Alle DirectX spellen lopen vast

Pagina: 1
Acties:

• mOnTEuR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04-2011

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Alle DirectX(?) spellen lopen vast

Sinds kort heb ik ge-upgrade van een Celeron 333@417 naar een nieuw systeem (zie onderaan voor specs), sindsdien lopen bijna alle spellen die de DirectX API gebruiken vast. Niet vanaf het moment dat ik een bepaald spel opstart en ook niet vanaf het moment dat ie moet renderen. Het verschilt eigenlijk per geval, ik zal hieronder ook even per spel vermelden wat er gebeurd.

Verder heb ik zowel onder Windows 98 als Windows XP Professional (zowel met als zonder Service Pack 1) geprobeerd spellen draaiende te krijgen, maar het maakte geen verschil. Ook al een aantal keer format gedaan en dan niets installeren behalve dat spelletje, ook verschillende Detonators geprobeerd. Ik ben ook bang dat het echt aan me hardware ligt.

Need for Speed Hot Pursuit 2:
Ik kan in het menu komen, maar zodra ik een mode kies en op het punt sta de auto's te bekijken waaruit je kan kiezen hangt het hele systeem compleet. De cursor beweegt niet meer, er is geen activiteit meer, etc etc. Keiharde vastloper dus! Het veranderen van grafische opties (16/32 bit, high/low, etc) helpt niet.

MS Flightsim 2002:
Ook hier gaat alles goed in het hoofdmenu, alleen als ik 'create flight' doe (en hij dus een vliegtuigje moet renderen), dan loopt de boel vast. De grap is dat (net als bij NFS HP2) ik het gerenderde object ook niet zie, dus hij loopt vast zodra hij het wil weergeven. Heel raar allemaal. Verder kan ik wel bv. 'select flight' en dan een willekeurige vlucht kiezen en vliegen, dan kan ik alleen maar hopen dat hij het doet. want met een Cessna gaat het altijd goed, terwijl als er met een 747 in een vlucht gevlogen wordt het hele zooitje blijft hangen. EN ook hier helpt het veranderen van de grafische instellingen niet.

MS Trainsim:
Dit spel is (tot mijn verbazing) de enige (tot nu toe) die het perfect doet, in alle resoluties, kleurdieptes en andere instellingen. Dit spel is nog nooit vastgelopen.

UT 2003 Demo:
De demo die ik had gedownload bleef elke keer hangen in het menu, toen heb ik in één of andere .ini de API verandert van Direct3D naar OpenGL, waarna ik het spel gewoon kon spelen zonder vastlopers (wel erg trage fps overigens, maar dat zal wel door me systeem komen).

Counter-strike 1.5:
Doet het uiteraard perfect onder OpenGL. Met DirectX krijg ik (uiteraard) niet meer dan 30 fps, maar het loopt niet vast. Zou het dan toch een of andere feature in nieuwe spelletjes zijn? Ik zat zelf al te denken aan T&L ofzo, maar dat is ook ingeschakeld bij 3DMark. Go figure out!?

RalliSport Challenge Demo:
Kan in (het gerenderde) menu komen, ook alle settings veranderen. Zodra ik op Start druk dan gaat ie laden, als ie klaar is zie ik zwart scherm en hangt ie.

3DMark2001:
Alles doet het, alleen niet even soepel natuurlijk, maar alle tests werken wel. Weet de score nu niet meer uit me hoofd, maar kan eventueel nog opnieuw een test draaien mocht het nodig zijn.

Besturingssysteem: Windows XP Professional NL build 2600.xpsp1.020828-1920: Service Pack 1

Moederbord: Elitegroup ECS K7S5AL
Processor: AMD Duron 1.2 Ghz (1194 Mhz, alles standaard)
Geheugen: 2 x Dane Elec 256 MB PC133

Videokaart: Powercolor CMX8L, Geforce 2 MX200, 64 MB SDR, TV-out
Drivers: (op het moment) Detonator 40.72, maar heb al verschillende geprobeerd: 29.42, 30.82
DirectX: (op het moment) 9.0 (om precies te zijn 4.09.0000.0308), ook al DX8.1 en 8.0 geprobeerd, maar probleem blijft hetzelfde

Geluidskaart: onboard SiS 7012
Voeding: Highlight 250 Watt
Netwerkkaart: onboard SiS 900 10/100 mbit

Ik heb helaas niet zoveel spelletjes, dus kan ik niet een uitgebreide test doen. Maar ik denk dat met het hele verhaal hierboven de situatie wel duidelijk genoeg overkomt.

Dus help mij allemaal plz de winter door, zodat ik die zuurverdiende vrije tijd niet hoef te spenderen aan MS Trainsim :)

[UPDATE] Typo's en lay-out :P

[ Voor 9% gewijzigd door mOnTEuR op 25-11-2002 22:40 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39
Je hebt zoveel dingen geprobeerd dat het bijna niet anders kan dan dat het aan je pc ligt. Ga terug naar de winkel waar je het hebt gekocht en vraag of ze het willen testen. Of trek één voor één de hardware eruit en kijk dan of het nog steeds vastloopt. (Probeer een andere videokaart, misschien ligt het daar aan).
En de meeste spellen kan je toch wel in Open GL spelen, waardoor ze niet vastlopen?

Trouwens een groot compliment voor je perfecte uitleg van je probleem en je specs enzo. Ook wat je allemaal al hebt uitgeprobeerd is uitstekend. Ga zo door _/-\o_ ;)

The devil is in the details.

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Haha, jah dank je, zo blijft de topic wel lekker klein (op mijn post na :P) en staan er ook daadwerkelijk reacties waar ik wat aan heb.

Helaas werken lang niet alle games onder OpenGL. En wat betreft die videokaart zal ik het zeker proberen zodra ik ééntje van iemand kan lenen. Tnx..

Verwijderd

Heb je een VIA chipset op je moederbord? Zoja, installeer de 4in1 4.43 drivers en kijk eens of dat het probleem oplost.

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Nee, 'helaas' zit er een SiS735 chipset op de K7S5A. Ook heb ik meerdere malen de drivers die op het 'moederbord-cdtje' staan geinstalleerd, het hielp helaas niet :|

Verwijderd

Ik zou toch misschien een her-installatie doen, met xp heb je dan standaard DX 8.1, probeer dan eens die direct play 8.2 update erover heen te gooien.
Detonator drivers 40.72, en dan bij de video-instellingen alle instellingen laag zetten, en dan eens een spelletje proberen.

Zijn ook je temperaturen goed van je CPU? van je Videokaart?
Overhitting kan ook onstabiliteit veroorzaken.

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Ik zou toch misschien een her-installatie doen, met xp heb je dan standaard DX 8.1, probeer dan eens die direct play 8.2 update erover heen te gooien.
Toch misschien een her-install? Heb er al een tiental achter de rug, zoals ik al zei heb het al geprobeerd met clean XP install en vervolgens niets anders installen dan het spelletje (en de detonators dan). Ook die 8.2 update meerdere malen (met verschillende detonators) geprobeerd.
Detonator drivers 40.72, en dan bij de video-instellingen alle instellingen laag zetten, en dan eens een spelletje proberen.
Dit zal ik eens proberen, alleen zit ik dan te twijfelen wat ik met Vsync moet doen?
Zijn ook je temperaturen goed van je CPU? van je Videokaart? Overhitting kan ook onstabiliteit veroorzaken.
Temperatuur van de CPU is stressed 55 graden Celcius. Videokaart heeft geloof ik geen sensor daarvoor, maar ik neem aan dat hij het gewoon goed moet doen aangezien hij niet is overgeclocked. Wat mij wel opvalt is dat ie alleen gekoeld wordt met een heatsink, maar een fan erop zetten is moeilijker dan ik dacht. Ik heb nl. al hetzelfde gedaan met mijn oude TNT1, om die over te kunnen klokken heb ik er een fan op gebouwd. Maar deze kaart heeft geen gaten op d ehoeken van de heatsink om de fan te kunnen bevestigen. Maar goed, dit lijkt me ook niet de oplossing voor het probleem... (?) :?

[ Voor 7% gewijzigd door mOnTEuR op 26-11-2002 13:28 ]

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Sjonge wat een uitleg... :*)

Je kan oowk naar de SIS site gaan en daar ge-update drivers voor je plankje te halen (wat denk ik niet zal werken omdat XP daar ruim voor is ingebakken, maar niet geschoten is altijd mis)

Je V-Sync kan je uitzetten ik heb het hier oowk en volgens mij de rest van de wereld oowk, omdat je rendering alleen maar langzamer gaat en je merkt weinig van de graphics.

Probeer eenz NVmax te gebruiken om je geforce kaart te tunen, misschien helpt dat.

Je kan oowk ff mij microsoft kijken voor meer problemen hierover en bij de FAQ's van de spellen die je hebt...

Veel suc6

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Heh :)

Op de SiS site staat alleen de AGP driver die ik heb installed, maar die geen uitkomst bood. En het is idd wat je zegt, de nodige ondersteuning zit al in XP.

Verder kan ik alleen Vsync voor OpenGL aan/uit zetten, dus veel is er niet veranderd. Hoe kan ik de Vsync voor DirectX uit/aan zetten?

NVMax wil niet installeren, hij zegt elke keer dat ik Detonators 20.00 of hoger moet hebben, terwijl 40.72 installed zijn!? Echt heel raar, maar ik denk ook niet dat zo'n progje uitkomst zal bieden. De boel hoort het gewoon te doen in de 'default' omstandigheden.

En ook een inspectie op de M$ site heeft niets opgeleverd. Ook niet de 'Help en Ondersteuning' functie in XP.

Ik heb nog maar even de handleiding van de videokaart doorgelezen en er staat op blz. 1 dat de kaart een constante toevoer van 16,2 Watt over 3,3 V moet hebben over de AGP slot. Sommige moederborden (er staat niet bij welke) geven een spanning af van minder dan 3,3V. Zodra de spanning onder de 3,3V gaat zitten zullen 3D toepassingen het systeem na enkele minuten crashen. Ik vraag me af hoe en waar ik het voltage van me AGP-slot kan verhogen, en of het uberhaupt wel kan? Verder heb ik het mobo boekje doorgekeken en daar staat niets over het AGP-voltage. Iemand ervaringen?

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Nette openingspost :) Ik heb ooit ook zoiets gehad, maar toen was het software matig en had ik ergens gewoon een vinkje te weinig gezet in men DirectX instellingen :P Maar volgens mij heb jij dat al geprobeerd... Breng em gewoon eens naar de computerboer :)

Verwijderd

In modernere biosen kan je idd bepaalde voltages individueel aanpassen (geheugen etc.)
Als je dit niet kan, zelfs niet na een bios update, probeer er dan eens een andere voeding in te gooien, dit in combinatie met een andere videokaart (PCI Desnoods) zal denk ik wel resulteren in een bevredigend resultaat, waar je in iedergeval, opgelost of niet, betere conclusies uit kunt trekken.

Verwijderd

idd wel goed ;) iemand die eindelijk alles eens beschrijft :)

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Ondertussen is er het één en ander verandert. Zo heb ik de Geforce 2 vervangen vervangen door een trouwe TNT1. Alle spelletjes die het eerst niet deden doen het nu wel (m.u.v. spellen die hardwarematige T&L vereisen). Nu was mijn eerste reactie dat die GF2 gewoon stuk is, dus naar de winkel ermee. Toen heb ik toch nog eerst die GF2 in de computer gestopt die was ontstaan na het samenvoegen van wat oude (na de upgrade overgebleven) en nieuwe hardware. En verrek, ik kon spelen! Ik heb het weliswaar alleen met NFS HP2 geprobeerd, maar het spel draaide wel (hoewel sloom natuurlijk).

Hieronder nog even kort de specs van die 'ouwe' pc:

Aopen AX6B
Celeron 333@417 Mhz
2 x 128 MB PC133, 1 x 64 MB PC100 (totaal dus 320 MB SDRAM)
IBM 40 GB 7200 rpm
Soundblaster 128 pci
Windows XP build 2600
DirectX 8.1
Detonators 40.72

Dit roept bij mij alleen maar nog meer vragen op, waarom veroorzaakt deze combinatie van hardware zo'n conflict en wat kan ik er tegen doen? Ik heb ondertussen ook de computerboer waar ik die GF2 heb gehaald even gemaild met de vraag of ik het kaartje nog kan inruilen. Ik vraag me nu ook af of een eventuele GF4 die ik dan zal kopen om deze te vervangen niet dezelfde mankement gaat vertonen.

Het lijkt er toch op dat het voltageprobleem hier een grote rol speelt, alleen hoe kan ik het voltage naar me AGP slot controleren? En eventueel verhogen als het nodig is? Veel verder ben ik dus nog niet gekomen.

Ik heb ook even mijn BIOS gecheckt en daar kan ik dus nergens het voltage van me AGP aanpassen, ik zal eens proberen of zo'n overclock cheapbios voor ECS bordjes uitkomst kan bieden.

En mijn posts worden langer en langer... :) Bedankt iedereen voor de complimenten (en de reacties) trouwens, maar hoe duidelijker ik ben, hoe minder onnuttige informatie er wordt gegeven. Don't worry het is dus allemaal wel degelijk in eigen belang :P

Verwijderd

De volgende Post staat in het NFSHP2-topic. Hopelijk heb je er wat aan:

Er gloort hoop.... :)

Na het lezen van vele posts en FAQ's, ben ik eens gaan rondvragen.
Mijn voorlopige conclusie is dat de oorzaak van het probleem zit in de VIA AGP-driver.
Met name de ondersteuning van 8X AGP in combinatie met niet 8X AGP compatibele kaarten lijkt mij een bottleneck. Dit laatste concludeer ik uit de melding van mijn (40.72) nVidia-driver, die doodleuk meldt dat mijn kaart (GF4 MX440) 8X AGP ondersteunt! :?

De proef op de som:

Na verwijdering van ALLE drivers die met de VGA-kaart te maken hebben (VIA 4-in-1 en VGA-drivers) heb ik ALLEEN de met mijn kaart meegeleverde VGA-driver geinstalleerd.
En ziedaar: NFSHP2 draaide ZONDER crashes. :7

Voorlopige conclusie:

De nieuwste AGP-driver van VIA gooit roet in het eten. :r

Advies: (8>

Begin met het verwijderen van de VGA-driver, daarna de VIA 4-in-1 driver.
Installeer vanaf de meegeleverde CD de VIA 4-in1 driver en daarna de AGP-driver.
Test of dit stabiel draait.

Zo nee, de-installeer dan de AGP-driver en test opnieuw. Helpt dit, dan kun je oudere AGP-drivers proberen, waarbij je steeds 1 release hoger probeert, net zolang tot de zaak weer crasht. ga dan 1 release terug. Vervolgens kun je steeds nieuwere VGA-drivers proberen.

Zo ja, probeer dan stap voor stap nieuwere 4-in-1 en nieuwere VGA-drivers. (niet tegelijk uiteraard, want dan weet je niet door welke de boel eventueel crasht!).
Mocht 1 van beide typen drivers de boel laten crashen, ga dan 1 release terug.
Van het andere type kun je dan nog nieuwere versies blijven proberen. (uiteraard weer tot de boel crasht, en dan 1 release terug.)

Ik ga zelf bovenstaande procedure volgen en zal berichten wat mijn bevindingen zijn. B)

Noot: Onlangs heb ik een systeem gebouwd met ASUS A7V8X BSR BIOS v.1008 VIA 4-in1 4.43/Hercules Radeon 9700 PRO met ATI Catalyst 2.4/512 MB Corsair PC3200 CL2/Athlon XP 2200. :9~ Alles stabiel..... 8)

Yours truly _/-\o_

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Het is een leuk verhaal, maar het heeft helaas geen betrekking op mijn probleem. Het kan zijn dat ik je niet helemaal goed snap, maar allereerst heb ik geen VIA maar een SiS chipset op mijn moederbord. Ten tweede gaat het hier om een Geforce 2 (MX200). Er is ook totaal geen sprake van AGP 8x, zowel de kaart als de mobo kunnen niet verder dan AGP 4x. Verder crasht het zooitje op mijn systeem gelijk, nog voordat er iets in beeld gerendert kan worden, terwijl ik uit het verhaal begrijp dat het in dat geval wel werkt, alleen niet stabiel.

Het is verder wel een nuttig verhaal hoor, maar helaas niet voor mijn probleem :)

Ik heb ook nog niets gehoord van die computerboer :(

[ Voor 5% gewijzigd door mOnTEuR op 27-11-2002 19:34 ]

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Niemand die raad weet met mijn probleem? :)

Ik heb ondertussen een mailtje gehad van de computerboer, die zegt dat ze er naar kunnen kijken, maar dat het nog wel een tijdje duurt voordat ik hem terug heb (of eventueel een vervangende kaart). Nu is het jammere dat ik wel weet dat ie werkt, maar niet op het systeem waar die op hoort te werken. Ik vraag me dan ook sterk af of een eventueel vervangend exemplaar (v/h zelfde model) uitkomst zal bieden.

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Maare de NVmax kan je laten werken met de 30.82 drivers... 40.xx werkt nog neit met NVmax

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Jah tnx, heb nvmax installed... Vsync uit, nog wat met andere instellingen gekloot maar niets schijnt te helpen. :(

Even nog een korte samenvatting van de stand van zaken:
- Geforce 2 MX werkt niet onder DirectX op de Duron 1200, hoewel 3DMark2001 SE en MS Trainsimulator het WEL doen gewoon (allebei ook directx aangestuurd).
- Geforce 2 MX werkt 100% perfect op Celeron 333@420
- TNT1 werkt 100% perfect op beide systemen

Graag wil ik natuurlijk de GF2 in de Duron 1200, wie-o-wie heeft voor mij een oplossing? :'(

• mOnTEuR

mOnTEuR

Just p00p!

Topicstarter
Het probleem lijkt deels verholpen; zodra ik de FSB/DRAM frequency op 100/100 zet (ipv 100/133) lijken de games op het eerste oog niet meer vast te lopen (heb het nog niet uitvoering lang getest). Maar het slaat natuurlijk nergens op dat me geheugen nu op lagere snelheid geklokt is dan zou moeten. Het is in ieder geval wel duidelijk waar het probleem zich bevind, ik zal kijken of het nog nodig is om dit topic in PM te continueren...

Iig tnx voor alle reacties!
Pagina: 1