Toon posts:

Geheugen en grote hardeschijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al een tijdje (lees, al meer dan een jaar :)) twee hardeschijven in m'n computer zitten. Eén van 80 GB en één van 20 GB, beiden van Maxtor en beiden op 7200 RPM. Nu heb ik echter het probleem dat ik als ik grote hoeveelheden data verhuis van de ene partitie (3 partities per schijf) naar de andere of naar een CD bijvoorbeeld het geheugen van m'n computer volloopt. Nu vraag ik me af of dit een bekend probleem is, of er iets aan te doen valt (andere drivers etc, patches voor Windows misschien?). Ik ga als 't goed is binnenkort weer eens formatteren ('t is wel weer nodig :)) en nu ik vraag me af of ik misschien dingen anders moet doen bij 't installeren van Windows of de indeling van partities en dergelijken als ik dus straks geformatteerd heb om dit probleem op te lossen (voor zover mogelijk).

Verwijderd

Je draait XP. Dat is een NT-kernel based OS. Net als Win2K gebruikt het System Cache. Wat min of meer wil zeggen dat het RAM dat je niet direct nodg hebt gebruikt om de laatste geopende bestanden in op te slaan, voor snelle toegang. Als een applicatie dan geheugen nodig heeft wordt dat door het System Cache vrijgegeven.

Of had je liever dat Windows je geheugen gewoon negeert? ;)
Zo wordt het goed gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 21:29:
Je draait XP. Dat is een NT-kernel based OS. Net als Win2K gebruikt het System Cache. Wat min of meer wil zeggen dat het RAM dat je niet direct nodg hebt gebruikt om de laatste geopende bestanden in op te slaan, voor snelle toegang. Als een applicatie dan geheugen nodig heeft wordt dat door het System Cache vrijgegeven.

Of had je liever dat Windows je geheugen gewoon negeert? ;)
Zo wordt het goed gebruikt.
Goed gebruikt? Als ik een CD ga branden dan valt er verder niet meer met de computer te werken. Ik hoef maar een programma op te starten en dat duurt al gauw een paar minuten en dan loop ik de kans dat m'n buffer leeg loopt. Gelukkig heb ik dan nog Burn-Proof, maar gezond is dat toch niet volgens mij. Hetzelfde gebeurd overigens als ik bijvoorbeeld een filmpje van de ene naar de andere partitie verhuis.

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Heb je toevallig een hele meuk aan programma's rechtsonder draaien. Of heb je NAV2003 met jou XP. Dan kan het kloppen dat ie traag wordt . Iemand bij mij op school had hetzelfde probleem met zijn laptop en NAV 2003, ff in words typen en ding werd mega traag.
Ik draai zelf W2K en NAV2002 en geen enkel probleem.

Verwijderd

Topicstarter
blijhoofd_bennie schreef op 25 November 2002 @ 21:44:
Heb je toevallig een hele meuk aan programma's rechtsonder draaien. Of heb je NAV2003 met jou XP. Dan kan het kloppen dat ie traag wordt . Iemand bij mij op school had hetzelfde probleem met zijn laptop en NAV 2003, ff in words typen en ding werd mega traag.
Ik draai zelf W2K en NAV2002 en geen enkel probleem.
Mjah, 'k heb een aardige meuk aan progjes draaien op de achtergrond jah, en ook NAV2k3 geinstalleerd, maar NAV2k3 heb ik nog niet zo lang draaien en daarvoor had ik het probleem ook al. En al die progjes, 't probleem doet zich specifiek voor op het moment dat ik veel data verhuis. Dan zie ik mijn grafiekje in WinBar vollopen en als ie dan weer klaar is zakt 't geheugengebruik naar 100 MB (soms er zelfs onder). Komt mij voor dat die progjes er niet zo veel mee te maken hebben.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 21:47:
[...]

Mjah, 'k heb een aardige meuk aan progjes draaien op de achtergrond jah, en ook NAV2k3 geinstalleerd, maar NAV2k3 heb ik nog niet zo lang draaien en daarvoor had ik het probleem ook al. En al die progjes, 't probleem doet zich specifiek voor op het moment dat ik veel data verhuis. Dan zie ik mijn grafiekje in WinBar vollopen en als ie dan weer klaar is zakt 't geheugengebruik naar 100 MB (soms er zelfs onder). Komt mij voor dat die progjes er niet zo veel mee te maken hebben.
Weet wel dat NAV soms de neiging heeft alles te checken terwijl je het op je eigen pc verplaatst 8)7 .
Maar deed het probleem zich dus ook al voor na een clean install van Windows.
En doet het zich alleen bij XP voor (als dit zo is kan misschien wel ergens een optie in XP roet in het eten gooien)?

Verwijderd

Topicstarter
blijhoofd_bennie schreef op 25 november 2002 @ 21:59:
[...]

Weet wel dat NAV soms de neiging heeft alles te checken terwijl je het op je eigen pc verplaats 8)7 .
Maar deed het probleem zich dus ook al voor na een clean install van Windows.
En doet het zich alleen bij XP voor enzo (als dit zo is kan misschien wel ergens een optie in XP roet in het eten gooien).
Ik heb toen ik die HD kreeg alles er opnieuw opgezet en zo, ook omdat die nieuwe hardeschijf m'n primaire schijf was. En voor zover ik 't me nog kan herinneren deed het probleem zich toen ook al voor.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Ok, ff nog 1 vraagje doet het probleem zich alleen voor als je van een partitie van je 20GB HDD, naar je 80GB HDD kopieert of ook als de data verplaatst wordt op dezelfde HDD?.
Misschien moet je anders ff alleen eens die 80GB gebruiken of het probleem zich dan ook voordoet. Blijf het probleem, check dan toch ff (je weet maar nooit) de jumpers en stel ze echt fysiek in op master/slave (mocht dit niet zo zijn).
En anders download je ook ff nieuwe drivers voor je mobo (vooral voor de controller) wie weet helpt dat.

Ooh ja staan je UDMA settings aan/uit? (na aanleiding van je probleem met branden).

[ Voor 8% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 25-11-2002 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
blijhoofd_bennie schreef op 25 november 2002 @ 22:10:
Ok, ff nog 1 vraagje doet het probleem zich alleen voor als je van een partitie van je 20GB HDD, naar je 80GB HDD kopieert of ook als de data verplaatst wordt op dezelfde HDD?.
Misschien moet je anders ff alleen eens die 80GB gebruiken of het probleem zich dan ook voordoet. Blijf het probleem, check dan toch ff (je weet maar nooit) de jumpers en stel ze echt fysiek in op master/slave (mocht dit niet zo zijn).
En anders download je ook ff nieuwe drivers voor je mobo (vooral voor de controller) wie weet helpt dat.

Ooh ja staan je UDMA settings aan/uit? (na aanleiding van je probleem met branden).
Ehmz, UDMA staat op de volgende manier ingesteld:

IDE 0,0: Maxtor 80 GB HD : Ultra DMA Mode 5
IDE 0,1: Maxtor 20 GB HD : Ultra DMA Mode 5
IDE 1,0: Lite-On 16-10-12 : Multi-Word DMA Mode 2
IDE 1,1: LG CD-Rom 24x : PIO-Modus

Volgens mij staat dat wel aardig goed :).

Wat betreft 't probleem wanneer dat optreed en zo, ik zal het binnenkort even testen. Kijken wat er gebeurd als ik data verhuis van 80 naar 20, van 20 naar 80, van 80 naar 80 en van 20 naar 20. Bedankt voor de tip wat dat betreft :).

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 22:26:
[...]

Ehmz, UDMA staat op de volgende manier ingesteld:

IDE 0,0: Maxtor 80 GB HD : Ultra DMA Mode 5
IDE 0,1: Maxtor 20 GB HD : Ultra DMA Mode 5
IDE 1,0: Lite-On 16-10-12 : Multi-Word DMA Mode 2
IDE 1,1: LG CD-Rom 24x : PIO-Modus

Volgens mij staat dat wel aardig goed :).

Wat betreft 't probleem wanneer dat optreed en zo, ik zal het binnenkort even testen. Kijken wat er gebeurd als ik data verhuis van 80 naar 20, van 20 naar 80, van 80 naar 80 en van 20 naar 20. Bedankt voor de tip wat dat betreft :).
Graag gedaan, die instellingen checken was niet als flame bedoeld. Ik weet alleen uit eigen ervaring dat ik ook wel eens foutjes maak en wie zegt dat ik niet de enige ben ;)
Maar hoop dat je de oplossing vindt.

Verwijderd

Topicstarter
blijhoofd_bennie schreef op 25 november 2002 @ 23:04:
[...]

Graag gedaan, die instellingen checken was niet als flame bedoeld. Ik weet alleen uit eigen ervaring dat ik ook wel eens foutjes maak en wie zegt dat ik niet de enige ben ;)
Maar hoop dat je de oplossing vindt.
Zo had ik het ook helemaal niet opgevat hoor :). Overigens heb ik één ding al uit kunnen vinden: Bij het kopiëren van 80 GB HD naar 80 GB HD loopt het geheugen vol (als 't grote bestanden zijn natuurlijk). Overigens ben ik nu aan het defragmenteren (dat was wel heel hard nodig) en ook dan blijkt het probleem zich voor te doen. Dus ik laat 'm vanacht wel lekker uitratelen, kijken hoe het er morgen uitziet :).
Pagina: 1