dat is wat de inverter wil. Het kan wel zijn dat hij 5v krijgt, maar daar gaattie niet kapot van.

Zijn alle soldeerverbindingen nog netjes ? En WAT gaat precies kapot ?
Hij staat gewoon op 12 volt dus dat moet goed zijn ze hebben het ook altijd gedaan maar nu niet meer :( de verbindigen zijn goed omdat ze het altijd gedaan hebben en ze netjes uit de winkel komen ben niet zelf met een soldeer bout in de weer weer geweest

Verwijderd

Topicstarter
DustMan4u schreef op 26 november 2002 @ 08:00:
Probeer het eens zonder belasting. Als ie dan ook uit elkaar knalt, dan doe je iets goed fout met aansluiten.
Anders heb je kans dat misschien een draadje een beetje uit het lampje is gekomen en kortsluiting maakt met de kast, en daardoor dus teveel trekt en boem zegt.
Ik heb de lampies dus niet in men kast liggen nog dus kortsluiting kan hij niet maken daarmee. is dit een vaker voorkomend probleem want het is een beetje zonde als je met 1 keer aansluiten steeds 9 euro ligter bent :(

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 26 November 2002 @ 01:53:
Kan je anders eens foto's geven van de 3 stukke inverter-printen? Kunnen we misschien wat beter zien way er uit elkaar geknald is, misschien dat daar wat uit te deduceren valt...
Ik heb geen digi cam maar zal ff voor plaatjes van inverters zoeken en ff omcircelen wat er kapot is gegaan

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:41
Omdat het onmogelijk is dat er 3 inverters zichzelf "zomaar" van kant maken.

Ik vind het sowieso nogal bizar dat je de 3e nog aansloot, iedereen wist dat die ook de lucht in zou gaan als de eerste 2 dat deden....

nofi.. ik ken het gevoel wel, maar je kunt beter rustig blijven en gewoon opnieuw beginnen en alles goed nalopen dat helpt meestal heel wat :)

en zoveel mogelijk pics, jammer dat je geen digi/webcam hebt :(

[ Voor 25% gewijzigd door Makkelijk op 26-11-2002 09:33 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Topicstarter
DKasemier schreef op 26 november 2002 @ 09:32:
[...]

Omdat het onmogelijk is dat er 3 inverters zichzelf "zomaar" van kant maken.

Ik vind het sowieso nogal bizar dat je de 3e nog aansloot, iedereen wist dat die ook de lucht in zou gaan als de eerste 2 dat deden....

nofi.. ik ken het gevoel wel, maar je kunt beter rustig blijven en gewoon opnieuw beginnen en alles goed nalopen dat helpt meestal heel wat :)

en zoveel mogelijk pics, jammer dat je geen digi/webcam hebt :(
De derde heb ik aangesloten omdat ik een nieuwe voeding moest kopen die was er ook mee opgehouden nadat men tweede inverter uit elkaar geklapt was.
Dacht eerst dat het aan men voeding lag maar dat was ook niet het geval :(

Ik vind het gewoon stom dat ze het eerst wel deden en nu inees ermee ophielden

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 19:45

JeroenT

hoi!

Je doet toch zelf echt iets verkeerd als je er 3 achter elkaar opblaast ;)

check je + en - eens echt goed , ik heb converters gezien met een bruine en zwarte aansluiting dus ik denk bruin zal wel + zijn en zwart - ..... mooi niet dus :P

kan bij jou misschien hetzelfde geval zijn ?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Misschien moet je het eens navragen bij de elektronicazaak?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Klubbheads schreef op 26 november 2002 @ 09:42:
Je doet toch zelf echt iets verkeerd als je er 3 achter elkaar opblaast ;)

check je + en - eens echt goed , ik heb converters gezien met een bruine en zwarte aansluiting dus ik denk bruin zal wel + zijn en zwart - ..... mooi niet dus :P

kan bij jou misschien hetzelfde geval zijn ?
Zoals je kan lezen heeft de ccfl het altijd op deze manier gedaan de sunbeam lampen hebben een schakelaar met een kabel die je achterin bijvoorbeeld een cd speler kan doen dat heb ik nu ook weer gedaan en het kan niet dat een op de andere dag het andersom moet

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 26 november 2002 @ 10:03:
Misschien moet je het eens navragen bij de elektronicazaak?
Heb ik al gedaan en die wisten het ook niet

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee waar het aan kan liggen :? De pc boer bij ons had ook geen idee :(

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:49
ipv 3 inverters kan je beter 1 extra ccfl kopen om te testen? ligt het misschien niet aan het schakelaartje of een breuk in het ccfl stroom draadje ergens waardoor die tegen het metaal aan komt?

Waar vui zit, zit geen glans!

Verwijderd

Topicstarter
Dibbuz schreef op 26 November 2002 @ 13:29:
ipv 3 inverters kan je beter 1 extra ccfl kopen om te testen? ligt het misschien niet aan het schakelaartje of een breuk in het ccfl stroom draadje ergens waardoor die tegen het metaal aan komt?
Bij sunbeam CCFL lampies komen bijde draadjes aan dezelfde kant uit de buis.
En zitten in een soort gesloten buisje zou het dan kunnen dat binnen in het dunne buisje van de lamp kortsluiting kan ontstaan :? of niet :?

• Benadski
  • Laatst online: 28-11 12:55
Op de sunbeam (dual) inverter zitten de aansluitingen voor + en - anders dan bij een enkele inverter van bijvoorbeeld stuut en bruin...

Verwijderd

9 euro per inverter?? mooi duur in deventer zijn ze 6,50 ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 16:20:
ik heb nog 4 inverters die ergenz in me modkist liggen stof te vangen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 16:20:
Jah maar om dan vanuit apeldoorn naar deventer te rijden en weer terug ben ik meer kwijt dan dat ik ze gewoon in apeldoorn haal :'(

Verwijderd

hier zijn ze 6.99:)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

pak ff een adapter van je phone/wekker oid......iig iets dat 12 v levert...sluit dar je cclf op aan...kijk of ie dan ook klapt. Bdw heb 2 verschillende invertors: 1 van space promotion (die 2-kleuren) en daarvan is de stekker indd andersom dan van de andere.
maar iig..probeer aan een stand-alone 12 v bron te komen...en sluit hem daar op aan....

T60P Widescreen

Verwijderd

Je blijft zeggen dat je + en - goed hebt aangesloten maar ik denk toch echter dat dat het geval niet is. Ik heb de mijne nl. ook een keer opgeblazen, omdat ik dus het zwarte draadje aan de gele vast maakte, en de rode aan de zwarte en toen toen de pc aan, en heel mijn kast lag onder de troep, die zooi dus uit mijn inverter. Dus ik naar de electroboer, en een nieuwe gehaald, dus wel andersom aangesloten, en het werkte normaal.

Verwijderd

dit is echt heel vreemd
ik hebpas nog zo'n stuut en bruin inverter nagetekent ( schema), maar het is in princiepe gewoon een standaart orchilatortje ( <- hoe je het ook mag schrijfen)
met 2 torren en een c'tje en wat weerstanden, en de trafo natuurlijk
het enige wat stuk zou kunnen gaan zijn die torren
de rest houdt het wel ff
ik heb 800 volt al vlink wat keren kortgesloten, maar hij blijft het gewoon doen
alleen als je je hoogspanning ergens op me orchilator-circuitje gooit, dan is het *BOEM*
en zijn je torren dood ( en boem is zelfs ordreven)
dus ik denk dat je ergens hoogspannig lekt
dus dat hij ergens overslaat naar massa of 1 van je voedingslijnen, die ook naar je inveter gaan

[edit]
en als je de plus ende min omdraait , is het helemaal snel afgelopen
heb het net voor je geprobeerd op die van mij( de buis zelf was toch stuk)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 22:34 ]

Verwijderd

Gisteren heb ik men CCFL lanpen weer aangesloten nadat ik een fan boven in men kast had gezet maar nu kwam het ik zette de schakelaar om en eens kaboem wat er wat van men inverter afgeknald kreeg allemaal dingen om men oren.
Heb je de fan aangesloten op dezelfde molex connector ??? en wat voor een fan is het, hoe heb je hem aangesloten... Ik denk dat daar het probleem ligt, iedereen kijkt daaraan voorbij, maar jij zegt dat de zooi pas knalde toen jij een fan erbij zette..... Controleer die eens helemaal ....

en als je test, zet er dan een zekering tussen >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 22:44 ]

Verwijderd

Heb je hem ook al op een andere molex aan proberen te sluiten???

Verwijderd

Kijk es ff goed of er door een kabelbreuk niet perongeluk de + en de - die naar de ccfl toe gaan (dus vanaf de inverter) tegen elkaar komen, dat vindt ie ook nie zo leuk namelijk...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 22:42:
[...]

Heb je de fan aangesloten op dezelfde molex connector ??? en wat voor een fan is het, hoe heb je hem aangesloten... Ik denk dat daar het probleem ligt, iedereen kijkt daaraan voorbij, maar jij zegt dat de zooi pas knalde toen jij een fan erbij zette..... Controleer die eens helemaal ....

en als je test, zet er dan een zekering tussen >:)
De fan zit niet op dezelfde connector als de lampies
Het is overgens een 4 kleuren led fan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vannavond het er maar opgewaagt om men 4 de inverter aan te sluiten zonder lamp erop deze knalde niet uit elkaar daarna dacht ik van laat ik de gok ook maar wagen met de lamp eraan ook niet het geval de lamp ging netjes branden zonder kaboem dit was op de voedig van men zus der pc ik helemaal blij wil ik hem in men eigen pc zetten zet men pc aan heel mijn pc uit wou ook niet meer aan heb ik alles er weer af gehaald en een aantal uurtjes laten staan en nu doet men pc het weer alleen geen lamp dus maar wel op de pc van men zusje :(

• Mosez
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 00:01:
Ik heb vannavond het er maar opgewaagt om men 4 de inverter aan te sluiten zonder lamp erop deze knalde niet uit elkaar daarna dacht ik van laat ik de gok ook maar wagen met de lamp eraan ook niet het geval de lamp ging netjes branden zonder kaboem dit was op de voedig van men zus der pc ik helemaal blij wil ik hem in men eigen pc zetten zet men pc aan heel mijn pc uit wou ook niet meer aan heb ik alles er weer af gehaald en een aantal uurtjes laten staan en nu doet men pc het weer alleen geen lamp dus maar wel op de pc van men zusje :(
Say NO to drugs... (en vooral speed). Wel eens van leestekens gehoord?

Mooi zitten? Barcelona chair!

Verwijderd

Topicstarter
Mosez schreef op 27 november 2002 @ 00:05:
[...]

Say NO to drugs... (en vooral speed). Wel eens van leestekens gehoord?
Jah daar heb ik zeker van gehoord.
De laatste paar dagen ben ik aan't modden geweest en is welke avond erg laat geworden en moest wel elke dag stage lopen.
Dus ben erg moe.
Hopelijk is het zo beter. :*)

• Mosez
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Kon het niet laten. Moest nota bene drie keer lezen voor ik begreep wat er stond. :)
Maar eh, ze hebben gelijk hierboven: meten is weten.

[edit]
Wat je ook nog kunt proberen is wel de voeding van je eigen PC gebruiken, maar die minimaal belasten -bij voorkeur alleen de lamp. In dat geval moet je dus met het handje de voeding aanschakelen (groen draad en grijze draad met een zwarte verbinden).

[ Voor 49% gewijzigd door Mosez op 27-11-2002 00:20 ]

Mooi zitten? Barcelona chair!

Pagina: 1