Probs met router en ander netwerk

Pagina: 1
Acties:

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 21:18
Ok dit lijkt een vrij algemene search vraag maar toch kom ik er daarmee niet aan uit. Ik heb 2 ip adressen van @home en 3 pc's. Dat heb ik als volgt op gelost. Internet komt binnen gaat in hub. In die hub zit mijn pc en kabel naar router waar de andere 2 pc's inzitten. Dit werkt allemaal goed, internet werkt op alle 3 de pc's maar er zijn problemen met het netwerk zelf. Mijn pc ziet de 2 pc's die op de router zitten niet en andersom werkt het alleen als ik mijn pc met ip adres toevoeg als netwerklocatie. Helaas lukt het niet om op dezelfde manier vanaf mijn pc die 2 computers toe te voegen. Zoals je ziet ik heb het 1 en ander geprobeerd maar nu zijn mijn ideeen op.

Misschien mijn pc als gateway adden in de router settings of zo??? please kom met ideeen ik probeer ze wel uit.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Verwijderd

Werkgroep goed ingesteld, alle IP/Subnet ranges goed ?

• twit
ip/subnet ranges? sorry maar ik weet niet precies wat je bedoeld. Internet doet het dus netwerk op zich is in orde als het gaat om bekabeling. Ik heb op alle 3 pc's idd zelfde werkgroep ingesteld maar dat ip/subnet ranges staat volgens mij op automatic op deze pc (de niet met router verbonden pc dus is dat het probleem? )

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:32
Tenzij je router beschikt over een DHCP server, moet je op alle pc handmatig het Ip-adres instellen bijvoorbeeld 192.168.0.1 tot 0.3 en subnet 255.255.255.0.

• twit
tuurlijk heeft mijn router dhcp server. Die 2 pc's die op de router zitten zien elkaar ook wel gewoon dat gaat allemaal perfect maar de router weet niet dat mijn pc ook nog bestaat om het zo maar te zeggen omdat ik los sta van de router met mijn eigen i'net ip. Misschien dat het zo duidelijk is voor de mensen?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 22:15

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als ik je goed begrijp krijgt jouw PC en de router beiden een @home IP. Achter de router heb je twee andere PC's aangesloten. Deze twee PC's worden geNAT door de router en hebben een private range (192.168.x.x) IP, jouw PC en de router krijgen een (vast?) IP die niet in die range zit.
Dit wordt een lastige zolang je een private range gebruikt achter de router. Zoals je misschien weet worden private ranges (waaronder 192.168.x.x) niet door routers op het Internet gerouted - zodat er geen manier is om jouw PC duidelijk te maken dat 192.168.x.x achter de router zit die een @home IP heeft.
Tenslotte heb je daarvoor juist die router, om te zorgen dat de NAT adressen niet bereikbaar zijn. Daarnaast zullen netbios pakketjes waarschijnlijk door de router default niet doorgegeven worden.

Vooralsnog lijkt me de enige oplossing om *of* alle drie PC's een eigen @home IP te geven *of* alle drie achter de router te hangen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• twit
DeBolle schreef op 25 November 2002 @ 22:45:
Als ik je goed begrijp krijgt jouw PC en de router beiden een @home IP. Achter de router heb je twee andere PC's aangesloten. Deze twee PC's worden geNAT door de router en hebben een private range (192.168.x.x) IP, jouw PC en de router krijgen een (vast?) IP die niet in die range zit.
Dit wordt een lastige zolang je een private range gebruikt achter de router. Zoals je misschien weet worden private ranges (waaronder 192.168.x.x) niet door routers op het Internet gerouted - zodat er geen manier is om jouw PC duidelijk te maken dat 192.168.x.x achter de router zit die een @home IP heeft.
Tenslotte heb je daarvoor juist die router, om te zorgen dat de NAT adressen niet bereikbaar zijn. Daarnaast zullen netbios pakketjes waarschijnlijk door de router default niet doorgegeven worden.

Vooralsnog lijkt me de enige oplossing om *of* alle drie PC's een eigen @home IP te geven *of* alle drie achter de router te hangen.
Bedankt voor het uitzoeken. Ja ik ben eerlijk gezegd ook aan het twijfelen of het op deze manier nog wel gaat lukken maar het is toch niet zo gek dat ik mijn pc niet achter router wil. Ik heb met Age of mythology, emule en al dat soort progs vaak problemen met de router zelfs als sta ik als DMZ en de betreffende poorten open gegooid. Dan moet ik de netwerkprinter maar aan mijn pc hangen dan ... want dat lijtk wel te werken.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 09:28

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

probleem is dat @home de werkgroep ondersteuning niet ondersteund. Ook al heb je intern netwerk liggen dan is het in principe niet mogelijk om "vrij" te kijken naar andere PC. Dus krijg je inderdaad dat je specifiek moet aangeven waar die pc zich bevind. Het kan zelfs dat de IP adressen die je krijgt allebei een totaal ander subnet hebben waardoor het nog lastiger kan worden. Static routes toevoegen is dan enige redmiddel. Probeer voor emule etc etc in de router eens vaste ip-adressen in combinatie met portforwarding toe te passen. Misschien helpt dat.

*empty*

• twit
mr viper ik krijg emule en aom ook wel werkend hoor geen probleem maar ik vind het gewoon zonde om 1 extra ip met alle voordelen dat dat heeft niet meer te gebruiken. Ik wil dus weten of het mogelijk is om vanuit mijn pc de 2 pc's die achter router zitten te bereiken. Geef eens een hint of wat dan ook over wat ik met static routes zou kunnen proberen?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 22:15

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dat is juist het probleem, die route van jouw (internet) IP via jouw router naar jouw (NAT) IP's kan alleen via de router lopen.
Je zult dan op jouw PC moeten ingeven dat alles voor 192.168.x.x naar [IP van router] moet:
route add 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 [IP van router] metric 2
Ben zelf ook benieuwd of dat werkt :-)
Dan wordt voor het netwerk ID het @home IP van de router als gateway aangewezen.
Nu moet de router nog weten dat wat binnenkomt met als destination 192.168.x.x gerouted moet worden naar de tweede (interne) interface - en hoe dat moet weet ik niet.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Als het goed is kan je ook in je router 2 ip's gebruiken (tenminste, die van mij wel)... Probeer dat eens. Eentje eruit halen en dan gaan sleutelen in je router...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Laatste mogelijkheid zou nog zijn om met 2 netwerkkaarten in je pc te gaan stoeien 1 voor je internet ip en de andere voor je lan.

Tweakers Discord

• twit
Ok dan word het toch maar de pc weer in router stouwen. Vind het wel zonde dat ik dan een ip adres van @home waar ik voor betaal op moet gaan zeggen terwijl het reuze handig is.
En G-Rave wat voor router heb je en waar moet ik dit gaan zoeken? Ik heb een sitecom dc 202 broadband router met 4poort switch om ff volledig te zijn.

Pagina: 1