CHMOD user only

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Heb net diverse topics over de chmod doorgelezen maar ik kom er niet uit. ook heb ik de manual van chmod al doorgelezen....

De bedoeling is dat een directory in openbsd door een user maar veranderd kan worden (en de root natuurlijk).

Hoe doe ik dit... In de groep van deze user zitten gebruikers die geen toegang mogen hebben. Ik heb dus userid:1001 en groep ftpgroup.

tuurlijk werkt het met chmod 777, maar dit is wel erg extreem. Hoe kun je per user en dus niet per groep dit veranderen als je bent ingelogd als root?

Zit nog steeds in de newbie fase, maar het begint nu toch eindelijk ergens op te lijken ;)

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 16:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Maak die gebruiker eigenaar van de directory en draai iets als chmod 700 of 755 of zo, dan kan alleen de gebruiker er in en wijzigen. De rest kan niets (700) of alleen lezen en er in (755). Overigens kun je dit denk ik ook met wat experimenteren wel uitvinden, is het niet? Nofi en dergelijke, gewoon een vraag :).

[ Voor 7% gewijzigd door odysseus op 25-11-2002 22:53 . Reden: laatste zin toegevoegd. ]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Wat jij denk ik het best kan gebruiken is het commando chown (change owner). Daar kan je de eigenaar van een bepaald bestand/directory aanwijzen. Daarna kan je de rechten van de overigen toewijzen via het chmod commando.

• Zware Unit
ga het effe proberen. Denk dat ik eerst voor de Change owner ga (chown)! Het resultaat komt zo... :)

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Zware Unit
thanks!!!!

de functie chown had ik inderdaad nodig. Die kende ik namelijk nog niet, maar is zeer bruikbaar! Thanks voor de hulp....

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 13:05
Als je trouwens die getalletjes bij chmod maar lastig vindt kan je ook gewoon "omschrijvingen" gebruiken. Bijvoorbeeld: chmod a+r maakt voor iedereen (de a) een bestand of directory leesbaar (r voor read, + voor toevoegen). Of chmod ug+rwx, chmod o-rwx; het eerste maakt dat User en Group, dus de eigenaar en de mensen in dezelfde groep als de eigenaar, read- write- en execute toegang hebben, en anderen (O van Others) juist niet.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, chown, chmod, een degelijke handleiding vertelt je hier echt wel over :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.