Toon posts:

Multidisplay met crt & tft, crt geeft veel donkerder beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren (hcc >:) ) een multidisplay setup met daarin 2 lcd monitoren en een crt monitor.
Wat me meteen opviel (en wat ik eigenlijk had moeten bedenken voordat ik de 2 lcd schermen kocht) was het grote verschil qua kleur en helderheid tussen de lcd en de crt schermen. Eerst even wat specs:

2 x CTX PV700 TFT scherm (17")
1 x Iiyama Vision Master Pro 450 (19")

Momenteel draait het in extended desktop mode (3840 x 1024).

Deze zijn alle drie verbonden met een Matrox Parhelia 128 MB videokaart.

Ik dacht altijd dat de Iiyama een helder beeld gaf, maar vergeleken met de lcd schermen is het beeld erg donker en flets. Dit terwijl de helderheid van de Iiyama op 100% staat (is dat uberhaupt normaal?) en contrast op 50 %.
De LCD schermen staan nog in de default stand (contrast en helderheid beide 50%).
De witbalans (?) staat op 9300 K wat volgens mij de beste instelling is voor standaard windows werk.

Is dit verschil normaal als je een crt vergelijkt met een lcd scherm? Ik heb verder (nog) geen instellingen veranderd in windows, dus alles staat default.

De crt staat op Head A van de kaart, en de beide lcd's staan op Head B. Ik heb ook een van de lcd's op Head A gezet en de crt op Head B maar dat maakt geen verschil.

De crt zit aan een monitor switch en als ik schakel naar een andere pc geeft dat hetzelfde donkere resultaat. Ook als ik de switch er tussenuit haal en de crt rechtstreeks op de videokaart aan sluit krijg ik hetzelfde resultaat.
Dit alles wijst er volgens mij dus op dat het aan het scherm ligt en niet aan de videokaart.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik het beste de crt kan instellen om zo dicht mogelijk op de kleuren van de lcd's te gaan lijken. (als het uberhaupt al mogelijk is). Moet dit bv dmv color management? Of zijn er andere mogelijkheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 23:35 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Even titel wat aangepast.

Verwijderd

Heb je al gekeken naar de color temp. van je CRT? Vaak kan je 'm daarmee wat helderder maken... Ik heb verder geen ervaring met dat scherm, maar er zit vast nog wel 1 of andere setting in dat scherm... Verder zijn TFT schermpjes erg relaxed... strak beeld en heerlijk, helder TFT! :P Ik denk niet dat je een CRT en een TFT monitor goed met elkaar kan vergelijken....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen ervaringen met TFT, maar het fenomeen van verschillende monitoren naast elkaar ken ik erg goed.

Ik had een HP UltraVGA 1280 en zette daar als 2e head een Ilyama VMPro 17 naast. De Ilyama gaf veel scherper, rustiger beeld, maar zag er ongelofelijk donker uit (terwijl het zonder de HP ernaast prima leek)

Zelfde heb ik nu in de woonkamer. Ik tik momenteel op een Sun GDM-20E20 die prima lijkt te voldoen, maar zodra m'n IBM P70 ernaast staat hou ik nog geen 5 minuten vol om naar de Sun te kijken. Ook weer helderheid en scherpte dat bij de IBM veel beter is.

Ik heb met colour temp zitten kloten, maar de grootste verschillen haal je er nooit mee uit.

Moraal: probeer altijd met identieke monitoren naast elkaar te draaien in een multimon setup (tenzij de schermen wezenlijk andere doelen dienen- uiteindelijk moet bijvoorbeeld mijn Sun voor TV/video/DVD/DiVX kijken dienen en de P70 op de 2e head van de G450 als tik/intetbak. Dan maakt het al een stuk minder uit :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 00:37:
Heb je al gekeken naar de color temp. van je CRT? Vaak kan je 'm daarmee wat helderder maken... Ik heb verder geen ervaring met dat scherm, maar er zit vast nog wel 1 of andere setting in dat scherm... Verder zijn TFT schermpjes erg relaxed... strak beeld en heerlijk, helder TFT! :P Ik denk niet dat je een CRT en een TFT monitor goed met elkaar kan vergelijken....
Naar de color temp heb ik inderdaad al gekeken. Dat is wat ik in mijn originele post de witbalans noemde. (was fff de goeie naam kwijt :Z ). Die staat nu op 9300 K. Andere standen die er in zitten, waaronder 6500 K geven een geler beeld maar geen helderder beeld.

Ik vind het sowieso raar dat mijn helderheid op 100% moet staan om nog een beetje een goed beeld te hebben. Of is dat normaal?

Er zijn genoeg instelling in de monitor, maar met de instellingen die mij logisch leken heb ik al gespeeld zonder resultaat.

Dat alle monitoren in het beste geval hetzelfde moeten zijn in een multimonitor setup is op zich logisch. Maar dat betekent dat ik een derde TFT moet gaan kopen, dat is toch niet helemaal wat ik in gedachten had. :-)
Misschien moet ik maar bij 2 monitoren blijven, want het viel me sowieso tegen van de Parhelia dat hij niet 3 monitoren onafhankelijk kan aansturen. Ze moeten dan op dezelfde resolutie draaien. (Hopelijk een driver issue. Zal ik eens in gaan duiken. )
Nu kan ik de crt alleen maar in 1280 x 1024 draaien, terwijl ik voorheen op 1600 x 1200 werkte.

Een andere oplossing zou het omwisselen van de monitoren zijn. nu heb ik tft - crt - tft. ALs ik er tft - tft - crt van maak, dan is het al minder storend denk ik.

Verwijderd

Bij matrox (en ook bijna alle andere monitorfabrikanten met multidisplay mogelijkheid) is het mogelijk om de schermen aan te passen aan elkaar. Dit kan per scherm en voor alle waarden (contrast, helderheid en R G en B ). Dit zit bij eigenschappen van het beeldscherm, tabblad instellingen en dan geavanceerd. Zelfs tussen monitoren van dezelfde fabrikant zitten verschillen. Dit kan je dan hiermee opheffen.

En wat betreft het verschil tussen TFT en CRT komt door de manier van beelopbouw. TFT staat voor Thin Foil Transistor. Het beeld wordt opgebouwd pixel voor pixel en het scherm "onthoud" wat er afgebeeld wordt. Bij TFT wordt het licht geregeld door backlight (CCFL) die altijd brandt. Bij CRT wordt het beeld lijn voor lijn opgebouwd en het licht wordt veroorzaakt door de elektronenstraal(en) welke het beeld afscannen. Dus elke pixel wordt een hele korte tijd verlicht en "gloeid" na. Dus effectief minder fel. Het verschil tussen bijde monitoren is op te heffen door de intensieteit van de CRT te verhogen, of de backlight te "dimmen".

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 13:13 ]

Verwijderd

Naar de color temp heb ik inderdaad al gekeken. Dat is wat ik in mijn originele post de witbalans noemde. (was fff de goeie naam kwijt ). Die staat nu op 9300 K. Andere standen die er in zitten, waaronder 6500 K geven een geler beeld maar geen helderder beeld.
Off Topic

Kleurtemperatuur en witbalans zijn helemaal niet zo slecht hoor. Je zou kunnen zeggen dat je hiermee bepaalt hoe "warm" of hoe "koud" de kleuren van je monitor zijn. En dat zie je natuurlijk het beste op wit. 3200 K is bijvoorbeeld de kleur van kunstlicht (gloeidraadje/warm/rood), en 5600 K de kleur van daglicht (zon/koud/blauw). De link naar witbalans leg je door naar je omgeving te kijken. Zit je in een huiskamer met de gordijnen dicht, en voornamelijk warm omgevingslicht, dan zullen je ogen zich daaraan aanpassen, en zal een witte achtergrond op scherm gecalibreerd op 3200K voor jou wit zijn. Dat zelfde scherm is echter in een daglicht situatie met veel ramen of voor daglicht kleurgecorrigeerde TLs ineens ontzettend rood/geel lijken. 't Is allemaal relatief. Aangezien deze standen niets te maken hebben met de helderheid van je scherm kan ik me inderdaad voorstellen dat het wijzigen van de kleurtemperatuur daarop niet veel invoed zal (zou moeten) hebben.
Pagina: 1