[Linux newbie] RPM installeren??

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-05 09:27
Ik ben net begonnen met linux en snapte er geen bal van. 8)7
Had eerst een gedownloadde versie van SuSE 8.1, maar ben toch maar overstag gegaan om de full version (personal) aan te schaffen vanwege de handleiding.

Ik moet zeggen dat ik de handleiding te eenvoudig vind. het geeft bijvoorbeeld niet antwoord op mijn simpele vraag;
Hoe installeer ik cd2? :?

Dus als iemand mij wegwijs kan maken...... graag.

Strix (Skullflame)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 15:46

jep

Hij vraagt zelf om cd2 als hij die nodig heeft nadat jij bij de install hebt opgegeven wat je nodig hebt, lijkt me. Als je later packages installed, heb je 'm ook nodig. Gooi die cd erin, ga naar je cd-rom en klik packages aan. Er zal ook wel een simpele packagemanager zijn om dingen simpel te installeren.

Verwijderd

rpm installeren:
rpm -ivh pakketnaam.rpm <<-- installeren
rpm -Uvh pakketnaam.rpm <<-- upgrade
suc6 :)

• mcB
Ik kan me niet voorstellen dat de gigantische hoeveelheid rpm's op cd2 allemaal handmatig geinstalleerd moeten worden. Kan dit niet allemaal in 1 keer?

Strix (Skullflame)

Verwijderd

Waarom wil je CD 2 installeren?
Omdat je bepaalde software ervan nodig hebt?
Omdat je niet het gevoel wilt hebben dat je wat mist?

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 06:44
start gewoon yast2 en selekteer de pakages die je wil hebben.
Hij vraagt dan wel om de desbetreffende cd mocht dat nodig zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Horus op 25-11-2002 21:30 ]

• mcB
ik wil dus bijvoorbeeld Samba gaan gebruiken. Nu heb ik ergens gelezen dat samba ook meegeleverd wordt, maar dat weet ik niet zeker.

Indien niet bijgeleverd,...dan heb ik m al wel gedownload.
Ik heb Samba al uitgepakt,...maar wanneer ik >./configure doe dan...
./configure
loading cache ./config.cache
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH

Mn C compiler is niet geinstalleerd oid.

dus vandaar

[ Voor 6% gewijzigd door mcB op 25-11-2002 21:31 ]

Strix (Skullflame)

Verwijderd

dan zoek je je Samba RPM op een van je cd's.
Hoe je een RPM installeert staat hierboven al uitgelegd.
Ik zou voorlopig nog maar ff zelf geen software gaan compileren :)

• mcB
ok ik denk dat ik nu al redelijk uit de voeten kan......thanx all

Strix (Skullflame)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
uhmz, even heel erg to the point.... er zijn een heeeeeeeeeeelllllllllllleeeeeeeeeeeboel packages op die cd's.... kijk wat je wil hebben, installeer met yast(2) en leg de rest in de kast totdat je het weer nodig hebt.... Je wil ze echt _niet_ allemaal hebben hoor :)

edit:
grmbl, moet lezen zie ik

[ Voor 9% gewijzigd door Zwerver op 26-11-2002 01:29 . Reden: zwerver krijgt te veel slaap bij zijn vriendin, en is dat tot heeeeeeeeel laat wakker, maar ziet dan niet dat anderen hem voor zijn :( ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 20:32
Als je op een willekeurige RPM klikt, wordt automatisch YAST opgestart bij SUsE 8.1. Kwestie om daarna nog op één knop te klikken en de rest volgt automatisch.

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 10:47
rpm is het makkelijkst denk ik idd. Je kan gewoon de packages managen met de setup tool van SuSE (yast2).

Ik heb zelf ook een vraagje: Als ik van Mysql 3.23.52 naar 3.23.53 wil upgraden met rpm (console) dan heeft hij dependencies (Perl en Mysql zelf). Moet ik die dan ook upgraden en zo ja, hoe?

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2023

el_salvador

njah das duidelijk

voor dit soort dingen is urpmi heel erg leuk, als je een goeie sources list hebt dan zoekt ie alle dependencies er meteen bij, en met een online mirror gaat ie ze ook nog eens meteen downen. ik doe zelf bijv. gewoon urpmi mysql, of urpmi --auto-select (loop naar koelkast, haal wat te drinken).

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, leuk dat je met linux aan de gang bent, maar voor dit soort dingen mag je zelf prutsen of een handleiding lezen :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.